JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Kvalitetsfilmar få får sjå

I løpet av ei langhelg har festivalen Cine Latino i Bergen vist meir enn tre gonger så mange søramerikanske filmar som norske kinoar samla har synt dei siste to åra.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Julia Stockler i eit rørande menneskeleg brasiliansk drama om to kvinner som aldri får realisert draumane sine.

Julia Stockler i eit rørande menneskeleg brasiliansk drama om to kvinner som aldri får realisert draumane sine.

Julia Stockler i eit rørande menneskeleg brasiliansk drama om to kvinner som aldri får realisert draumane sine.

Julia Stockler i eit rørande menneskeleg brasiliansk drama om to kvinner som aldri får realisert draumane sine.

4374
20200828
4374
20200828

Kommentar

Jan H. Landro

Truleg blir ikkje ein einaste av kvalitetsfilmane som var synte på Cine Latino-festivalen i Bergen sist helg, å sjå på kino her i landet. Kanskje slumpar det til at ein eller to kjem på norsk fjernsyn, men rekn ikkje med det.

Denne unnlatingssynda får skje år etter år trass i at Sør-Amerika for lengt har etablert seg som ein svært viktig filmregion. Ikkje berre i kraft av talet på produksjonar, over 700 kvart år, men også i kraft av høg kvalitet og stor spennvidde. Fem av dei siste sju Oscar-prisane for beste regi har gått til latinamerikanarar, og fem av dei åtte for beste fotografi. Men her heime blir vi tvangsfôra med hollywoodgraut.

Breitt utval

Trass i koronarestriksjonar blei festivalen avvikla i god orden og med rikeleg avstand. Tretten filmar frå ni land – dei fleste av dei slit med korrupsjon, vanstyre, fattigdom og anna elende, noko både fiksjonsfilm og dokumentarfilm tydeleg får fram. Men det betyr ikkje at festivalen berre syner tristesse og tungsinn. Truleg er utvalet ganske representativt med tanke på å få fram vesentlege sider ved det som skjer på den sørlege filmfronten.

Især to fiksjonsfilmar er av slik kvalitet og – kvar på sitt vis – så spesielle at det grensar til det kulturkriminelle om ingen importør tek dei inn til landet, og kinoane gir dei visingstid. Dei gir oss forteljingar med mange lag og lèt oss oppleve ulike sider ved det å vere menneske.

I A vida invisível (Eit usynleg liv) skildrar den brasilianske auteuren Karim Ainouz korleis to systrer i Rio på 1950-talet blir skilde på grunn av farens fordommar og løgner, korleis kjærleiken og lengten mellom dei aldri døyr, korleis dei på eit tidspunkt uvitande oppheld seg på same staden, og korleis sanninga først kjem for ein dag då det er for seint. Filmen er eit rørande menneskeleg drama om to kvinner som aldri får realisert draumane sine, som heile tida lengtar og må finne seg i ein annan lagnad enn dei hadde sett føre seg. Glimrande spel og god fotografering lyftar produksjonen.

Meisterverk

Makelaus er tragikomedien El cuento de las comadrejas (Røyskattens forteljing), av den argentinske Oscar-vinnaren Juan José Campanella. Ei aldrande filmdiva bur i eit gammalt kråkeslott saman med mannen sin og to venner, som alle har ein filmkarriere bak seg. Eit sleipt par oppsøkjer dei, og dette utløyser ei historie med mange vendingar og hauk-over-hauk-spel i stadig nye variantar. Her er replikkvekslingar som eit fyrverkeri, sarkasmar avleverte med den største eleganse og eit svært nyansert spel. Og etter kvart som historia utviklar seg, får ho stadig nye menneskelege dimensjonar. Eit meisterverk.

Slik Noreg aldri synest å kunne gjere seg ferdig med okkupasjonsåra og motstandskampen, ser det ut til at fleire søramerikanske statar, især Chile og Argentina, enno har mykje ugjort om temaet militærkupp, militærdiktatur og motstand. Men Marighella, regissert av Wagner Moura, tek oss med til Brasil og Carlos Marighella, som leia og ofre livet i motstandskampen mot militærdiktaturet i Brasil på slutten av 1960-talet. Det er rått og forferdeleg og minner til tider om amerikanske gangsteroppgjer. Men dette er neppe grunnen til at diktaturvenn og president Bolsonaros sensur har nekta filmen vist i Brasil.

Overmakt

Ikkje mindre sterkt inntrykk gjer Máxima, regissert av Claudia Sparrow, om kvinner som tek opp kampen mot ei dødeleg overmakt i trua på at dei ein dag skal sigre. I Andesfjella i Peru er det analfabeten Máxima Acuña som nektar å la seg kue av eit av verdas største gullgruveselskap, som prøver å drive henne vekk frå garden fordi dei vil ha tak i han. Ho er eitt med naturen og blir både ein miljøhelt og ein forkjempar for menneskerettane i ein heroisk kamp mot overmakta.

I Mexico by kjempar den populære radioverten Carmen Aristegui mot korrupsjon og falske nyhende. Dokumentarfilmen Radio Silence av Juliana Fanjul viser korleis Aristegui får sparken etter ei stor avsløring, men nektar å gi seg og etter kvart etablerer ein ny stasjon på nettet. Heile tida møter ho motstand i dette landet der kritiske journalistar lett kan få ein for tidleg død.

Jan H. Landro er forfattar, kulturjournalist og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Kommentar

Jan H. Landro

Truleg blir ikkje ein einaste av kvalitetsfilmane som var synte på Cine Latino-festivalen i Bergen sist helg, å sjå på kino her i landet. Kanskje slumpar det til at ein eller to kjem på norsk fjernsyn, men rekn ikkje med det.

Denne unnlatingssynda får skje år etter år trass i at Sør-Amerika for lengt har etablert seg som ein svært viktig filmregion. Ikkje berre i kraft av talet på produksjonar, over 700 kvart år, men også i kraft av høg kvalitet og stor spennvidde. Fem av dei siste sju Oscar-prisane for beste regi har gått til latinamerikanarar, og fem av dei åtte for beste fotografi. Men her heime blir vi tvangsfôra med hollywoodgraut.

Breitt utval

Trass i koronarestriksjonar blei festivalen avvikla i god orden og med rikeleg avstand. Tretten filmar frå ni land – dei fleste av dei slit med korrupsjon, vanstyre, fattigdom og anna elende, noko både fiksjonsfilm og dokumentarfilm tydeleg får fram. Men det betyr ikkje at festivalen berre syner tristesse og tungsinn. Truleg er utvalet ganske representativt med tanke på å få fram vesentlege sider ved det som skjer på den sørlege filmfronten.

Især to fiksjonsfilmar er av slik kvalitet og – kvar på sitt vis – så spesielle at det grensar til det kulturkriminelle om ingen importør tek dei inn til landet, og kinoane gir dei visingstid. Dei gir oss forteljingar med mange lag og lèt oss oppleve ulike sider ved det å vere menneske.

I A vida invisível (Eit usynleg liv) skildrar den brasilianske auteuren Karim Ainouz korleis to systrer i Rio på 1950-talet blir skilde på grunn av farens fordommar og løgner, korleis kjærleiken og lengten mellom dei aldri døyr, korleis dei på eit tidspunkt uvitande oppheld seg på same staden, og korleis sanninga først kjem for ein dag då det er for seint. Filmen er eit rørande menneskeleg drama om to kvinner som aldri får realisert draumane sine, som heile tida lengtar og må finne seg i ein annan lagnad enn dei hadde sett føre seg. Glimrande spel og god fotografering lyftar produksjonen.

Meisterverk

Makelaus er tragikomedien El cuento de las comadrejas (Røyskattens forteljing), av den argentinske Oscar-vinnaren Juan José Campanella. Ei aldrande filmdiva bur i eit gammalt kråkeslott saman med mannen sin og to venner, som alle har ein filmkarriere bak seg. Eit sleipt par oppsøkjer dei, og dette utløyser ei historie med mange vendingar og hauk-over-hauk-spel i stadig nye variantar. Her er replikkvekslingar som eit fyrverkeri, sarkasmar avleverte med den største eleganse og eit svært nyansert spel. Og etter kvart som historia utviklar seg, får ho stadig nye menneskelege dimensjonar. Eit meisterverk.

Slik Noreg aldri synest å kunne gjere seg ferdig med okkupasjonsåra og motstandskampen, ser det ut til at fleire søramerikanske statar, især Chile og Argentina, enno har mykje ugjort om temaet militærkupp, militærdiktatur og motstand. Men Marighella, regissert av Wagner Moura, tek oss med til Brasil og Carlos Marighella, som leia og ofre livet i motstandskampen mot militærdiktaturet i Brasil på slutten av 1960-talet. Det er rått og forferdeleg og minner til tider om amerikanske gangsteroppgjer. Men dette er neppe grunnen til at diktaturvenn og president Bolsonaros sensur har nekta filmen vist i Brasil.

Overmakt

Ikkje mindre sterkt inntrykk gjer Máxima, regissert av Claudia Sparrow, om kvinner som tek opp kampen mot ei dødeleg overmakt i trua på at dei ein dag skal sigre. I Andesfjella i Peru er det analfabeten Máxima Acuña som nektar å la seg kue av eit av verdas største gullgruveselskap, som prøver å drive henne vekk frå garden fordi dei vil ha tak i han. Ho er eitt med naturen og blir både ein miljøhelt og ein forkjempar for menneskerettane i ein heroisk kamp mot overmakta.

I Mexico by kjempar den populære radioverten Carmen Aristegui mot korrupsjon og falske nyhende. Dokumentarfilmen Radio Silence av Juliana Fanjul viser korleis Aristegui får sparken etter ei stor avsløring, men nektar å gi seg og etter kvart etablerer ein ny stasjon på nettet. Heile tida møter ho motstand i dette landet der kritiske journalistar lett kan få ein for tidleg død.

Jan H. Landro er forfattar, kulturjournalist og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis