Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMusikk

Dansande røyster

Meredith Monk er ein av dei mest leikne og spanande samtidskomponistane me har hatt dei siste femti åra.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Meredith Monk har utvida vokalteknikken.

Meredith Monk har utvida vokalteknikken.

Foto: F. Scott Schafer / ECM

Meredith Monk har utvida vokalteknikken.

Meredith Monk har utvida vokalteknikken.

Foto: F. Scott Schafer / ECM

3702
20180126

Meredith Monk

Tilrådd lytting:

Key (Increase Records, 1971)

Dolmen Music (ECM, 1981)

Book of Days (ECM, 1990)

Songs of Ascension (ECM, 2011)

On Behalf Of Nature (ECM, 2017)

3702
20180126

Meredith Monk

Tilrådd lytting:

Key (Increase Records, 1971)

Dolmen Music (ECM, 1981)

Book of Days (ECM, 1990)

Songs of Ascension (ECM, 2011)

On Behalf Of Nature (ECM, 2017)

Meredith Monk er høgaktuell no når plateselskapet ECM har gjort mange av dei viktigaste verka hennar lettare tilgjengelege via strøymetenester på nettet.

Ho voks opp i ein musikarfamilie og dreiv med både dans, song og teater i oppveksten, ein kombinasjon som ho seinare har bruka aktivt i komposisjonskunsten. Dei tidlege verka hennar henta mykje frå performance- og installasjonskunst, og ho har laga fleire filmar.

Monk vart fødd i New York i 1942, gjekk ut av Sarah Lawrence College i 1964, der ho studerte dans, kunst og koreografi, og etablerte nokre år seinare The House – eit kunstnarfellesskap og dansekompani som arbeidde på tvers av fagområde og sjangrar. Ho hadde eit gjennombrot med verket 16 Millimeter Earrings, både i den meir alternative delen av kunstnarkrinsen i New York og for si eiga retning vidare. Her fann ho ein måte å kombinera alle kunstuttrykka ho arbeidde med i ein stor komposisjon.

I 1971 debuterte ho med albumet Key, og på midten av 1970-talet oppretta ho si eiga vokalgruppe der ho utforska stemmebruk, vokaltekstur og eksperimenterte mykje med form. Ho har heile tida arbeidd med å utvida grensene for røysta, og ho tek inn koreografi frå film og dans i korverka i eit særs omfattande og rikt spekter av kunstnarlege uttrykk.

Pedagogisk talent

Monk synest også å vera eit stort pedagogisk talent, noko ein kan sjå i måten ho hentar ut det beste i vokalensembla sine på, eller i måten ho underviser song og kunst til born; ved å lata dei få gjera ting på eigne premissar, og sjølv utvikla kreative idear i kvart prosjekt.

For Monk er røysta ein del av kroppen på same tid som det er eit instrument. Det å syngja og skapa musikk er noko kroppsleg. Songane treng ikkje tekst for å uttrykke meining: Lydane gjev meining og kommuniserer direkte i seg sjølv. Dette er ein måte å instruera, undervisa, og arbeida på, som på mange måtar bryt med den klassiske vestlege vokaltradisjonen som var rådande då Monk var ung.

Mykje av musikken hennar minner ein på eit vis om ein slags folkemusikk frå land som ikkje eksisterer, eller kanskje noko som kunne ha vore skapt av livsformer frå ein annan planet, om ein freistar høyra det for seg.

Godt utgangspunkt

Dolmen Music er eit godt utgangspunkt å byrje med om ein vil utforska musikkuniverset til Monk. Komposisjonen er nettopp ei heil verd i eitt stykke – med store delar av vokalspekteret til Monk på om lag 24 minutt, arrangert for songgruppa hennar, Meredith Monk & Vocal Ensemble.

Andre døme er «Morning Song» frå albumet Book of Days og «Cow Song» frå Our Lady Of Faith. Båe er tidlaus og stadlaus solo vokalmusikk, som teken ut av ein Tarkovskij-film. Dei inneheld tema som i eine augneblinken høyrest ut som noko som kunne vore skapt i mellomalderen, og i neste, like gjerne kunne høyrd heime i ein futuristisk science-fiction film.

«Eon» og «Ritual Zone» frå det siste albumet hennar, On Behalf Of Nature, og «Clusters» frå Songs Of Ascension er uhyre godt komponert og framført instrumentalmusikk, med nikk til komponistane Steve Reich, Philip Glass og Arvo Pärt. Her tek Monk i bruk mellom anna tette strykestemmer, polirytmisk vibrafonspel og eksperimentell perkusjon. Lytt til Meredith Monk om du vil ha ein rik og annleis musikkoppleving!

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Meredith Monk er høgaktuell no når plateselskapet ECM har gjort mange av dei viktigaste verka hennar lettare tilgjengelege via strøymetenester på nettet.

Ho voks opp i ein musikarfamilie og dreiv med både dans, song og teater i oppveksten, ein kombinasjon som ho seinare har bruka aktivt i komposisjonskunsten. Dei tidlege verka hennar henta mykje frå performance- og installasjonskunst, og ho har laga fleire filmar.

Monk vart fødd i New York i 1942, gjekk ut av Sarah Lawrence College i 1964, der ho studerte dans, kunst og koreografi, og etablerte nokre år seinare The House – eit kunstnarfellesskap og dansekompani som arbeidde på tvers av fagområde og sjangrar. Ho hadde eit gjennombrot med verket 16 Millimeter Earrings, både i den meir alternative delen av kunstnarkrinsen i New York og for si eiga retning vidare. Her fann ho ein måte å kombinera alle kunstuttrykka ho arbeidde med i ein stor komposisjon.

I 1971 debuterte ho med albumet Key, og på midten av 1970-talet oppretta ho si eiga vokalgruppe der ho utforska stemmebruk, vokaltekstur og eksperimenterte mykje med form. Ho har heile tida arbeidd med å utvida grensene for røysta, og ho tek inn koreografi frå film og dans i korverka i eit særs omfattande og rikt spekter av kunstnarlege uttrykk.

Pedagogisk talent

Monk synest også å vera eit stort pedagogisk talent, noko ein kan sjå i måten ho hentar ut det beste i vokalensembla sine på, eller i måten ho underviser song og kunst til born; ved å lata dei få gjera ting på eigne premissar, og sjølv utvikla kreative idear i kvart prosjekt.

For Monk er røysta ein del av kroppen på same tid som det er eit instrument. Det å syngja og skapa musikk er noko kroppsleg. Songane treng ikkje tekst for å uttrykke meining: Lydane gjev meining og kommuniserer direkte i seg sjølv. Dette er ein måte å instruera, undervisa, og arbeida på, som på mange måtar bryt med den klassiske vestlege vokaltradisjonen som var rådande då Monk var ung.

Mykje av musikken hennar minner ein på eit vis om ein slags folkemusikk frå land som ikkje eksisterer, eller kanskje noko som kunne ha vore skapt av livsformer frå ein annan planet, om ein freistar høyra det for seg.

Godt utgangspunkt

Dolmen Music er eit godt utgangspunkt å byrje med om ein vil utforska musikkuniverset til Monk. Komposisjonen er nettopp ei heil verd i eitt stykke – med store delar av vokalspekteret til Monk på om lag 24 minutt, arrangert for songgruppa hennar, Meredith Monk & Vocal Ensemble.

Andre døme er «Morning Song» frå albumet Book of Days og «Cow Song» frå Our Lady Of Faith. Båe er tidlaus og stadlaus solo vokalmusikk, som teken ut av ein Tarkovskij-film. Dei inneheld tema som i eine augneblinken høyrest ut som noko som kunne vore skapt i mellomalderen, og i neste, like gjerne kunne høyrd heime i ein futuristisk science-fiction film.

«Eon» og «Ritual Zone» frå det siste albumet hennar, On Behalf Of Nature, og «Clusters» frå Songs Of Ascension er uhyre godt komponert og framført instrumentalmusikk, med nikk til komponistane Steve Reich, Philip Glass og Arvo Pärt. Her tek Monk i bruk mellom anna tette strykestemmer, polirytmisk vibrafonspel og eksperimentell perkusjon. Lytt til Meredith Monk om du vil ha ein rik og annleis musikkoppleving!

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Ho tek inn koreografi frå film og dans i korverka i eit særs omfattande og rikt spekter av kunstnarlege uttrykk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Gina Tandberg er utdanna litteraturvitar og har no skrive sin første roman.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

BokMeldingar

Frisk debut

Litt forenkla kan ein seie at Gina Tandberg bygger opp eit heilt fagfelt, for så å rive det ned.

Ingvild Bræin
Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.

Foto: NTB

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Portrett av ei kvinne i flammar

Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.

Foto: Lise Åserud / NTB

Frå matfatetKunnskap
Siri Helle

Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis