JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Feature

Legenda om hammaren

Med sin sans for store forteljingar skapte kyrkja ei legende om Luther med hammaren, som ein katolikk skreiv om.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Mange har måla Luther med hammaren ved kyrkjedøra i Wittenberg. Ein av dei få som gjekk tett på hovudpersonen, var Ferdinand Pauwels i 1872.

Mange har måla Luther med hammaren ved kyrkjedøra i Wittenberg. Ein av dei få som gjekk tett på hovudpersonen, var Ferdinand Pauwels i 1872.

Mange har måla Luther med hammaren ved kyrkjedøra i Wittenberg. Ein av dei få som gjekk tett på hovudpersonen, var Ferdinand Pauwels i 1872.

Mange har måla Luther med hammaren ved kyrkjedøra i Wittenberg. Ein av dei få som gjekk tett på hovudpersonen, var Ferdinand Pauwels i 1872.

3210
20170825

Luther-tesar 2017


Verdslege notisar om
Martin Luthers liv og verknad av Ottar Grepstad.

3210
20170825

Luther-tesar 2017


Verdslege notisar om
Martin Luthers liv og verknad av Ottar Grepstad.

Så seier soga: Laurdag 31. oktober 1517 gjekk Martin Luther beine vegen heimanfrå vestover dagens Collegienstrasse og Schlosstrasse til slottskyrkja i Wittenberg. På kyrkjedøra slo han opp 95 tesar på latin mot at folk kunne kjøpe seg fri frå syndene sine. Den nærmaste medarbeidaren hans var Philipp Melanchthon. Han tidfesta i 1546 den skilsetjande hendinga til dagen før helgemesse. Klokka var 12.00, la einkvan til seinare.

Forteljinga hamna på folkemunne, og frå 1697 tok bildekunstnarar til å vise det som for mange var Luthers slag mot mellomalderen. Han stod der gjerne med ein liten flokk, lik Jesus med læresveinane. Tesane var den første ekstrautgåva av verdshistoria, meinte kulturhistorikaren Egon Friedell.

Utover på 1800-talet etablerte den lutherske kyrkja si store forteljing om hammarslaga som utløyste reformasjonen. Historia var gudsens sanning, og så sann at tesane blei støypte inn i ei ny bronsedør på slottskyrkja i 1858.

Til denne delen av verda kom tvilen i 1957. Datoen kunne vere feil. Fire år seinare gjekk den katolske kyrkjehistorikaren Erwin Iserloh til kjeldene i ei elegant forelesing ved universitetet i Mainz. Kronvitnet Melanchthon var ikkje i Wittenberg i 1517. Han hadde ikkje sett noko som helst, og forteljinga til eit påstått augevitne var feilomsett. «Tesane blei ikkje slått opp», sa Iserloh og reiv legenda i småbitar.

Seinare viste det seg at Luthers sekretær Georg Rörer hadde nemnt hendinga i eit nytestamente frå 1540. Heller ikkje han var på rett stad i 1517, og det han skreiv, stemmer ikkje med det Luther sjølv hadde sagt om saka.

Den oktoberdagen sende Luther eit privat brev med dei 95 tesane som vedlegg til erkebiskopen av Magdeburg-Mainz og biskopen av Brandenburg. Luther nemnde aldri at han hadde slått opp tesane på kyrkjedøra, men framheva ved fleire høve at han hadde vendt seg direkte til sine overordna. Han ville ikkje diskutere saka offentleg før biskopane hadde svara. Dei oversåg han.

Då hadde Luther alt mista kontrollen over sin eigen tekst. Avskrifter i plakatform blei spreidde i Nürnberg alt før jul. På få månader var tesane trykte på tysk i mange opplag, innan to år også på dansk, nederlandsk og tsjekkisk. I staden for open diskusjon hamna Luther i ein strid med kyrkjemakta i Roma som ikkje kunne vinnast med skrift åleine.

For katolske Iserloh handla det om kunnskap, ikkje tru, og den evangeliske kyrkja streva med mange spørsmål ved delinga av Tyskland. Då uroa hadde lagt seg, blei derfor Luthers ord og lære viktigare enn Luthers hammar og slag.

Etter meir enn 300 vitskaplege artiklar drøftar fagmiljøa framleis slaga, men det tyske Luther-jubileet har lagt bort hammaren. Den norske jubileumsavdelinga bytte til slutt barnetrua ut med at «i 2017 er det 500 år sidan Martin Luther formulerte dei 95 tesane sine mot avlatshandelen».

Den protestantiske kyrkja har skrive om si eiga tilblivingshistorie, og gitt den katolske reformisten rett.

Ottar Grepstad

Neste veke: Den første bestseljaren

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Så seier soga: Laurdag 31. oktober 1517 gjekk Martin Luther beine vegen heimanfrå vestover dagens Collegienstrasse og Schlosstrasse til slottskyrkja i Wittenberg. På kyrkjedøra slo han opp 95 tesar på latin mot at folk kunne kjøpe seg fri frå syndene sine. Den nærmaste medarbeidaren hans var Philipp Melanchthon. Han tidfesta i 1546 den skilsetjande hendinga til dagen før helgemesse. Klokka var 12.00, la einkvan til seinare.

Forteljinga hamna på folkemunne, og frå 1697 tok bildekunstnarar til å vise det som for mange var Luthers slag mot mellomalderen. Han stod der gjerne med ein liten flokk, lik Jesus med læresveinane. Tesane var den første ekstrautgåva av verdshistoria, meinte kulturhistorikaren Egon Friedell.

Utover på 1800-talet etablerte den lutherske kyrkja si store forteljing om hammarslaga som utløyste reformasjonen. Historia var gudsens sanning, og så sann at tesane blei støypte inn i ei ny bronsedør på slottskyrkja i 1858.

Til denne delen av verda kom tvilen i 1957. Datoen kunne vere feil. Fire år seinare gjekk den katolske kyrkjehistorikaren Erwin Iserloh til kjeldene i ei elegant forelesing ved universitetet i Mainz. Kronvitnet Melanchthon var ikkje i Wittenberg i 1517. Han hadde ikkje sett noko som helst, og forteljinga til eit påstått augevitne var feilomsett. «Tesane blei ikkje slått opp», sa Iserloh og reiv legenda i småbitar.

Seinare viste det seg at Luthers sekretær Georg Rörer hadde nemnt hendinga i eit nytestamente frå 1540. Heller ikkje han var på rett stad i 1517, og det han skreiv, stemmer ikkje med det Luther sjølv hadde sagt om saka.

Den oktoberdagen sende Luther eit privat brev med dei 95 tesane som vedlegg til erkebiskopen av Magdeburg-Mainz og biskopen av Brandenburg. Luther nemnde aldri at han hadde slått opp tesane på kyrkjedøra, men framheva ved fleire høve at han hadde vendt seg direkte til sine overordna. Han ville ikkje diskutere saka offentleg før biskopane hadde svara. Dei oversåg han.

Då hadde Luther alt mista kontrollen over sin eigen tekst. Avskrifter i plakatform blei spreidde i Nürnberg alt før jul. På få månader var tesane trykte på tysk i mange opplag, innan to år også på dansk, nederlandsk og tsjekkisk. I staden for open diskusjon hamna Luther i ein strid med kyrkjemakta i Roma som ikkje kunne vinnast med skrift åleine.

For katolske Iserloh handla det om kunnskap, ikkje tru, og den evangeliske kyrkja streva med mange spørsmål ved delinga av Tyskland. Då uroa hadde lagt seg, blei derfor Luthers ord og lære viktigare enn Luthers hammar og slag.

Etter meir enn 300 vitskaplege artiklar drøftar fagmiljøa framleis slaga, men det tyske Luther-jubileet har lagt bort hammaren. Den norske jubileumsavdelinga bytte til slutt barnetrua ut med at «i 2017 er det 500 år sidan Martin Luther formulerte dei 95 tesane sine mot avlatshandelen».

Den protestantiske kyrkja har skrive om si eiga tilblivingshistorie, og gitt den katolske reformisten rett.

Ottar Grepstad

Neste veke: Den første bestseljaren

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis