JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Krig og fred

Barockwerk Hamburg spelar martialsk musikk frå sjuårskrigen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sjuårskrigen herja på alle kontinent utanom Australia. Her det britiske bombardementet av Havanna i 1763, måla av Richard Paton (1717–1791).

Sjuårskrigen herja på alle kontinent utanom Australia. Her det britiske bombardementet av Havanna i 1763, måla av Richard Paton (1717–1791).

Sjuårskrigen herja på alle kontinent utanom Australia. Her det britiske bombardementet av Havanna i 1763, måla av Richard Paton (1717–1791).

Sjuårskrigen herja på alle kontinent utanom Australia. Her det britiske bombardementet av Havanna i 1763, måla av Richard Paton (1717–1791).

2885
20240920
2885
20240920

CD

J.C. Schmügel, G.P. Telemann:

Friedens­kantate 1763; Hannover siegt

Barockwerk Hamburg; dir.: Ira Hochman. CPO 2024

Verka på Barockwerk Hamburgs nye plate blei til under sjuårskrigen, som rasa i varierande intensitet mellom 1756 og 1763. Striden mellom Preussen og Storbritannia-Hannover på den eine sida, og Det tysk-romerske riket, Austerrike, Frankrike, Russland og Sverige på den andre, er blitt kalla den aller fyrste verdskrigen, for kampane strekte seg frå Canada i vest til Filippinane i aust.

All krig fører propaganda med seg, både i pressa og i kunsten. I denne samanhengen er det me lyt sjå dei to komposisjonane av Georg Philipp Telemann (1681–1767), der det er franskmennene som blir rakka ned på. Verktitlane set stemninga: fyrst einskildarien Arie auf die glücklichen Progressen der alliirten Waffen in Hessen, så oratoriet Hannover siegt, der Franzmann liegt.

Krig

På norsk tyder titlane «Arie om dei lukkelege framgangane til dei allierte våpena i Hessen» og «Hannover sigrar, franskmannen ligg» (kong Georg II av Storbritannia var òg kurfyrste av Hannover). Ikkje uventa er dette martialsk musikk med plenty paukar og trompetar.

Telemann har då òg langt på veg forma melodiane i bassarien som opnar oratoriet (spor 2) som trompetfanfarar, ein fanfaremelodikk der den utmerkte bass-solisten Dominik Wörner utfaldar seg med myndig pondus. Mindre substans er det i røysta til kontratenoren Matthias Dähling i lovsongsarien «Danket dem Herrn» (Pris Herren, spor 4). Han bivrar så mykje på tonen at intonasjonen blir utydeleg og det ikkje er skikkeleg «botn» i klangen.

Den underlege finalesatsen «Senegal und Cap Breton» (spor 8) refererer til to aktuelle hendingar på den globale krigsskodeplassen: I juli og desember 1758 hadde britane teke attende høvesvis Cape Breton utanfor Canada og Gorée utanfor Senegal, to strategisk viktige øyar som hadde vore hærtekne av franskmennene. Den underlege musikkstilen, med tamburinar, pikkolofløyte og ujamne danserytmar, må vel vera Telemanns einaste freistnad innan senegalesisk folkemusikk.

Fred

Men det mest oppsiktvekkjande verket på plata er av mannen Telemann i eit tilrådingsbrev frå 1756 omtala som «den beste læresveinen eg nokon gong har undervist i komposisjon»: Johann Christoph Schmügel (1727–1798), ein gåverik komponist som aldri fekk seg noko prestisjefullt kyrkjemusikarembete av di han ikkje hadde midlar til å betala for kjøp av eit slikt embete, slik skikken var i Nord-Tyskland.

I motsetnad til lærarens krigskomposisjonar er Schmügels verk ein «Friedenskantate» i høve fredsslutninga i 1763. Kunstnarleg er musikken heilt på høgd med Telemanns, med originale instrumentasjonsvriar, solid kontrapunktikk og djerv harmonikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

J.C. Schmügel, G.P. Telemann:

Friedens­kantate 1763; Hannover siegt

Barockwerk Hamburg; dir.: Ira Hochman. CPO 2024

Verka på Barockwerk Hamburgs nye plate blei til under sjuårskrigen, som rasa i varierande intensitet mellom 1756 og 1763. Striden mellom Preussen og Storbritannia-Hannover på den eine sida, og Det tysk-romerske riket, Austerrike, Frankrike, Russland og Sverige på den andre, er blitt kalla den aller fyrste verdskrigen, for kampane strekte seg frå Canada i vest til Filippinane i aust.

All krig fører propaganda med seg, både i pressa og i kunsten. I denne samanhengen er det me lyt sjå dei to komposisjonane av Georg Philipp Telemann (1681–1767), der det er franskmennene som blir rakka ned på. Verktitlane set stemninga: fyrst einskildarien Arie auf die glücklichen Progressen der alliirten Waffen in Hessen, så oratoriet Hannover siegt, der Franzmann liegt.

Krig

På norsk tyder titlane «Arie om dei lukkelege framgangane til dei allierte våpena i Hessen» og «Hannover sigrar, franskmannen ligg» (kong Georg II av Storbritannia var òg kurfyrste av Hannover). Ikkje uventa er dette martialsk musikk med plenty paukar og trompetar.

Telemann har då òg langt på veg forma melodiane i bassarien som opnar oratoriet (spor 2) som trompetfanfarar, ein fanfaremelodikk der den utmerkte bass-solisten Dominik Wörner utfaldar seg med myndig pondus. Mindre substans er det i røysta til kontratenoren Matthias Dähling i lovsongsarien «Danket dem Herrn» (Pris Herren, spor 4). Han bivrar så mykje på tonen at intonasjonen blir utydeleg og det ikkje er skikkeleg «botn» i klangen.

Den underlege finalesatsen «Senegal und Cap Breton» (spor 8) refererer til to aktuelle hendingar på den globale krigsskodeplassen: I juli og desember 1758 hadde britane teke attende høvesvis Cape Breton utanfor Canada og Gorée utanfor Senegal, to strategisk viktige øyar som hadde vore hærtekne av franskmennene. Den underlege musikkstilen, med tamburinar, pikkolofløyte og ujamne danserytmar, må vel vera Telemanns einaste freistnad innan senegalesisk folkemusikk.

Fred

Men det mest oppsiktvekkjande verket på plata er av mannen Telemann i eit tilrådingsbrev frå 1756 omtala som «den beste læresveinen eg nokon gong har undervist i komposisjon»: Johann Christoph Schmügel (1727–1798), ein gåverik komponist som aldri fekk seg noko prestisjefullt kyrkjemusikarembete av di han ikkje hadde midlar til å betala for kjøp av eit slikt embete, slik skikken var i Nord-Tyskland.

I motsetnad til lærarens krigskomposisjonar er Schmügels verk ein «Friedenskantate» i høve fredsslutninga i 1763. Kunstnarleg er musikken heilt på høgd med Telemanns, med originale instrumentasjonsvriar, solid kontrapunktikk og djerv harmonikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Maria Lavik er forfattar og journalist.

Maria Lavik er forfattar og journalist.

Foto: Tove K. Breistein.

BokMeldingar

Jordajente tatt av tida

Maria Lavik skriv sterkt om korleis tradisjon, plikt og kjærleik til garden må vike for realitetane i Bygde-Noreg.

Gjermund BakkeliHaga
Maria Lavik er forfattar og journalist.

Maria Lavik er forfattar og journalist.

Foto: Tove K. Breistein.

BokMeldingar

Jordajente tatt av tida

Maria Lavik skriv sterkt om korleis tradisjon, plikt og kjærleik til garden må vike for realitetane i Bygde-Noreg.

Gjermund BakkeliHaga
Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Foto: Thomas Flemming

Ordskifte

Sverre Fehns brutale påbygg på Arkitekturmuseet i Oslo

Arkitekturmuseet ville ha vært det vakreste museet i Oslo, hvis det ikke hadde vært for det skjemmende tilbygget som Sverre Fehn tegnet på begynnelsen av 2000-tallet.

ThomasFlemming
Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Arkitekturmuseet med tilbygget som Sverre Fehn teikna på byrjinga av 2000-talet.

Foto: Thomas Flemming

Ordskifte

Sverre Fehns brutale påbygg på Arkitekturmuseet i Oslo

Arkitekturmuseet ville ha vært det vakreste museet i Oslo, hvis det ikke hadde vært for det skjemmende tilbygget som Sverre Fehn tegnet på begynnelsen av 2000-tallet.

ThomasFlemming

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis