Viktige perspektiv på bioetikk
Morten Magelssen maktar å gjera kristne perspektiv på bioetikk relevante
og tilgjengelege på eit allment nivå.
Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo.
Foto: Verbum forlag
Sakprosa
Morten Magelssen:
Livet og døden.
Kristne perspektiver på bioetikk
Verbum forlag
Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo. Han er frå før aktiv i debattar om bioetikk, til liks med ein annan interessant tenkjar – Øyvind Håbrekke. Begge er heilt klare på at alle barn som vert fødde – utan omsyn til korleis dei vert til – er likeverdige. Det er jo heilt sjølvsagt, men kva som er greitt juridisk og etisk når vi vil skapa barn, er ikkje sjølvsagt.
Magelssen nyttar kristne argument. Det kristne perspektivet på bioetikk er knytt til det kritiske og bibelske «du skal ikkje», men Magelssen skriv at Bibelen ikkje kan gi alle svar, og at kristen bioetikk ikkje kan vera tidlaus eller avfeia fornufta. Han peikar dessutan på andre viktige kristne verdiar, som nestekjærleik.
Sjølv om Magelssen seier fornufta er viktig, er argumenta klart kristne. Magelssen er ikkje optimist på vegner av fornufta og den bioteknologiske utviklinga. Her skil han seg frå humanistar som oftare har ei sterkare tru på fornuft og rasjonalitet.
Ein kristen vil hevda at fornufta er avgrensa, og at vi må ha ærefrykt for Vårherre. Men Magelssen er ikkje blind i si ærefrykt, han er fornuftig. Det er ikkje mindre kristent, men i tråd med kristne idear om å bruka evnene vi er skapte med.
Sjølvbestemming
Magelssen har rett i at legalisering av dødshjelp ikkje treng henga saman med auka sjølvbestemming. Vi kan fort få ei verdiutgliding. Til dømes kan alvorleg sjuke kjenna seg som ei byrde for både samfunn og familie. Kristne vil her stadig minna om at alle liv er like mykje verde.
Magelssen er litt selektiv med omgrepet sjølvbestemming. For ein kan snu på det. Det er vanleg å hevda at folk som tek val vi sjølv ikkje sympatiserer med, tek ufrie val. Sjølvbestemminga er falsk når mor tek brorparten av foreldrepermisjonen, seier politikarane som vil styra. Og dei har rett på eit vis. Sjølvbestemming finst ikkje i rein form. Vi vert alle påverka før vi tar val, men det er ikkje eit godt argument for å leggja hindringar for visse val.
Posisjonen som klar motstandar av aktiv dødshjelp og tilhengar av meir palliasjon – lindrande behandling – gjev Magelssen truverd når han skriv om faren for overbehandling av særleg gamle og sjuke. Kristne er ikkje mot aktiv dødshjelp fordi dei fornektar eller fryktar døden. Poenget er å verne menneskeverdet og erkjenna at vi menneske kan ta feil om vi brukar for mykje makt i avgjerder om liv og død.
Utfordrar lesaren
Magelssen utfordrar lesaren og viser til dømes korleis vi som er kritiske til surrogati, hoppar over gjerdet der det er lågast, om vi ikkje også diskuterer dei minst problematiske tilfella. Berre slik kan vi finna ut om surrogati er etisk gale i seg sjølv.
Det er gode grunnar til at vi har legalisert sjølvbestemt abort, men dei etiske problema kjem vi aldri unna. Vi kjem aldri til eit punkt der abort er greitt. Det er eit spirande liv der. Om ikkje moderate tilhengjarar av sjølvbestemt abort er opptekne av balansen her, og blæs seg opp kvar gong Ropstader seier noko litt restriktivt, så gjev dei lett næring til dei meir radikale på konservativ fløy.
Eit kristent syn på bioetikk handlar om å setja grenser for individuell fridom. Ikkje fordi individet ikkje kan få gjera kva det vil. Det bør det, men fordi vi lever i fellesskap der andre må bli høyrde. Grenser handlar ikkje berre om å verna fellesskapet. Det handlar om å verna andre – ofte svakare individ.
Magelssen tolkar andre synspunkt i beste meining. Det gjer boka god. For nokre, kanskje særleg sterkt religiøse, er det lett å ty til det sterkt restriktive og absolutte når ein vert uroa av utviklinga.
Magelssen opnar dører til meir moderate svar. Det handlar om å halda fast i noko. Noko som seier ja til liv, samstundes som vi tek inn over oss det realistiske ved det verdslege livet – at vi alle skal døy, og at vi alle gjer feil.
Lars Kolbeinstveit
Lars Kolbeinstveit er filosof og rådgjevar hos Civita.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Morten Magelssen:
Livet og døden.
Kristne perspektiver på bioetikk
Verbum forlag
Morten Magelssen er utdanna lege og verkar ved Senter for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo. Han er frå før aktiv i debattar om bioetikk, til liks med ein annan interessant tenkjar – Øyvind Håbrekke. Begge er heilt klare på at alle barn som vert fødde – utan omsyn til korleis dei vert til – er likeverdige. Det er jo heilt sjølvsagt, men kva som er greitt juridisk og etisk når vi vil skapa barn, er ikkje sjølvsagt.
Magelssen nyttar kristne argument. Det kristne perspektivet på bioetikk er knytt til det kritiske og bibelske «du skal ikkje», men Magelssen skriv at Bibelen ikkje kan gi alle svar, og at kristen bioetikk ikkje kan vera tidlaus eller avfeia fornufta. Han peikar dessutan på andre viktige kristne verdiar, som nestekjærleik.
Sjølv om Magelssen seier fornufta er viktig, er argumenta klart kristne. Magelssen er ikkje optimist på vegner av fornufta og den bioteknologiske utviklinga. Her skil han seg frå humanistar som oftare har ei sterkare tru på fornuft og rasjonalitet.
Ein kristen vil hevda at fornufta er avgrensa, og at vi må ha ærefrykt for Vårherre. Men Magelssen er ikkje blind i si ærefrykt, han er fornuftig. Det er ikkje mindre kristent, men i tråd med kristne idear om å bruka evnene vi er skapte med.
Sjølvbestemming
Magelssen har rett i at legalisering av dødshjelp ikkje treng henga saman med auka sjølvbestemming. Vi kan fort få ei verdiutgliding. Til dømes kan alvorleg sjuke kjenna seg som ei byrde for både samfunn og familie. Kristne vil her stadig minna om at alle liv er like mykje verde.
Magelssen er litt selektiv med omgrepet sjølvbestemming. For ein kan snu på det. Det er vanleg å hevda at folk som tek val vi sjølv ikkje sympatiserer med, tek ufrie val. Sjølvbestemminga er falsk når mor tek brorparten av foreldrepermisjonen, seier politikarane som vil styra. Og dei har rett på eit vis. Sjølvbestemming finst ikkje i rein form. Vi vert alle påverka før vi tar val, men det er ikkje eit godt argument for å leggja hindringar for visse val.
Posisjonen som klar motstandar av aktiv dødshjelp og tilhengar av meir palliasjon – lindrande behandling – gjev Magelssen truverd når han skriv om faren for overbehandling av særleg gamle og sjuke. Kristne er ikkje mot aktiv dødshjelp fordi dei fornektar eller fryktar døden. Poenget er å verne menneskeverdet og erkjenna at vi menneske kan ta feil om vi brukar for mykje makt i avgjerder om liv og død.
Utfordrar lesaren
Magelssen utfordrar lesaren og viser til dømes korleis vi som er kritiske til surrogati, hoppar over gjerdet der det er lågast, om vi ikkje også diskuterer dei minst problematiske tilfella. Berre slik kan vi finna ut om surrogati er etisk gale i seg sjølv.
Det er gode grunnar til at vi har legalisert sjølvbestemt abort, men dei etiske problema kjem vi aldri unna. Vi kjem aldri til eit punkt der abort er greitt. Det er eit spirande liv der. Om ikkje moderate tilhengjarar av sjølvbestemt abort er opptekne av balansen her, og blæs seg opp kvar gong Ropstader seier noko litt restriktivt, så gjev dei lett næring til dei meir radikale på konservativ fløy.
Eit kristent syn på bioetikk handlar om å setja grenser for individuell fridom. Ikkje fordi individet ikkje kan få gjera kva det vil. Det bør det, men fordi vi lever i fellesskap der andre må bli høyrde. Grenser handlar ikkje berre om å verna fellesskapet. Det handlar om å verna andre – ofte svakare individ.
Magelssen tolkar andre synspunkt i beste meining. Det gjer boka god. For nokre, kanskje særleg sterkt religiøse, er det lett å ty til det sterkt restriktive og absolutte når ein vert uroa av utviklinga.
Magelssen opnar dører til meir moderate svar. Det handlar om å halda fast i noko. Noko som seier ja til liv, samstundes som vi tek inn over oss det realistiske ved det verdslege livet – at vi alle skal døy, og at vi alle gjer feil.
Lars Kolbeinstveit
Lars Kolbeinstveit er filosof og rådgjevar hos Civita.
Morten Magelssen har rett i at legalisering av dødshjelp ikkje treng henga saman med auka sjølvbestemming.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.