JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Slapp satire

Fleire irritasjonsmoment hemmar hån av britisk imperialisme.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Abdul (Fazal) er oppglødd over å møte det britiske statsoverhovudet (Dench).

Abdul (Fazal) er oppglødd over å møte det britiske statsoverhovudet (Dench).

Foto: Peter Mountain

Abdul (Fazal) er oppglødd over å møte det britiske statsoverhovudet (Dench).

Abdul (Fazal) er oppglødd over å møte det britiske statsoverhovudet (Dench).

Foto: Peter Mountain

2530
20170922
2530
20170922

DRAMA

Regi: Stephen Frears

Victoria and Abdul

Med: Judi Dench, Ali Fazal

Victoria and Abdul er basert på dagbøkene til Abdul Karim (Fazal), som i 1887 blei send frå Agra til Storbritannia for å gje den fjerne dronninga til okkupantane (Dench) ein indisk mynt. Abdul er oppglødd over å få sjå sjølvaste statsoverhovudet. Medreisande Mohammed foraktar alt dei brutale britane står for. Ingen høyrer på han. Før dronninga keiar seg i hel, får ho auge på kjekke Abdul. Ho kviknar til. Resten av filmen handlar om vennskapen mellom dei to og forståinga mellom keisarinna av India og hennar undersått. Det får det til å rable heilt for hoffet, og litt for meg.

Venlege Victoria

I byrjinga verkar den røynde regissøren Stephen Frears ha ein ikonoklast i seg når Victoria snorkar, smattar og overser alt og alle. Men nei, ho vaknar og endar opp som ein glødande forkjempar for mangfald og ei stemme mot kolonialismens rasistiske realitetar. Dronning Victoria forstår det flotte med indiske kulturar gjennom Abduls entusiastiske erklæringar.

Somme britiske kritikarar skuldar filmskaparen for å frikjenne den mektige monarken og lette den historiske skulda for kolonimaktas synder. Dei har eit poeng, sjølv om Frears formidlar kritikk av rasismen i den britiske eliten. Eit par gongar får han oss til å le av dobbeltmoralen og dumskapen, som når britane fiksar indiske klede for at dei skal sjå meir indiske ut.

Indisk Onkel Tom

Sparka mot Storbritannia er klare, men snarare enn systemkritikk blir resultatet kjærleg erting av det britiske sjølvbiletet og hylling av monarken. Satiren er ikkje skarp eller subversiv, men slapp. Servile Abdul er ein forferdeleg irriterande figur. Han er patetisk og parodisk karikatur av ein indisk Onkel Tom. Spelet til Ali Fazal er så inkjeseiande at eg vrir meg. Sjølvsagt spelar Judi Dench bra, men eg trur ikkje på forteljinga. Den søtlåtne skildringa vekkjer null sympati hjå meg.

Perifere Mohammed er den einaste rasjonelle røysta. Resten er reine idiotar. Victoria-figuren og spelet rundt henne minner stundom om Frears’ førre film Florence Foster Jenkins, som eg òg ergra meg lett over. Judi Dench og Stephen Frears stod på tryggare grunn då dei lét eit katolsk kloster unngjelde i Philomena. Victoria and Abdul er lett og slett satire.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DRAMA

Regi: Stephen Frears

Victoria and Abdul

Med: Judi Dench, Ali Fazal

Victoria and Abdul er basert på dagbøkene til Abdul Karim (Fazal), som i 1887 blei send frå Agra til Storbritannia for å gje den fjerne dronninga til okkupantane (Dench) ein indisk mynt. Abdul er oppglødd over å få sjå sjølvaste statsoverhovudet. Medreisande Mohammed foraktar alt dei brutale britane står for. Ingen høyrer på han. Før dronninga keiar seg i hel, får ho auge på kjekke Abdul. Ho kviknar til. Resten av filmen handlar om vennskapen mellom dei to og forståinga mellom keisarinna av India og hennar undersått. Det får det til å rable heilt for hoffet, og litt for meg.

Venlege Victoria

I byrjinga verkar den røynde regissøren Stephen Frears ha ein ikonoklast i seg når Victoria snorkar, smattar og overser alt og alle. Men nei, ho vaknar og endar opp som ein glødande forkjempar for mangfald og ei stemme mot kolonialismens rasistiske realitetar. Dronning Victoria forstår det flotte med indiske kulturar gjennom Abduls entusiastiske erklæringar.

Somme britiske kritikarar skuldar filmskaparen for å frikjenne den mektige monarken og lette den historiske skulda for kolonimaktas synder. Dei har eit poeng, sjølv om Frears formidlar kritikk av rasismen i den britiske eliten. Eit par gongar får han oss til å le av dobbeltmoralen og dumskapen, som når britane fiksar indiske klede for at dei skal sjå meir indiske ut.

Indisk Onkel Tom

Sparka mot Storbritannia er klare, men snarare enn systemkritikk blir resultatet kjærleg erting av det britiske sjølvbiletet og hylling av monarken. Satiren er ikkje skarp eller subversiv, men slapp. Servile Abdul er ein forferdeleg irriterande figur. Han er patetisk og parodisk karikatur av ein indisk Onkel Tom. Spelet til Ali Fazal er så inkjeseiande at eg vrir meg. Sjølvsagt spelar Judi Dench bra, men eg trur ikkje på forteljinga. Den søtlåtne skildringa vekkjer null sympati hjå meg.

Perifere Mohammed er den einaste rasjonelle røysta. Resten er reine idiotar. Victoria-figuren og spelet rundt henne minner stundom om Frears’ førre film Florence Foster Jenkins, som eg òg ergra meg lett over. Judi Dench og Stephen Frears stod på tryggare grunn då dei lét eit katolsk kloster unngjelde i Philomena. Victoria and Abdul er lett og slett satire.

Håkon Tveit

Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Satiren er ikkje skarp eller sub-versiv, men slapp.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis