JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Nybrottsmannen

Hjå Rameau er ingen ting konvensjonelt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Nederlendaren Frans Brüggen (1934–2004) var ein stor Rameau-dirigent.

Nederlendaren Frans Brüggen (1934–2004) var ein stor Rameau-dirigent.

Foto: Glossa

Nederlendaren Frans Brüggen (1934–2004) var ein stor Rameau-dirigent.

Nederlendaren Frans Brüggen (1934–2004) var ein stor Rameau-dirigent.

Foto: Glossa

2662
20210219
2662
20210219

CD

Jean-
Philippe Rameau:

Orchestral Suites: Naïs & Zoroastre

Orchestra of the Eighteenth Century; dir.: Frans Brüggen. Glossa 2001

For meg er Jean-Philippe Rameau den mest geniale franske 1700-talskomponisten. Ikkje berre var han ein utmerkt klavervirtuos og tonesetjar. Han var òg ein viktig teoretikar som bidrog til dei store musikkteoretiske og -estetiske diskusjonane i opplysingstida, der han terga på seg filosofen Jean-Jacques Rousseau.

I dag er det operaane Rameau er mest kjend for. Når han sette seg ned for å skriva ein slik, fylgde han to hovudreglar: for det fyrste at musikken skulle spegla handlinga, for det andre at musikken ikkje skulle keia tilhøyrarane. Men kva for operakomponist vil då eigentleg trøytta publikum med musikk som ikkje speglar dramatikken?

Stivna opera

For å skjøna omfanget av Rameaus nybrottsarbeid lyt ein kjenna tradisjonen han stod i. Den franske operaen var i fyrste helvta av 1700-talet stivna i stilen til grunnleggjaren, Jean-Baptiste Lully, sjølv om han døydde alt i 1687. Vitja du teatret og såg at der sat eit orkester framføre scenen, visste du i grunnen kva du fekk: fyrst ein staseleg ouverture som byrja med eit pompøst punktert parti, som sidan gjekk over i ein snøgg, fugeaktig del. Så kom ei rekkje ariar og kor- og dansenummer, som – brutalt sagt – eigentleg kunne vore frå kva som helst opera.

Høyrer me på denne ypparlege innspelinga frå 2001, der Rameau-kjennaren Frans Brüggen dirigerer sitt Orchestra of the Eighteenth Century, er der ingen ting konvensjonelt. Han gjev oss to orkestersuitar med instrumentalmusikk frå operaane Zoroastre og Naïs, begge frå 1749.

Nytt instrument

Zoroastre-ouverturen kunne ikkje vore frå ein annan opera, og han har ingen ting med Lully-tradisjonen å gjera. Rameau samanfattar her nemleg operahandlinga, som er henta frå den gamle iranske soga om Zarathustra. For å kunna gjera det måtte han bryta med den vanlege ouvertureforma og satsa på mangfald i staden for einskap. Opningsmotivet er i unisono, altså utan akkordar, der alle instrumenta spelar same snøgge og dystre melodi – W.A. Mozart presterte noko liknande i ouverturen til Figaros bryllup, men det var fyrst fleire tiår seinare.

Instrumentalmusikken speglar altså handlinga på ein nyskapande måte. Reaksjonen til publikum etter urpremieren var delt, men eg kan ikkje førestilla meg at folk keia seg – om ikkje anna, så på grunn av den epokegjerande instrumenteringa. Her blir det nemleg – for fyrste gong i fransk operasoge – nytta klarinettar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Jean-
Philippe Rameau:

Orchestral Suites: Naïs & Zoroastre

Orchestra of the Eighteenth Century; dir.: Frans Brüggen. Glossa 2001

For meg er Jean-Philippe Rameau den mest geniale franske 1700-talskomponisten. Ikkje berre var han ein utmerkt klavervirtuos og tonesetjar. Han var òg ein viktig teoretikar som bidrog til dei store musikkteoretiske og -estetiske diskusjonane i opplysingstida, der han terga på seg filosofen Jean-Jacques Rousseau.

I dag er det operaane Rameau er mest kjend for. Når han sette seg ned for å skriva ein slik, fylgde han to hovudreglar: for det fyrste at musikken skulle spegla handlinga, for det andre at musikken ikkje skulle keia tilhøyrarane. Men kva for operakomponist vil då eigentleg trøytta publikum med musikk som ikkje speglar dramatikken?

Stivna opera

For å skjøna omfanget av Rameaus nybrottsarbeid lyt ein kjenna tradisjonen han stod i. Den franske operaen var i fyrste helvta av 1700-talet stivna i stilen til grunnleggjaren, Jean-Baptiste Lully, sjølv om han døydde alt i 1687. Vitja du teatret og såg at der sat eit orkester framføre scenen, visste du i grunnen kva du fekk: fyrst ein staseleg ouverture som byrja med eit pompøst punktert parti, som sidan gjekk over i ein snøgg, fugeaktig del. Så kom ei rekkje ariar og kor- og dansenummer, som – brutalt sagt – eigentleg kunne vore frå kva som helst opera.

Høyrer me på denne ypparlege innspelinga frå 2001, der Rameau-kjennaren Frans Brüggen dirigerer sitt Orchestra of the Eighteenth Century, er der ingen ting konvensjonelt. Han gjev oss to orkestersuitar med instrumentalmusikk frå operaane Zoroastre og Naïs, begge frå 1749.

Nytt instrument

Zoroastre-ouverturen kunne ikkje vore frå ein annan opera, og han har ingen ting med Lully-tradisjonen å gjera. Rameau samanfattar her nemleg operahandlinga, som er henta frå den gamle iranske soga om Zarathustra. For å kunna gjera det måtte han bryta med den vanlege ouvertureforma og satsa på mangfald i staden for einskap. Opningsmotivet er i unisono, altså utan akkordar, der alle instrumenta spelar same snøgge og dystre melodi – W.A. Mozart presterte noko liknande i ouverturen til Figaros bryllup, men det var fyrst fleire tiår seinare.

Instrumentalmusikken speglar altså handlinga på ein nyskapande måte. Reaksjonen til publikum etter urpremieren var delt, men eg kan ikkje førestilla meg at folk keia seg – om ikkje anna, så på grunn av den epokegjerande instrumenteringa. Her blir det nemleg – for fyrste gong i fransk operasoge – nytta klarinettar.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis