JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Der mykje står på spel

Intenst og nært om lengt, sakn og døden.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: Den Nationale Scene

Foto: Den Nationale Scene

3301
20200828
3301
20200828

Den Nationale Scene

Linn Ullmann:

De urolige

Manus og regi: Annika Silkeberg, fritt etter Karen-Maria Billes dramatisering
Omsetjing: Cecilie Løveid
Scenografi, lys og kostyme: Jenny André
Musikk og video: Fredrik Arsæus Nauckhoff

Det er ikkje lett å vere barn. Men heller ikkje å vere foreldre – især om du har eigne ambisjonar, eigen karriere du vil dyrke. Dette, og mykje meir, har Linn Ullmann skildra på framifrå vis i den rike og fint balanserte romanen De urolige (2015). Den nedstrippa utgåva vi får sjå i Teaterkjelleren på DNS, tek fint vare på utvalde motiv frå boka og kombinerer nådelaus realisme og vàr poesi.

Teaterstykket er ei 80 minutts versjon av Linn Ullmanns over 400 sider tjukke, sjølvbiografiske roman om livet med to berømte foreldre – Liv Ullmann og Ingmar Bergman. Teksten har vore gjennom ei nordisk vandring før han kom til Bergen. Danske Karen-Maria Bille dramatiserte boka til eit stykke for tre kvinneroller, som gjekk på Dramaten i Stockholm sist haust. Så har den svenske regissøren Annika Silkeberg korta ned og forma om Billes tekst og gjort den eine rolla til mannsrolle, som i romanen. Og Cecilie Løveid har til sist gitt teksten norsk språk.

Døden

Handlinga er plassert på Fårö i Østersjøen, der den berømte regissøren levde siste del av livet sitt. Jenny Andrés matte, grå scenografi er dominert av eit stort basseng, som tallause, svarte ballettsko blir heiste ned i og opp av, og som dei tre medverkande vassar og «sym» i. På treveggene rundt blir sjøen som omgir den vesle øya rett nord for Gotland, projisert.

Mange motiv er vovne saman i denne tolkinga, men to står fram som sentrale – det svikta barnet og døden. Dei skilde foreldra ville vere frie og visste knapt korleis ein tar hand om eit barn. Omsorgssvikt ville ein ha kalla det om ikkje foreldra var så berømte. Barnet blir ein kasteball. Ho vil vere saman med dei begge, «men det var aldri oss tre». Slik blir det også ei sterk historie om lengt og fråvær.

Men det handlar også om tid og døden som ventar. Faren er aldrande, han merkar korleis han er i ferd med å miste grepet om livet og om seg sjølv. Og dottera blir hjelpelaust vitne til det som skjer.

Fiksjon eller dikting

Susann Bugge Kambestad har nerve og nærvær i spelet sitt, og får nyansert og truverdig fram korleis hovudpersonen er splitta mellom barn og vaksen og korleis motstridande kjensler slåst i henne. Ein fin prestasjon. Gerald Pettersen speler den aldrande faren med resignert ro, medan Marianne Nielsens mor tidvis verkar i overkant hektisk.

Ingen av dei tre personane i stykket har namn. Det gjer framsyninga meir allmenn, tematikken er jo også noko som vedkjem dei aller fleste av oss. Likevel er det problematisk, i romanen som i dramatiseringa, at vi veit kven dei tre personane er – utan å kunne vite kva som er fiksjon og kva som er dikting. Ideelt sett skulle ikkje dette ha noko å seie for opplevinga, men eg sit stundom med ei kjensle av at det likevel gjer det – især i nokre scener der Marianne Nielsen framstiller mora, altså Liv Ullmann, som nokså alkoholisert.

JAN H. LANDRO

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Den Nationale Scene

Linn Ullmann:

De urolige

Manus og regi: Annika Silkeberg, fritt etter Karen-Maria Billes dramatisering
Omsetjing: Cecilie Løveid
Scenografi, lys og kostyme: Jenny André
Musikk og video: Fredrik Arsæus Nauckhoff

Det er ikkje lett å vere barn. Men heller ikkje å vere foreldre – især om du har eigne ambisjonar, eigen karriere du vil dyrke. Dette, og mykje meir, har Linn Ullmann skildra på framifrå vis i den rike og fint balanserte romanen De urolige (2015). Den nedstrippa utgåva vi får sjå i Teaterkjelleren på DNS, tek fint vare på utvalde motiv frå boka og kombinerer nådelaus realisme og vàr poesi.

Teaterstykket er ei 80 minutts versjon av Linn Ullmanns over 400 sider tjukke, sjølvbiografiske roman om livet med to berømte foreldre – Liv Ullmann og Ingmar Bergman. Teksten har vore gjennom ei nordisk vandring før han kom til Bergen. Danske Karen-Maria Bille dramatiserte boka til eit stykke for tre kvinneroller, som gjekk på Dramaten i Stockholm sist haust. Så har den svenske regissøren Annika Silkeberg korta ned og forma om Billes tekst og gjort den eine rolla til mannsrolle, som i romanen. Og Cecilie Løveid har til sist gitt teksten norsk språk.

Døden

Handlinga er plassert på Fårö i Østersjøen, der den berømte regissøren levde siste del av livet sitt. Jenny Andrés matte, grå scenografi er dominert av eit stort basseng, som tallause, svarte ballettsko blir heiste ned i og opp av, og som dei tre medverkande vassar og «sym» i. På treveggene rundt blir sjøen som omgir den vesle øya rett nord for Gotland, projisert.

Mange motiv er vovne saman i denne tolkinga, men to står fram som sentrale – det svikta barnet og døden. Dei skilde foreldra ville vere frie og visste knapt korleis ein tar hand om eit barn. Omsorgssvikt ville ein ha kalla det om ikkje foreldra var så berømte. Barnet blir ein kasteball. Ho vil vere saman med dei begge, «men det var aldri oss tre». Slik blir det også ei sterk historie om lengt og fråvær.

Men det handlar også om tid og døden som ventar. Faren er aldrande, han merkar korleis han er i ferd med å miste grepet om livet og om seg sjølv. Og dottera blir hjelpelaust vitne til det som skjer.

Fiksjon eller dikting

Susann Bugge Kambestad har nerve og nærvær i spelet sitt, og får nyansert og truverdig fram korleis hovudpersonen er splitta mellom barn og vaksen og korleis motstridande kjensler slåst i henne. Ein fin prestasjon. Gerald Pettersen speler den aldrande faren med resignert ro, medan Marianne Nielsens mor tidvis verkar i overkant hektisk.

Ingen av dei tre personane i stykket har namn. Det gjer framsyninga meir allmenn, tematikken er jo også noko som vedkjem dei aller fleste av oss. Likevel er det problematisk, i romanen som i dramatiseringa, at vi veit kven dei tre personane er – utan å kunne vite kva som er fiksjon og kva som er dikting. Ideelt sett skulle ikkje dette ha noko å seie for opplevinga, men eg sit stundom med ei kjensle av at det likevel gjer det – især i nokre scener der Marianne Nielsen framstiller mora, altså Liv Ullmann, som nokså alkoholisert.

JAN H. LANDRO

Teaterstykket er ein 80 minutts versjon av Linn Ullmanns over 400 sider tjukke, sjølvbiografiske roman om livet med to berømte foreldre – Liv Ullmann og Ingmar Bergman

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis