JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Fire frostige timar

Den 22. desember 1808 blei ein av dei viktigaste konsertane i musikkhistoria halden i Wien.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ludwig van Beethoven (1770–1827) måla av Joseph Karl Stieler kring 1820.

Ludwig van Beethoven (1770–1827) måla av Joseph Karl Stieler kring 1820.

Ludwig van Beethoven (1770–1827) måla av Joseph Karl Stieler kring 1820.

Ludwig van Beethoven (1770–1827) måla av Joseph Karl Stieler kring 1820.

4247
20211001
4247
20211001

Standard­innspelinga

Ludwig van Beethoven:

Choral Fantasy

Leif Ove Andsnes, klaver; Mahler Chamber Orchestra. Sony 2014

Standard­innspelinga

Ludwig van Beethoven:

Symphonies No. 5 & 6

Gewandhausorchester; dir.:
Riccardo Chailly. Decca 2011

Beethoven likte å skipa til velgjerdskonsertar, særleg når dei var til inntekt for han sjølv. Den mest kjende gjekk av stabelen 22. desember 1808 i Theater an der Wien. Her samla eliten i byen seg – billetten kosta 2 gylden, som var meir enn det vanlege arbeidsfolk tente på éi veke.

Er det éin konsert i musikkhistoria eg gjerne ville reist attende i tid og opplevd, må det vera denne. Halv sju den pitte litle julaftan byrja nemleg den offentlege urpremieren på fleire Beethoven-verk som sidan er blitt del av orkestermusikkens standardrepertoar: «Lagnadssymfonien», «Pastoralsymfonien», «Kor­fantasien», delar av messa i C-dur og den fjerde klaverkonserten (dette skulle bli siste gong den stadig dauvare Beethoven opptredde som pianist i ein konsert). Seansen er blitt så legendarisk at han i vår tid er attskapt av fleire store symfoniorkester, og engelsk Wikipedia har jamvel ein lang artikkel om emnet. Men i 1808 var mottakinga mildt sagt blanda.

Vått blekk

Ein ting var at Beethoven la konserten slik at han konkurrerte med ein annan velgjerdskonsert. Denne var til inntekt for «trengande enker» og arrangert av Antonio Salieri, den keisarlege kapellmeisteren som blir framstilt som Mozarts mordar i storfilmen Amadeus frå 1984.

Viktigare for mottakinga var kvaliteten på framføringa. Samtidige musikarar, kritikarar og publikummarar skildra han som langt under pari; Beethoven hadde (som alltid) vore så sein med å levera frå seg komposisjonane at orkesteret fekk minimal tid til innstuderinga. I tillegg hadde Beethoven på førehand fornærma sopranen som skulle sunge solo, så grovt, at ho nekta å opptre. Den pur unge og urøynde erstatninga han fekk inn i siste liten, fekk akutt lampefeber på scena.

Korfantasien

Fantasi for klaver, kor og orkester i c-moll, op. 80, den me populært kallar «Korfantasien», var så fersk at blekket på notearka framleis var vått. Den blei lågpunktet under konserten, for framføringa gjekk så gale at stykket måtte avbrytast og byrjast på nytt.

Endå så underleg komposisjonen er – ei blanding av klaverfantasi, klaverkonsert og kantate – tykkjer eg han har sin sjarm. Mellom anna høyrer me her for fyrste gong «Ode til gleda»-melodien me kjenner frå Beethovens niande symfoni («Korsymfonien»).

Av innspelingar likar eg godt den Leif Ove Andsnes gav ut med Mahler Chamber Orchestra i 2014. Andsnes’ strev etter teknisk perfeksjon står som den rake motsetninga til urpremieren.

Lagnadssymfonien

Ein annan faktor som gjorde 1808-konserten problematisk, var lengda. Greitt, fire timar var ikkje uvanleg for konsertar den gongen, men salen hadde ikkje fyring og var bitande kald. Viktigast var likevel at musikken for samtidas øyro (og hjernar) læt maksimalt avantgardistisk. Me kan førestilla oss å sitja og frysa gjennom ein fire timar lang eksperimentell samtidsmusikkonsert i dag – så mange og lange nyvorne klangar slit ut sjølv den mest progressive publikummar.

Kva for stykke var så det mest avantgardistiske? Utan tvil Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67, den me kallar «Lagnadssymfonien». Wienerpublikummet var vande med Haydn og Mozarts elegant-klassiske symfonikk, prega av balanserte, songlege melodiar. Beethovens rå, primitive energi i fyrstesatsen «Allegro con brio» kom difor som eit sjokk. Det karakteristiske bankemotivet som utgjer hovudtemaet, er jo i grunnen ingen ordentleg melodi, men eit utrop – som ei ufullstendig setning i imperativ – og det gjennomsyrer attpåtil heile satsen.

Me kan attskapa programmet frå 1808-konserten. Det har, som nemnt, blitt gjort fleire gonger før, sist med Philharmonia Orchestra i London i fjor. Men å høyra repertoaret med samtidas øyro, lèt seg ikkje gjera. Likevel gjev den veldige energien Riccardo Chailly og Gewandhausorchester i Leipzig spelte Lagnadssymfonien med i 2011, oss eit hint.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Standard­innspelinga

Ludwig van Beethoven:

Choral Fantasy

Leif Ove Andsnes, klaver; Mahler Chamber Orchestra. Sony 2014

Standard­innspelinga

Ludwig van Beethoven:

Symphonies No. 5 & 6

Gewandhausorchester; dir.:
Riccardo Chailly. Decca 2011

Beethoven likte å skipa til velgjerdskonsertar, særleg når dei var til inntekt for han sjølv. Den mest kjende gjekk av stabelen 22. desember 1808 i Theater an der Wien. Her samla eliten i byen seg – billetten kosta 2 gylden, som var meir enn det vanlege arbeidsfolk tente på éi veke.

Er det éin konsert i musikkhistoria eg gjerne ville reist attende i tid og opplevd, må det vera denne. Halv sju den pitte litle julaftan byrja nemleg den offentlege urpremieren på fleire Beethoven-verk som sidan er blitt del av orkestermusikkens standardrepertoar: «Lagnadssymfonien», «Pastoralsymfonien», «Kor­fantasien», delar av messa i C-dur og den fjerde klaverkonserten (dette skulle bli siste gong den stadig dauvare Beethoven opptredde som pianist i ein konsert). Seansen er blitt så legendarisk at han i vår tid er attskapt av fleire store symfoniorkester, og engelsk Wikipedia har jamvel ein lang artikkel om emnet. Men i 1808 var mottakinga mildt sagt blanda.

Vått blekk

Ein ting var at Beethoven la konserten slik at han konkurrerte med ein annan velgjerdskonsert. Denne var til inntekt for «trengande enker» og arrangert av Antonio Salieri, den keisarlege kapellmeisteren som blir framstilt som Mozarts mordar i storfilmen Amadeus frå 1984.

Viktigare for mottakinga var kvaliteten på framføringa. Samtidige musikarar, kritikarar og publikummarar skildra han som langt under pari; Beethoven hadde (som alltid) vore så sein med å levera frå seg komposisjonane at orkesteret fekk minimal tid til innstuderinga. I tillegg hadde Beethoven på førehand fornærma sopranen som skulle sunge solo, så grovt, at ho nekta å opptre. Den pur unge og urøynde erstatninga han fekk inn i siste liten, fekk akutt lampefeber på scena.

Korfantasien

Fantasi for klaver, kor og orkester i c-moll, op. 80, den me populært kallar «Korfantasien», var så fersk at blekket på notearka framleis var vått. Den blei lågpunktet under konserten, for framføringa gjekk så gale at stykket måtte avbrytast og byrjast på nytt.

Endå så underleg komposisjonen er – ei blanding av klaverfantasi, klaverkonsert og kantate – tykkjer eg han har sin sjarm. Mellom anna høyrer me her for fyrste gong «Ode til gleda»-melodien me kjenner frå Beethovens niande symfoni («Korsymfonien»).

Av innspelingar likar eg godt den Leif Ove Andsnes gav ut med Mahler Chamber Orchestra i 2014. Andsnes’ strev etter teknisk perfeksjon står som den rake motsetninga til urpremieren.

Lagnadssymfonien

Ein annan faktor som gjorde 1808-konserten problematisk, var lengda. Greitt, fire timar var ikkje uvanleg for konsertar den gongen, men salen hadde ikkje fyring og var bitande kald. Viktigast var likevel at musikken for samtidas øyro (og hjernar) læt maksimalt avantgardistisk. Me kan førestilla oss å sitja og frysa gjennom ein fire timar lang eksperimentell samtidsmusikkonsert i dag – så mange og lange nyvorne klangar slit ut sjølv den mest progressive publikummar.

Kva for stykke var så det mest avantgardistiske? Utan tvil Symfoni nr. 5 i c-moll, op. 67, den me kallar «Lagnadssymfonien». Wienerpublikummet var vande med Haydn og Mozarts elegant-klassiske symfonikk, prega av balanserte, songlege melodiar. Beethovens rå, primitive energi i fyrstesatsen «Allegro con brio» kom difor som eit sjokk. Det karakteristiske bankemotivet som utgjer hovudtemaet, er jo i grunnen ingen ordentleg melodi, men eit utrop – som ei ufullstendig setning i imperativ – og det gjennomsyrer attpåtil heile satsen.

Me kan attskapa programmet frå 1808-konserten. Det har, som nemnt, blitt gjort fleire gonger før, sist med Philharmonia Orchestra i London i fjor. Men å høyra repertoaret med samtidas øyro, lèt seg ikkje gjera. Likevel gjev den veldige energien Riccardo Chailly og Gewandhausorchester i Leipzig spelte Lagnadssymfonien med i 2011, oss eit hint.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis