JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Appropriasjonen

Kor godt fungerer J.S. Bachs tre gambesonatar på bratsj?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Foto: Norbert Prümen

Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Cembalisten Masato Suzuki og bratsjisten Antoine Tamestit.

Foto: Norbert Prümen

2781
20191108
2781
20191108

CD

Johann Sebastian Bach:

Sonatas for Viola [da Gamba] and Harpsichord

Antoine Tamestit, bratsj;
Masato Suzuki, cembalo.
Harmonia Mundi 2019

Johann Sebastian Bach (1685–1750) skreiv få, men utsøkte stykke for viola da gamba, det barokke, celloliknande strykeinstrumentet med seks eller sju strenger me gjerne kallar «gambe». Kva gambestykke er mest kjende hjå Bach? I kyrkjemusikken er det vel ariane i dei to pasjonane, og i orkestermusikken den sjette «Brandenburgkonserten», der høvesvis to bratsjar og gambar spelar toppstemmene, noko som skaper ein liksom ravgul klangfarge. Men det er i kammermusikken me finn dei viktigaste verka, nemleg dei tre sonatane for gambe og cembalo obligato. Obligato tyder her at cembaloen ikkje improviserer akkordar med høgrehanda, slik det er vanleg i barokkmusikk (såkalla basso continuo), men spelar ei utskriven melodiline. Dette gjer stykka til triosonatar, sjølv om berre to instrument er med.

Klassikaren

Om nokon skulle stilla meg det gamle «kva ville du teke med deg på ei aude øy»-spørsmålet, med den vrien at eg fekk ta med meg tre Bach-CD-ar, ville nok ei innspeling av gambesonatane vore med, nærare bestemt den som gambisten Paolo Pandolfo gjorde med cembalisten Rinaldo Alessandrini på plateselskapet Harmonia Mundi i 1999.

Sonaten i g-moll, BWV 1029, har alltid vore min favoritt, for han stikk seg fram med uvanleg catchy musikalske tema, som blir utvikla og varierte på genialt vis. Formalt sett har Bach her skapt ein hybrid mellom den strenge tyske triosonaten og den livlege italienske concerto-forma, den som vekslar mellom ritornell (refreng) og virtuose solopassasjar.

Stradivarius

Gamben har fleire strenger enn celloen, som har fire, og kan difor operera i så høgt register at det nærmar seg lyden av ein bratsj. Og det er nettopp bratsj han nyttar, franske Antoine Tamestit, på sitt nye album med den røynde Bach-eksperten Masato Suzuki frå Japan.

Korleis fungerer desse sonatane når bratsjen overtek rolla til gamben? Overraskande bra, noko som har med den musikalske substansen å gjera. I triosonatane komponerte Bach nemleg abstrakte kontrapunktiske (kunstferdig fleirstemmige) strukturar der instrumentvalet blir underordna. Lydleg er der sjølvsagt skilnadar, men klangen er ikkje grunnforskjellig – den lett nasale gambetonen er meir elegant enn den rue og meir direkte bratsjen. Samanliknar me innspelingane, får me òg inntrykk av at bratsjen har eit litt trongare dynamisk spekter enn gamben. Når det gjeld evna til å forma melodien songleg, får han det bra til, Tamestit, som her nyttar ein kostesam Stradivarius-bratsj frå 1672.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Sonatas for Viola [da Gamba] and Harpsichord

Antoine Tamestit, bratsj;
Masato Suzuki, cembalo.
Harmonia Mundi 2019

Johann Sebastian Bach (1685–1750) skreiv få, men utsøkte stykke for viola da gamba, det barokke, celloliknande strykeinstrumentet med seks eller sju strenger me gjerne kallar «gambe». Kva gambestykke er mest kjende hjå Bach? I kyrkjemusikken er det vel ariane i dei to pasjonane, og i orkestermusikken den sjette «Brandenburgkonserten», der høvesvis to bratsjar og gambar spelar toppstemmene, noko som skaper ein liksom ravgul klangfarge. Men det er i kammermusikken me finn dei viktigaste verka, nemleg dei tre sonatane for gambe og cembalo obligato. Obligato tyder her at cembaloen ikkje improviserer akkordar med høgrehanda, slik det er vanleg i barokkmusikk (såkalla basso continuo), men spelar ei utskriven melodiline. Dette gjer stykka til triosonatar, sjølv om berre to instrument er med.

Klassikaren

Om nokon skulle stilla meg det gamle «kva ville du teke med deg på ei aude øy»-spørsmålet, med den vrien at eg fekk ta med meg tre Bach-CD-ar, ville nok ei innspeling av gambesonatane vore med, nærare bestemt den som gambisten Paolo Pandolfo gjorde med cembalisten Rinaldo Alessandrini på plateselskapet Harmonia Mundi i 1999.

Sonaten i g-moll, BWV 1029, har alltid vore min favoritt, for han stikk seg fram med uvanleg catchy musikalske tema, som blir utvikla og varierte på genialt vis. Formalt sett har Bach her skapt ein hybrid mellom den strenge tyske triosonaten og den livlege italienske concerto-forma, den som vekslar mellom ritornell (refreng) og virtuose solopassasjar.

Stradivarius

Gamben har fleire strenger enn celloen, som har fire, og kan difor operera i så høgt register at det nærmar seg lyden av ein bratsj. Og det er nettopp bratsj han nyttar, franske Antoine Tamestit, på sitt nye album med den røynde Bach-eksperten Masato Suzuki frå Japan.

Korleis fungerer desse sonatane når bratsjen overtek rolla til gamben? Overraskande bra, noko som har med den musikalske substansen å gjera. I triosonatane komponerte Bach nemleg abstrakte kontrapunktiske (kunstferdig fleirstemmige) strukturar der instrumentvalet blir underordna. Lydleg er der sjølvsagt skilnadar, men klangen er ikkje grunnforskjellig – den lett nasale gambetonen er meir elegant enn den rue og meir direkte bratsjen. Samanliknar me innspelingane, får me òg inntrykk av at bratsjen har eit litt trongare dynamisk spekter enn gamben. Når det gjeld evna til å forma melodien songleg, får han det bra til, Tamestit, som her nyttar ein kostesam Stradivarius-bratsj frå 1672.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis