JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Historieforvanskingar

– Det må vere tanta mi du fortel om. Eller er det mor mi du tenkjer på?

– Ingen av dei, svarer eg, berre for å seie noko.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Teikning: May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

3010
20240503
3010
20240503

– Er det tanta mi du fortel om, spør ein.

Eg svarer ikkje, lèt det berre henge i lufta. Eg driv jo med desse forteljingane heile tida. Men folk har ikkje noko med kor eg har det frå, eller om det er noko eg har opplevd sjølv. Samtidig prøver eg å ikkje vere uhøfleg.

Det hender eg svarer med eit lurt smil. Eller så lirer eg berre ut av meg det fyrste som dett meg inn, same kva det er. Skifter tema for å komme vidare, eller peikar på eit eller anna i nærleiken, til dømes det gamle huset ved elva som ingen har teke vare på, og som det no truleg er for seint å redde. Eg fortel at han som budde der, er død for lenge sidan, men at alle tinga hans er der enno.

Eg peikar på huset og seier ikkje noko meir. Sjølv om tak og vegger kan kollapse kva tid som helst og det er farleg å gå inn i, hender det at folk tek turen bort for å sjå nærmare på huset med eigne auge. Eg håpar at dei skal bli verande der borte ved huset. Men som regel går det ikkje lenge før dei er tilbake og byrjar å mase.

– Det må vere tanta mi du fortel om. Eller er det mor mi du tenkjer på?

– Ingen av dei, svarer eg, berre for å seie noko.

– Eg veit det nok, seier ei anna som er der, og som eg aldri har sett før.

– Det trur eg ikkje du veit, svarer eg.

Det er berre noko eg tenkte på då eg sette meg i bilen ein dag og køyrde av garde utan mål og meining. Eg køyrde heile dagen og heile ettermiddagen, gjennom fleire kommunar. Då kvelden kom, køyrde eg litt til, men før det blei mørkt, fann eg eit hotell. Eg liker ikkje å køyre i mørket, då spør eg om nokon andre kan vere så greie å køyre. Særleg når det regnar eller snør, eg blir trøytt i auga av dropar og snøfiller som dansar i lyset føre bilen. Men eg var åleine, og heldigvis hadde hotellet eit ledig rom, så det var flaks, elles måtte eg ha sove i bilen, og det er noko eg prøver å unngå. Eg søv dårleg i bilar, blir sitjande og vri meg og prøve alle slags stillingar. Om eg til slutt er så heldig å sovne, er det med hovudet på skakke i ein unaturleg vinkel, og så vaknar eg av lydane utanfor fleire gonger i løpet av natta og lurer på kor eg er. Når morgonen kjem, er nakken stiv, og eg lovar meg sjølv at det må bli slutt på å sove i bilar.

– Det er jo far min du fortel om, seier ein.

– Akkurat som å høyre naboen, seier ein annan.

– Det er dikting, alt saman, lyg eg. Ned til minste detalj: namna på folka, samtalane, bilane, husa, fargane, landskapet og vêret. Eg trekkjer frå og legg til akkurat som det passar meg.

No har det komme fleire folk, men dei er ikkje nøgde med svaret og seier eg må slutte å tulle.

For meg er det som om alt skjer for fyrste gong. Eg veit ikkje sjølv kva som er sant, og tullar akkurat så mykje eg vil. Det beste no er kanskje uansett å la dei tru at eg er avslørt.

– Det er tanta di, seier eg. Og mor di og far din, men det er ikkje nødvendig å fortelje det til heile verda.

Frank Tønnesen

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

– Er det tanta mi du fortel om, spør ein.

Eg svarer ikkje, lèt det berre henge i lufta. Eg driv jo med desse forteljingane heile tida. Men folk har ikkje noko med kor eg har det frå, eller om det er noko eg har opplevd sjølv. Samtidig prøver eg å ikkje vere uhøfleg.

Det hender eg svarer med eit lurt smil. Eller så lirer eg berre ut av meg det fyrste som dett meg inn, same kva det er. Skifter tema for å komme vidare, eller peikar på eit eller anna i nærleiken, til dømes det gamle huset ved elva som ingen har teke vare på, og som det no truleg er for seint å redde. Eg fortel at han som budde der, er død for lenge sidan, men at alle tinga hans er der enno.

Eg peikar på huset og seier ikkje noko meir. Sjølv om tak og vegger kan kollapse kva tid som helst og det er farleg å gå inn i, hender det at folk tek turen bort for å sjå nærmare på huset med eigne auge. Eg håpar at dei skal bli verande der borte ved huset. Men som regel går det ikkje lenge før dei er tilbake og byrjar å mase.

– Det må vere tanta mi du fortel om. Eller er det mor mi du tenkjer på?

– Ingen av dei, svarer eg, berre for å seie noko.

– Eg veit det nok, seier ei anna som er der, og som eg aldri har sett før.

– Det trur eg ikkje du veit, svarer eg.

Det er berre noko eg tenkte på då eg sette meg i bilen ein dag og køyrde av garde utan mål og meining. Eg køyrde heile dagen og heile ettermiddagen, gjennom fleire kommunar. Då kvelden kom, køyrde eg litt til, men før det blei mørkt, fann eg eit hotell. Eg liker ikkje å køyre i mørket, då spør eg om nokon andre kan vere så greie å køyre. Særleg når det regnar eller snør, eg blir trøytt i auga av dropar og snøfiller som dansar i lyset føre bilen. Men eg var åleine, og heldigvis hadde hotellet eit ledig rom, så det var flaks, elles måtte eg ha sove i bilen, og det er noko eg prøver å unngå. Eg søv dårleg i bilar, blir sitjande og vri meg og prøve alle slags stillingar. Om eg til slutt er så heldig å sovne, er det med hovudet på skakke i ein unaturleg vinkel, og så vaknar eg av lydane utanfor fleire gonger i løpet av natta og lurer på kor eg er. Når morgonen kjem, er nakken stiv, og eg lovar meg sjølv at det må bli slutt på å sove i bilar.

– Det er jo far min du fortel om, seier ein.

– Akkurat som å høyre naboen, seier ein annan.

– Det er dikting, alt saman, lyg eg. Ned til minste detalj: namna på folka, samtalane, bilane, husa, fargane, landskapet og vêret. Eg trekkjer frå og legg til akkurat som det passar meg.

No har det komme fleire folk, men dei er ikkje nøgde med svaret og seier eg må slutte å tulle.

For meg er det som om alt skjer for fyrste gong. Eg veit ikkje sjølv kva som er sant, og tullar akkurat så mykje eg vil. Det beste no er kanskje uansett å la dei tru at eg er avslørt.

– Det er tanta di, seier eg. Og mor di og far din, men det er ikkje nødvendig å fortelje det til heile verda.

Frank Tønnesen

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis