Nybrottsmannen
Hjå Rameau er ingen ting konvensjonelt.
Nederlendaren Frans Brüggen (1934–2004) var ein stor Rameau-dirigent.
Foto: Glossa
CD
Jean-
Philippe Rameau:
Orchestral Suites: Naïs & Zoroastre
Orchestra of the Eighteenth Century; dir.: Frans Brüggen. Glossa 2001
For meg er Jean-Philippe Rameau den mest geniale franske 1700-talskomponisten. Ikkje berre var han ein utmerkt klavervirtuos og tonesetjar. Han var òg ein viktig teoretikar som bidrog til dei store musikkteoretiske og -estetiske diskusjonane i opplysingstida, der han terga på seg filosofen Jean-Jacques Rousseau.
I dag er det operaane Rameau er mest kjend for. Når han sette seg ned for å skriva ein slik, fylgde han to hovudreglar: for det fyrste at musikken skulle spegla handlinga, for det andre at musikken ikkje skulle keia tilhøyrarane. Men kva for operakomponist vil då eigentleg trøytta publikum med musikk som ikkje speglar dramatikken?
Stivna opera
For å skjøna omfanget av Rameaus nybrottsarbeid lyt ein kjenna tradisjonen han stod i. Den franske operaen var i fyrste helvta av 1700-talet stivna i stilen til grunnleggjaren, Jean-Baptiste Lully, sjølv om han døydde alt i 1687. Vitja du teatret og såg at der sat eit orkester framføre scenen, visste du i grunnen kva du fekk: fyrst ein staseleg ouverture som byrja med eit pompøst punktert parti, som sidan gjekk over i ein snøgg, fugeaktig del. Så kom ei rekkje ariar og kor- og dansenummer, som – brutalt sagt – eigentleg kunne vore frå kva som helst opera.
Høyrer me på denne ypparlege innspelinga frå 2001, der Rameau-kjennaren Frans Brüggen dirigerer sitt Orchestra of the Eighteenth Century, er der ingen ting konvensjonelt. Han gjev oss to orkestersuitar med instrumentalmusikk frå operaane Zoroastre og Naïs, begge frå 1749.
Nytt instrument
Zoroastre-ouverturen kunne ikkje vore frå ein annan opera, og han har ingen ting med Lully-tradisjonen å gjera. Rameau samanfattar her nemleg operahandlinga, som er henta frå den gamle iranske soga om Zarathustra. For å kunna gjera det måtte han bryta med den vanlege ouvertureforma og satsa på mangfald i staden for einskap. Opningsmotivet er i unisono, altså utan akkordar, der alle instrumenta spelar same snøgge og dystre melodi – W.A. Mozart presterte noko liknande i ouverturen til Figaros bryllup, men det var fyrst fleire tiår seinare.
Instrumentalmusikken speglar altså handlinga på ein nyskapande måte. Reaksjonen til publikum etter urpremieren var delt, men eg kan ikkje førestilla meg at folk keia seg – om ikkje anna, så på grunn av den epokegjerande instrumenteringa. Her blir det nemleg – for fyrste gong i fransk operasoge – nytta klarinettar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Jean-
Philippe Rameau:
Orchestral Suites: Naïs & Zoroastre
Orchestra of the Eighteenth Century; dir.: Frans Brüggen. Glossa 2001
For meg er Jean-Philippe Rameau den mest geniale franske 1700-talskomponisten. Ikkje berre var han ein utmerkt klavervirtuos og tonesetjar. Han var òg ein viktig teoretikar som bidrog til dei store musikkteoretiske og -estetiske diskusjonane i opplysingstida, der han terga på seg filosofen Jean-Jacques Rousseau.
I dag er det operaane Rameau er mest kjend for. Når han sette seg ned for å skriva ein slik, fylgde han to hovudreglar: for det fyrste at musikken skulle spegla handlinga, for det andre at musikken ikkje skulle keia tilhøyrarane. Men kva for operakomponist vil då eigentleg trøytta publikum med musikk som ikkje speglar dramatikken?
Stivna opera
For å skjøna omfanget av Rameaus nybrottsarbeid lyt ein kjenna tradisjonen han stod i. Den franske operaen var i fyrste helvta av 1700-talet stivna i stilen til grunnleggjaren, Jean-Baptiste Lully, sjølv om han døydde alt i 1687. Vitja du teatret og såg at der sat eit orkester framføre scenen, visste du i grunnen kva du fekk: fyrst ein staseleg ouverture som byrja med eit pompøst punktert parti, som sidan gjekk over i ein snøgg, fugeaktig del. Så kom ei rekkje ariar og kor- og dansenummer, som – brutalt sagt – eigentleg kunne vore frå kva som helst opera.
Høyrer me på denne ypparlege innspelinga frå 2001, der Rameau-kjennaren Frans Brüggen dirigerer sitt Orchestra of the Eighteenth Century, er der ingen ting konvensjonelt. Han gjev oss to orkestersuitar med instrumentalmusikk frå operaane Zoroastre og Naïs, begge frå 1749.
Nytt instrument
Zoroastre-ouverturen kunne ikkje vore frå ein annan opera, og han har ingen ting med Lully-tradisjonen å gjera. Rameau samanfattar her nemleg operahandlinga, som er henta frå den gamle iranske soga om Zarathustra. For å kunna gjera det måtte han bryta med den vanlege ouvertureforma og satsa på mangfald i staden for einskap. Opningsmotivet er i unisono, altså utan akkordar, der alle instrumenta spelar same snøgge og dystre melodi – W.A. Mozart presterte noko liknande i ouverturen til Figaros bryllup, men det var fyrst fleire tiår seinare.
Instrumentalmusikken speglar altså handlinga på ein nyskapande måte. Reaksjonen til publikum etter urpremieren var delt, men eg kan ikkje førestilla meg at folk keia seg – om ikkje anna, så på grunn av den epokegjerande instrumenteringa. Her blir det nemleg – for fyrste gong i fransk operasoge – nytta klarinettar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.