JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Viktige perspektiv på bioetikk

Morten Magelssen maktar å gjera kristne perspektiv på bioetikk relevante
og tilgjengelege på eit allment nivå.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo.

Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo.

Foto: Verbum forlag

Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo.

Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo.

Foto: Verbum forlag

4252
20230623
4252
20230623

Sakprosa

Morten Magelssen:

Livet og døden.
Kristne perspektiver på bioetikk

Verbum forlag

Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo. Han er frå før aktiv i debattar om bioetikk, til liks med ein annan interessant tenkjar – Øyvind Håbrekke. Begge er heilt klare på at alle barn som vert fødde – utan omsyn til korleis dei vert til – er likeverdige. Det er jo heilt sjølvsagt, men kva som er greitt juridisk og etisk når vi vil skapa barn, er ikkje sjølvsagt.

Magelssen nyttar kristne argument. Det kristne perspektivet på bioetikk er knytt til det kritiske og bibelske «du skal ikkje», men Magelssen skriv at Bibelen ikkje kan gi alle svar, og at kristen bioetikk ikkje kan vera tidlaus eller avfeia fornufta. Han peikar dessutan på andre viktige kristne verdiar, som nestekjærleik.

Sjølv om Magelssen seier fornufta er viktig, er argumenta klart kristne. Magelssen er ikkje optimist på vegner av fornufta og den bioteknologiske utviklinga. Her skil han seg frå humanistar som oftare har ei sterkare tru på fornuft og rasjonalitet.

Ein kristen vil hevda at fornufta er avgrensa, og at vi må ha ærefrykt for Vårherre. Men Magelssen er ikkje blind i si ærefrykt, han er fornuftig. Det er ikkje mindre kristent, men i tråd med kristne idear om å bruka evnene vi er skapte med.

Sjølvbestemming

Magelssen har rett i at legalisering av dødshjelp ikkje treng henga saman med auka sjølvbestemming. Vi kan fort få ei verdiutgliding. Til dømes kan alvorleg sjuke kjenna seg som ei byrde for både samfunn og familie. Kristne vil her stadig minna om at alle liv er like mykje verde.

Magelssen er litt selektiv med omgrepet sjølvbestemming. For ein kan snu på det. Det er vanleg å hevda at folk som tek val vi sjølv ikkje sympatiserer med, tek ufrie val. Sjølvbestemminga er falsk når mor tek brorparten av foreldrepermisjonen, seier politikarane som vil styra. Og dei har rett på eit vis. Sjølvbestemming finst ikkje i rein form. Vi vert alle påverka før vi tar val, men det er ikkje eit godt argument for å leggja hindringar for visse val.

Posisjonen som klar motstandar av aktiv dødshjelp og tilhengar av meir palliasjon – lindrande behandling – gjev Magelssen truverd når han skriv om faren for overbehandling av særleg gamle og sjuke. Kristne er ikkje mot aktiv dødshjelp fordi dei fornektar eller fryktar døden. Poenget er å verne menneskeverdet og erkjenna at vi menneske kan ta feil om vi brukar for mykje makt i avgjerder om liv og død.

Utfordrar lesaren

Magelssen utfordrar lesaren og viser til dømes korleis vi som er kritiske til surrogati, hoppar over gjerdet der det er lågast, om vi ikkje også diskuterer dei minst problematiske tilfella. Berre slik kan vi finna ut om surrogati er etisk gale i seg sjølv.

Det er gode grunnar til at vi har legalisert sjølvbestemt abort, men dei etiske problema kjem vi aldri unna. Vi kjem aldri til eit punkt der abort er greitt. Det er eit spirande liv der. Om ikkje moderate tilhengjarar av sjølvbestemt abort er opptekne av balansen her, og blæs seg opp kvar gong Ropstader seier noko litt restriktivt, så gjev dei lett næring til dei meir radikale på konservativ fløy.

Eit kristent syn på bioetikk handlar om å setja grenser for individuell fridom. Ikkje fordi individet ikkje kan få gjera kva det vil. Det bør det, men fordi vi lever i fellesskap der andre må bli høyrde. Grenser handlar ikkje berre om å verna fellesskapet. Det handlar om å verna andre – ofte svakare individ.

Magelssen tolkar andre synspunkt i beste meining. Det gjer boka god. For nokre, kanskje særleg sterkt religiøse, er det lett å ty til det sterkt restriktive og absolutte når ein vert uroa av utviklinga.

Magelssen opnar dører til meir moderate svar. Det handlar om å halda fast i noko. Noko som seier ja til liv, samstundes som vi tek inn over oss det realistiske ved det verdslege livet – at vi alle skal døy, og at vi alle gjer feil.

Lars Kolbeinstveit

Lars Kolbeinstveit er filosof og rådgjevar hos Civita.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Morten Magelssen:

Livet og døden.
Kristne perspektiver på bioetikk

Verbum forlag

Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo. Han er frå før aktiv i debattar om bioetikk, til liks med ein annan interessant tenkjar – Øyvind Håbrekke. Begge er heilt klare på at alle barn som vert fødde – utan omsyn til korleis dei vert til – er likeverdige. Det er jo heilt sjølvsagt, men kva som er greitt juridisk og etisk når vi vil skapa barn, er ikkje sjølvsagt.

Magelssen nyttar kristne argument. Det kristne perspektivet på bioetikk er knytt til det kritiske og bibelske «du skal ikkje», men Magelssen skriv at Bibelen ikkje kan gi alle svar, og at kristen bioetikk ikkje kan vera tidlaus eller avfeia fornufta. Han peikar dessutan på andre viktige kristne verdiar, som nestekjærleik.

Sjølv om Magelssen seier fornufta er viktig, er argumenta klart kristne. Magelssen er ikkje optimist på vegner av fornufta og den bioteknologiske utviklinga. Her skil han seg frå humanistar som oftare har ei sterkare tru på fornuft og rasjonalitet.

Ein kristen vil hevda at fornufta er avgrensa, og at vi må ha ærefrykt for Vårherre. Men Magelssen er ikkje blind i si ærefrykt, han er fornuftig. Det er ikkje mindre kristent, men i tråd med kristne idear om å bruka evnene vi er skapte med.

Sjølvbestemming

Magelssen har rett i at legalisering av dødshjelp ikkje treng henga saman med auka sjølvbestemming. Vi kan fort få ei verdiutgliding. Til dømes kan alvorleg sjuke kjenna seg som ei byrde for både samfunn og familie. Kristne vil her stadig minna om at alle liv er like mykje verde.

Magelssen er litt selektiv med omgrepet sjølvbestemming. For ein kan snu på det. Det er vanleg å hevda at folk som tek val vi sjølv ikkje sympatiserer med, tek ufrie val. Sjølvbestemminga er falsk når mor tek brorparten av foreldrepermisjonen, seier politikarane som vil styra. Og dei har rett på eit vis. Sjølvbestemming finst ikkje i rein form. Vi vert alle påverka før vi tar val, men det er ikkje eit godt argument for å leggja hindringar for visse val.

Posisjonen som klar motstandar av aktiv dødshjelp og tilhengar av meir palliasjon – lindrande behandling – gjev Magelssen truverd når han skriv om faren for overbehandling av særleg gamle og sjuke. Kristne er ikkje mot aktiv dødshjelp fordi dei fornektar eller fryktar døden. Poenget er å verne menneskeverdet og erkjenna at vi menneske kan ta feil om vi brukar for mykje makt i avgjerder om liv og død.

Utfordrar lesaren

Magelssen utfordrar lesaren og viser til dømes korleis vi som er kritiske til surrogati, hoppar over gjerdet der det er lågast, om vi ikkje også diskuterer dei minst problematiske tilfella. Berre slik kan vi finna ut om surrogati er etisk gale i seg sjølv.

Det er gode grunnar til at vi har legalisert sjølvbestemt abort, men dei etiske problema kjem vi aldri unna. Vi kjem aldri til eit punkt der abort er greitt. Det er eit spirande liv der. Om ikkje moderate tilhengjarar av sjølvbestemt abort er opptekne av balansen her, og blæs seg opp kvar gong Ropstader seier noko litt restriktivt, så gjev dei lett næring til dei meir radikale på konservativ fløy.

Eit kristent syn på bioetikk handlar om å setja grenser for individuell fridom. Ikkje fordi individet ikkje kan få gjera kva det vil. Det bør det, men fordi vi lever i fellesskap der andre må bli høyrde. Grenser handlar ikkje berre om å verna fellesskapet. Det handlar om å verna andre – ofte svakare individ.

Magelssen tolkar andre synspunkt i beste meining. Det gjer boka god. For nokre, kanskje særleg sterkt religiøse, er det lett å ty til det sterkt restriktive og absolutte når ein vert uroa av utviklinga.

Magelssen opnar dører til meir moderate svar. Det handlar om å halda fast i noko. Noko som seier ja til liv, samstundes som vi tek inn over oss det realistiske ved det verdslege livet – at vi alle skal døy, og at vi alle gjer feil.

Lars Kolbeinstveit

Lars Kolbeinstveit er filosof og rådgjevar hos Civita.

Morten Magelssen har rett i at legalisering av dødshjelp ikkje treng henga saman med auka sjølvbestemming.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis