Der mykje står på spel
Intenst og nært om lengt, sakn og døden.
Foto: Den Nationale Scene
Den Nationale Scene
Linn Ullmann:
De urolige
Manus og regi: Annika Silkeberg, fritt etter Karen-Maria Billes dramatisering
Omsetjing: Cecilie Løveid
Scenografi, lys og kostyme: Jenny André
Musikk og video: Fredrik Arsæus Nauckhoff
Det er ikkje lett å vere barn. Men heller ikkje å vere foreldre – især om du har eigne ambisjonar, eigen karriere du vil dyrke. Dette, og mykje meir, har Linn Ullmann skildra på framifrå vis i den rike og fint balanserte romanen De urolige (2015). Den nedstrippa utgåva vi får sjå i Teaterkjelleren på DNS, tek fint vare på utvalde motiv frå boka og kombinerer nådelaus realisme og vàr poesi.
Teaterstykket er ei 80 minutts versjon av Linn Ullmanns over 400 sider tjukke, sjølvbiografiske roman om livet med to berømte foreldre – Liv Ullmann og Ingmar Bergman. Teksten har vore gjennom ei nordisk vandring før han kom til Bergen. Danske Karen-Maria Bille dramatiserte boka til eit stykke for tre kvinneroller, som gjekk på Dramaten i Stockholm sist haust. Så har den svenske regissøren Annika Silkeberg korta ned og forma om Billes tekst og gjort den eine rolla til mannsrolle, som i romanen. Og Cecilie Løveid har til sist gitt teksten norsk språk.
Døden
Handlinga er plassert på Fårö i Østersjøen, der den berømte regissøren levde siste del av livet sitt. Jenny Andrés matte, grå scenografi er dominert av eit stort basseng, som tallause, svarte ballettsko blir heiste ned i og opp av, og som dei tre medverkande vassar og «sym» i. På treveggene rundt blir sjøen som omgir den vesle øya rett nord for Gotland, projisert.
Mange motiv er vovne saman i denne tolkinga, men to står fram som sentrale – det svikta barnet og døden. Dei skilde foreldra ville vere frie og visste knapt korleis ein tar hand om eit barn. Omsorgssvikt ville ein ha kalla det om ikkje foreldra var så berømte. Barnet blir ein kasteball. Ho vil vere saman med dei begge, «men det var aldri oss tre». Slik blir det også ei sterk historie om lengt og fråvær.
Men det handlar også om tid og døden som ventar. Faren er aldrande, han merkar korleis han er i ferd med å miste grepet om livet og om seg sjølv. Og dottera blir hjelpelaust vitne til det som skjer.
Fiksjon eller dikting
Susann Bugge Kambestad har nerve og nærvær i spelet sitt, og får nyansert og truverdig fram korleis hovudpersonen er splitta mellom barn og vaksen og korleis motstridande kjensler slåst i henne. Ein fin prestasjon. Gerald Pettersen speler den aldrande faren med resignert ro, medan Marianne Nielsens mor tidvis verkar i overkant hektisk.
Ingen av dei tre personane i stykket har namn. Det gjer framsyninga meir allmenn, tematikken er jo også noko som vedkjem dei aller fleste av oss. Likevel er det problematisk, i romanen som i dramatiseringa, at vi veit kven dei tre personane er – utan å kunne vite kva som er fiksjon og kva som er dikting. Ideelt sett skulle ikkje dette ha noko å seie for opplevinga, men eg sit stundom med ei kjensle av at det likevel gjer det – især i nokre scener der Marianne Nielsen framstiller mora, altså Liv Ullmann, som nokså alkoholisert.
JAN H. LANDRO
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Den Nationale Scene
Linn Ullmann:
De urolige
Manus og regi: Annika Silkeberg, fritt etter Karen-Maria Billes dramatisering
Omsetjing: Cecilie Løveid
Scenografi, lys og kostyme: Jenny André
Musikk og video: Fredrik Arsæus Nauckhoff
Det er ikkje lett å vere barn. Men heller ikkje å vere foreldre – især om du har eigne ambisjonar, eigen karriere du vil dyrke. Dette, og mykje meir, har Linn Ullmann skildra på framifrå vis i den rike og fint balanserte romanen De urolige (2015). Den nedstrippa utgåva vi får sjå i Teaterkjelleren på DNS, tek fint vare på utvalde motiv frå boka og kombinerer nådelaus realisme og vàr poesi.
Teaterstykket er ei 80 minutts versjon av Linn Ullmanns over 400 sider tjukke, sjølvbiografiske roman om livet med to berømte foreldre – Liv Ullmann og Ingmar Bergman. Teksten har vore gjennom ei nordisk vandring før han kom til Bergen. Danske Karen-Maria Bille dramatiserte boka til eit stykke for tre kvinneroller, som gjekk på Dramaten i Stockholm sist haust. Så har den svenske regissøren Annika Silkeberg korta ned og forma om Billes tekst og gjort den eine rolla til mannsrolle, som i romanen. Og Cecilie Løveid har til sist gitt teksten norsk språk.
Døden
Handlinga er plassert på Fårö i Østersjøen, der den berømte regissøren levde siste del av livet sitt. Jenny Andrés matte, grå scenografi er dominert av eit stort basseng, som tallause, svarte ballettsko blir heiste ned i og opp av, og som dei tre medverkande vassar og «sym» i. På treveggene rundt blir sjøen som omgir den vesle øya rett nord for Gotland, projisert.
Mange motiv er vovne saman i denne tolkinga, men to står fram som sentrale – det svikta barnet og døden. Dei skilde foreldra ville vere frie og visste knapt korleis ein tar hand om eit barn. Omsorgssvikt ville ein ha kalla det om ikkje foreldra var så berømte. Barnet blir ein kasteball. Ho vil vere saman med dei begge, «men det var aldri oss tre». Slik blir det også ei sterk historie om lengt og fråvær.
Men det handlar også om tid og døden som ventar. Faren er aldrande, han merkar korleis han er i ferd med å miste grepet om livet og om seg sjølv. Og dottera blir hjelpelaust vitne til det som skjer.
Fiksjon eller dikting
Susann Bugge Kambestad har nerve og nærvær i spelet sitt, og får nyansert og truverdig fram korleis hovudpersonen er splitta mellom barn og vaksen og korleis motstridande kjensler slåst i henne. Ein fin prestasjon. Gerald Pettersen speler den aldrande faren med resignert ro, medan Marianne Nielsens mor tidvis verkar i overkant hektisk.
Ingen av dei tre personane i stykket har namn. Det gjer framsyninga meir allmenn, tematikken er jo også noko som vedkjem dei aller fleste av oss. Likevel er det problematisk, i romanen som i dramatiseringa, at vi veit kven dei tre personane er – utan å kunne vite kva som er fiksjon og kva som er dikting. Ideelt sett skulle ikkje dette ha noko å seie for opplevinga, men eg sit stundom med ei kjensle av at det likevel gjer det – især i nokre scener der Marianne Nielsen framstiller mora, altså Liv Ullmann, som nokså alkoholisert.
JAN H. LANDRO
Teaterstykket er ein 80 minutts versjon av Linn Ullmanns over 400 sider tjukke, sjølvbiografiske roman om livet med to berømte foreldre – Liv Ullmann og Ingmar Bergman
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.