JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Flyttesjauen

Gaechinger Cantorey spelar to kantatar frå Bachs hektiske sommar i 1723.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det tyske koret og barokkorkesteret Gaechinger Cantorey.

Det tyske koret og barokkorkesteret Gaechinger Cantorey.

Foto: Martin Förster

Det tyske koret og barokkorkesteret Gaechinger Cantorey.

Det tyske koret og barokkorkesteret Gaechinger Cantorey.

Foto: Martin Förster

3013
20211015
3013
20211015

CD

Johann Sebastian Bach:

Ich hatte viel Bekümmernis; Herz und Mund und Tat und Leben

Gaechinger Cantorey, dir.: Hans-Christoph Rademann. CARUS 2021

Mennesket Johann Sebastian Bach (1685–1750) veit me heller lite om. Det meste lyt me tyda ut frå offentlege dokument, or arbeidskontraktar og avisnotisar. 4. juni 1723 skreiv til dømes ei Leipzig-avis: «Kring middagstider førre laurdag kom fire vogner med husgeråd frå Köthen hit som tilhøyrde den fyrstlege kapellmeisteren, han som er kalla til byen som kantor. Klokka 2 kom han sjølv med familien på to vogner og flytte inn i den nyrenoverte leilegheita i Thomasskulen.»

Gjenbruk

Med seg til byen og stillinga som skulle bli verande hans resten av livet, hadde den 38 år gamle Bach kona Anna Magdalena og fem ungar. Yngstejenta Christina Sophia Henrietta var berre nokre veker gamal.

Eigentleg var overgangen til «kommunal sektor» – kantorstillinga ved Thomaskyrkja i Leipzig – eit steg ned på karrierestigen. I Köthen hadde han jo vore hoffkapellmeister hjå ein fyrste. Men han tenkte truleg på sønene sine. Leipzig var universitetsby, og her kunne dei få den universitetsutdanninga han sjølv aldri fekk.

Velferdspermisjon var eit ukjent omgrep den gongen – Bach måtte kasta seg ut i den hektiske kvardagen med komponering, innstudering og framføring av éin ny kantate til kvar sun- og helgedag. Men dei fyrste vekene tok han nokre snarvegar: Han fann fram nokre av dei gamle kantatane sine og omarrangerte dei slik at dei høvde til den aktuelle sundagen. To slike «gjenbrukskantatar» frå den hektiske flyttesommaren 1723 er det Gaechinger Cantorey under leiing av Hans-Christoph Rademann her har spelt inn på CD.

Ulike affektar

Kantatane skil seg i stemning og karakter. Tittelen til kantate 21, Ich hatte viel Bekümmernis («Eg hadde mykje otte»), seier sitt om grunnaffekten. Den todelte kantaten (fyrste del før preika, den andre etter) opnar med ein instrumental sinfonia, der melodilinene til oboen og solofiolinen slyngjer seg kring kvarandre i smertefulle dissonansar, drivne framover av dei jamne åttedelsnotane i basslina. (Oboisten spelar framifrå.) Lystigare blir det ikkje i korsatsen «Ich hatte viel Bekümmernis», som er full av melodiske sukk og stønn hjå songarane. (Denne satsen kunne vore spelt med meir driv.)

Kontrasten kunne ikkje vore større til kantate 147, Herz und Mund und Tat und Leben («Hjarte og munn og gjerning og liv»). Han opnar med ein korsats der den virtuose trompetstemma toppar jubelstemninga med blenkjande lekkjer av sekstendelsnotar. (Ensemblet musiserer her på sitt beste.)

Sistesatsen er vel den mest kjende av alle Bachs kantatesatsar: «Jesus bleibet meine Freude», i Noreg truleg mest kjend under den engelske tittelen «Jesu, Joy of Man’s Desiring». Gaechinger Cantorey framfører denne koralen i rett – det vil seia høgt – tempo.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Ich hatte viel Bekümmernis; Herz und Mund und Tat und Leben

Gaechinger Cantorey, dir.: Hans-Christoph Rademann. CARUS 2021

Mennesket Johann Sebastian Bach (1685–1750) veit me heller lite om. Det meste lyt me tyda ut frå offentlege dokument, or arbeidskontraktar og avisnotisar. 4. juni 1723 skreiv til dømes ei Leipzig-avis: «Kring middagstider førre laurdag kom fire vogner med husgeråd frå Köthen hit som tilhøyrde den fyrstlege kapellmeisteren, han som er kalla til byen som kantor. Klokka 2 kom han sjølv med familien på to vogner og flytte inn i den nyrenoverte leilegheita i Thomasskulen.»

Gjenbruk

Med seg til byen og stillinga som skulle bli verande hans resten av livet, hadde den 38 år gamle Bach kona Anna Magdalena og fem ungar. Yngstejenta Christina Sophia Henrietta var berre nokre veker gamal.

Eigentleg var overgangen til «kommunal sektor» – kantorstillinga ved Thomaskyrkja i Leipzig – eit steg ned på karrierestigen. I Köthen hadde han jo vore hoffkapellmeister hjå ein fyrste. Men han tenkte truleg på sønene sine. Leipzig var universitetsby, og her kunne dei få den universitetsutdanninga han sjølv aldri fekk.

Velferdspermisjon var eit ukjent omgrep den gongen – Bach måtte kasta seg ut i den hektiske kvardagen med komponering, innstudering og framføring av éin ny kantate til kvar sun- og helgedag. Men dei fyrste vekene tok han nokre snarvegar: Han fann fram nokre av dei gamle kantatane sine og omarrangerte dei slik at dei høvde til den aktuelle sundagen. To slike «gjenbrukskantatar» frå den hektiske flyttesommaren 1723 er det Gaechinger Cantorey under leiing av Hans-Christoph Rademann her har spelt inn på CD.

Ulike affektar

Kantatane skil seg i stemning og karakter. Tittelen til kantate 21, Ich hatte viel Bekümmernis («Eg hadde mykje otte»), seier sitt om grunnaffekten. Den todelte kantaten (fyrste del før preika, den andre etter) opnar med ein instrumental sinfonia, der melodilinene til oboen og solofiolinen slyngjer seg kring kvarandre i smertefulle dissonansar, drivne framover av dei jamne åttedelsnotane i basslina. (Oboisten spelar framifrå.) Lystigare blir det ikkje i korsatsen «Ich hatte viel Bekümmernis», som er full av melodiske sukk og stønn hjå songarane. (Denne satsen kunne vore spelt med meir driv.)

Kontrasten kunne ikkje vore større til kantate 147, Herz und Mund und Tat und Leben («Hjarte og munn og gjerning og liv»). Han opnar med ein korsats der den virtuose trompetstemma toppar jubelstemninga med blenkjande lekkjer av sekstendelsnotar. (Ensemblet musiserer her på sitt beste.)

Sistesatsen er vel den mest kjende av alle Bachs kantatesatsar: «Jesus bleibet meine Freude», i Noreg truleg mest kjend under den engelske tittelen «Jesu, Joy of Man’s Desiring». Gaechinger Cantorey framfører denne koralen i rett – det vil seia høgt – tempo.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis