JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

This ædnan is your ædnan

Forfriskande skildringar av føkkings Nesseby, om enn med litt overtenning på å koma det korrekte i forkjøpet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Filmen til Egil Pedersen hadde verdspremiere på filmfestivalen i Toronto i september.

Filmen til Egil Pedersen hadde verdspremiere på filmfestivalen i Toronto i september.

Foto: Ymer Media

Filmen til Egil Pedersen hadde verdspremiere på filmfestivalen i Toronto i september.

Filmen til Egil Pedersen hadde verdspremiere på filmfestivalen i Toronto i september.

Foto: Ymer Media

2828
20240927
2828
20240927

Drama, komedie

Regi: Egil Pedersen

Biru Unjárga – Føkkings Nesseby

Med: Sarah Olaussen Eira, Ingá Elisá Påve Idivuoma, Aslat Mahtte Gaup, Nikolaj Coster-Waldau
Kinofilm

Unge Elvira (Eira) bur med mora (Idivuoma) som er lesbisk, og som fekk dottera med hjelp av ein fertilitetsklinikk i Danmark for sånn kring seksten år sidan. Elvira vil helst at faren skal vera skodespelar Nikolaj Coster-Waldau (som spelar seg sjølv her), men så dukkar fengselsfuglen Terje (Gaup) opp, og Elvira innser at kanskje versjonen til mora ikkje stemmer heilt.

«For mest av alt er sjølvsagt 'Biru Unjárga' ein ungdomsfilm.»

La Elvira leve

Du, kor fabelaktig at det stadig kjem spelefilmar og TV-seriar der samisk blir brukt for alt det er verdt. For det er verdt svært mykje, særleg når det blir satsa som her, på ungdomsfilm. Det er dessverre ikkje tvil om at mange samar framleis opplever det som ubehageleg å seia at dei er det.

Tilfanget av skodespelarar blir noko avgrensa, men trass i at Gaup-namnet dukkar opp i dei fleste rulletekstar, er det bra jobba å oppdriva såpass mange nye både unge og vaksne talent til å fylla rollene. Og med Eallogierdu (Tundraens voktere) tidlegare i år og suksessen Ellos eatnu (La elva leve) frå i fjor er det etter kvart såpass mange at dei kanskje snart slepp å bli litt urettferdig stempla «samisk film», men berre «film».

For mest av alt er sjølvsagt Biru Unjárga ein ungdomsfilm, ein identitetsutforskande, lettliva kik inn i eit lite samfunn der alle kjenner alle, og der den sjarmerande hovudpersonen Elvira ikkje fort nok kan koma seg vekk derifrå. Meir universelt kan du ikkje få det.

Tuppemor

Det er få reinsdyr, lavvoar og snøskuterar å sjå, ungdommane bryr seg mest om telefonane sine, å vera moteriktige og få så mange følgjarar på Instagram som mogleg. Sånn sett bra truverdig, utanom kompisen til Elvira som er heilt opphengd i Karl Marx – det er jo for godt til å vera sant. Det er likevel noko med manus som ikkje sit heilt. Her er så lessa på med engelske ord og uttrykk og referansar til woke og ironiske referansar til «arktisk tankegods» at filmen druknar i si eiga sjølvinnsikt.

Manusforfattar og regissør Egil Pedersen har fått litt overtenning, såleis uteblir både kritikken og komikken, og det var vel ikkje det som var meininga. Dynamikken mellom Elvira og den irriterande so-me-opphengde klasseveninna blir i overkant Tuppen og Lillemor, og igjen for overtydeleg om dette med kor overflatiske influensarar er. Eg kan ikkje forstå at dei som denne filmen er mynta på, kjøper dette, men IDK, som ungdommane sikkert ikkje lenger skriv og seier.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Biru Unjárga – Føkkings Nesseby

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Drama, komedie

Regi: Egil Pedersen

Biru Unjárga – Føkkings Nesseby

Med: Sarah Olaussen Eira, Ingá Elisá Påve Idivuoma, Aslat Mahtte Gaup, Nikolaj Coster-Waldau
Kinofilm

Unge Elvira (Eira) bur med mora (Idivuoma) som er lesbisk, og som fekk dottera med hjelp av ein fertilitetsklinikk i Danmark for sånn kring seksten år sidan. Elvira vil helst at faren skal vera skodespelar Nikolaj Coster-Waldau (som spelar seg sjølv her), men så dukkar fengselsfuglen Terje (Gaup) opp, og Elvira innser at kanskje versjonen til mora ikkje stemmer heilt.

«For mest av alt er sjølvsagt 'Biru Unjárga' ein ungdomsfilm.»

La Elvira leve

Du, kor fabelaktig at det stadig kjem spelefilmar og TV-seriar der samisk blir brukt for alt det er verdt. For det er verdt svært mykje, særleg når det blir satsa som her, på ungdomsfilm. Det er dessverre ikkje tvil om at mange samar framleis opplever det som ubehageleg å seia at dei er det.

Tilfanget av skodespelarar blir noko avgrensa, men trass i at Gaup-namnet dukkar opp i dei fleste rulletekstar, er det bra jobba å oppdriva såpass mange nye både unge og vaksne talent til å fylla rollene. Og med Eallogierdu (Tundraens voktere) tidlegare i år og suksessen Ellos eatnu (La elva leve) frå i fjor er det etter kvart såpass mange at dei kanskje snart slepp å bli litt urettferdig stempla «samisk film», men berre «film».

For mest av alt er sjølvsagt Biru Unjárga ein ungdomsfilm, ein identitetsutforskande, lettliva kik inn i eit lite samfunn der alle kjenner alle, og der den sjarmerande hovudpersonen Elvira ikkje fort nok kan koma seg vekk derifrå. Meir universelt kan du ikkje få det.

Tuppemor

Det er få reinsdyr, lavvoar og snøskuterar å sjå, ungdommane bryr seg mest om telefonane sine, å vera moteriktige og få så mange følgjarar på Instagram som mogleg. Sånn sett bra truverdig, utanom kompisen til Elvira som er heilt opphengd i Karl Marx – det er jo for godt til å vera sant. Det er likevel noko med manus som ikkje sit heilt. Her er så lessa på med engelske ord og uttrykk og referansar til woke og ironiske referansar til «arktisk tankegods» at filmen druknar i si eiga sjølvinnsikt.

Manusforfattar og regissør Egil Pedersen har fått litt overtenning, såleis uteblir både kritikken og komikken, og det var vel ikkje det som var meininga. Dynamikken mellom Elvira og den irriterande so-me-opphengde klasseveninna blir i overkant Tuppen og Lillemor, og igjen for overtydeleg om dette med kor overflatiske influensarar er. Eg kan ikkje forstå at dei som denne filmen er mynta på, kjøper dette, men IDK, som ungdommane sikkert ikkje lenger skriv og seier.

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast filmmeldar i Dag og Tid.

Biru Unjárga – Føkkings Nesseby

Emneknaggar

Fleire artiklar

Maria Lavik er forfattar og journalist.

Maria Lavik er forfattar og journalist.

Foto: Tove K. Breistein.

BokMeldingar

Jordajente tatt av tida

Maria Lavik skriv sterkt om korleis tradisjon, plikt og kjærleik til garden må vike for realitetane i Bygde-Noreg.

Gjermund BakkeliHaga
Maria Lavik er forfattar og journalist.

Maria Lavik er forfattar og journalist.

Foto: Tove K. Breistein.

BokMeldingar

Jordajente tatt av tida

Maria Lavik skriv sterkt om korleis tradisjon, plikt og kjærleik til garden må vike for realitetane i Bygde-Noreg.

Gjermund BakkeliHaga
Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Foto: Thomas Flemming

Ordskifte

Sverre Fehns brutale påbygg på Arkitekturmuseet i Oslo

Arkitekturmuseet ville ha vært det vakreste museet i Oslo, hvis det ikke hadde vært for det skjemmende tilbygget som Sverre Fehn tegnet på begynnelsen av 2000-tallet.

ThomasFlemming
Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Foto: Thomas Flemming

Ordskifte

Sverre Fehns brutale påbygg på Arkitekturmuseet i Oslo

Arkitekturmuseet ville ha vært det vakreste museet i Oslo, hvis det ikke hadde vært for det skjemmende tilbygget som Sverre Fehn tegnet på begynnelsen av 2000-tallet.

ThomasFlemming

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis