Pikken
I min barndom på Nordvest-landet i førre tusenår pla vi leike pikken. Ein enkel leik for minimum tre deltakarar. Leiken kunne bli både sveitt og vilter, men var noko av det kjekkaste eg visste. Den eine deltakaren «hadde pikken» og skulle kvitte seg med han, altså pikken, ved å pikke ein av dei andre på ryggen. Dei andre sprang til alle kantar for å unngå nettopp dette. Når så ein av dei andre blei innhenta og «fekk pikken», måtte denne i sin tur pikke ein annan på ryggen for å gje pikken vidare.
Det var ei uskuldig tid. Vi unngjekk eksplisitte nemningar på intime kroppslege fenomen. Mor mi, eit på alle måtar godt menneske, hadde eigne omgrep for det meste slikt. Eit av dei enklaste var «vanne», for å late vatnet. Utover det var det ei rekkje meiningstunge ord, i hovudsak similar og onomatopoetikon, for alle private lekamsdelar og kroppsfunksjonar. Eg veit framleis ikkje om det var hennar eige kreative talent som slik kom til uttrykk, eller om ho hadde det frå sin eigen oppvekst.
Som barn hadde eg derfor eit rikt vokabular på dette feltet, men eg tenkte aldri over at vi berre nytta omgrepa i den inste familiekrinsen. Slikt er ikkje akkurat vanlege samtaleemne i selskapslivet.
Men då eg kom på skulen – barnehage var ein ukjend luksus på den tida – og naturen tvinga fram ei offentleg verbalisering av det som til då hadde vore private ærend, var det eit sjokk å oppdage at eg ikkje kom nokon veg med det nøye avstemte omgrepsapparatet eg hadde heimanfrå.
Etter den opplevinga har eg alltid hatt ei varsamt utprøvande tilnærming i samtalar med andre menneske. Folk tolkar det som ei var og lydhøyr haldning, men det vitnar eigentleg berre om ein grunnfesta tvil på eigne formidlingsevner.
Den audmjukande opplevinga framfor ei samla fyrsteklasse bleikna likevel mot det sosiale nederlaget på 4H-sommarleir på Austlandet nokre år seinare då eg skulle komme med mitt forslag til ein enkel og morosam uteleik.
OBO
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
I min barndom på Nordvest-landet i førre tusenår pla vi leike pikken. Ein enkel leik for minimum tre deltakarar. Leiken kunne bli både sveitt og vilter, men var noko av det kjekkaste eg visste. Den eine deltakaren «hadde pikken» og skulle kvitte seg med han, altså pikken, ved å pikke ein av dei andre på ryggen. Dei andre sprang til alle kantar for å unngå nettopp dette. Når så ein av dei andre blei innhenta og «fekk pikken», måtte denne i sin tur pikke ein annan på ryggen for å gje pikken vidare.
Det var ei uskuldig tid. Vi unngjekk eksplisitte nemningar på intime kroppslege fenomen. Mor mi, eit på alle måtar godt menneske, hadde eigne omgrep for det meste slikt. Eit av dei enklaste var «vanne», for å late vatnet. Utover det var det ei rekkje meiningstunge ord, i hovudsak similar og onomatopoetikon, for alle private lekamsdelar og kroppsfunksjonar. Eg veit framleis ikkje om det var hennar eige kreative talent som slik kom til uttrykk, eller om ho hadde det frå sin eigen oppvekst.
Som barn hadde eg derfor eit rikt vokabular på dette feltet, men eg tenkte aldri over at vi berre nytta omgrepa i den inste familiekrinsen. Slikt er ikkje akkurat vanlege samtaleemne i selskapslivet.
Men då eg kom på skulen – barnehage var ein ukjend luksus på den tida – og naturen tvinga fram ei offentleg verbalisering av det som til då hadde vore private ærend, var det eit sjokk å oppdage at eg ikkje kom nokon veg med det nøye avstemte omgrepsapparatet eg hadde heimanfrå.
Etter den opplevinga har eg alltid hatt ei varsamt utprøvande tilnærming i samtalar med andre menneske. Folk tolkar det som ei var og lydhøyr haldning, men det vitnar eigentleg berre om ein grunnfesta tvil på eigne formidlingsevner.
Den audmjukande opplevinga framfor ei samla fyrsteklasse bleikna likevel mot det sosiale nederlaget på 4H-sommarleir på Austlandet nokre år seinare då eg skulle komme med mitt forslag til ein enkel og morosam uteleik.
OBO
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.