Den gamle mannen og Get-boksen
Rapport frå nedstiging til eit digitalt helvete der ein ikkje ser røynda utanfor skjermen.
Spaltisten vil ikkje sjå denne filmen, han vil ha breiband. Hugh Grant og Martine McCutcheon spelar hovudrollene i Love Actually.
Foto: Universal Pictures
hompland@online.no
Førjulstida har vore stri. Éin dag var nettet nede og TV-en svart. Slikt skjer når det er kabelarbeid og oppgraderingar på gang. I vår digitale og mobile verd kan ein i heldige fall ty til dårlegare og dyrare naudløysingar slik at ein ikkje er heilt lamma. Så avhengige er me av å vera tilkopla.
Dagen etter var det like svart, så eg måtte til pers, ringa kundeservice og venta til platt musikk og meldingar om at eg rykte framover i køen.
Då eg fekk kontakt, tok kalamitetane til. Mannen i telefonen fann ut at det ikkje var noko gale med nettet, for på skjermen sin såg han at det ikkje var problem hos andre i strøket. Han slo fast at Get-boksen var daud og måtte bytast. Med Posten ville det ta mange dagar, men eg kunne få ein ny hos Elkjøp. Det ergra meg grovt at eg ville mista alt eg hadde lagra og sett fram til å sjå, og sjå om att, men eg innsåg at dette måtte eg bera.
DÅ EG HADDE plundra med misvisande bruksrettleiing og til slutt fått kopla alt opp att, kom det berre feilmeldingar, så det blei nye rundar med kundeservice. Dei kunne sjå på skjermane sine at eg det ikkje var min feil, slik eg frykta: Eg hadde kopla rett, men fått feil boks. Dei lova at det skulle gå bra likevel, berre systemet blei oppgradert. Det heldt me på med i fleire rundar over fleire dagar. Dei gav meg stadig nye instruksjonar; eg fekk digital angst og følte meg stadig dummare.
Dette er eit velkjent generasjonsfenomen, så eg fekk tilkalla yngre krefter. Ho har heller ikkje mellomteknikken, men er mindre hjelpelaus enn faren når det buttar mot, for gjennom digital osmose er datalogikken habitualisert. Men stadig var det like daudt og svart.
FOR Å GJERA denne klagesongen mykje kortare enn han har vore, går eg til nest siste vers. Etter ei veke dukka det opp ein fysisk montør. Han fann raskt ut at nokon hadde kutta ein kabel då dei grov i grannelaget utan å undersøka først.
Montøren spjelka kabelen, og då var nokre sorger sløkte, men siste vers varer ennå, til refrenget «Kom i gang med din nye TV-opplevelse – tilpasset en moderne hverdag». Eg har fått eit meir komplisert, ustabilt og dårlegare tilpassa tilbod, til ein høgare pris. Eg tar høgde for at eg kan ha «feilopplevd» alt dette, men uansett seier eg «faen ta alle oppgraderingar» og sluttar meg til Jan P. Syse: «Det som er i orden, skal ikke repareres.»
DET ER URETTVIST at denne klaginga har gått ut over Get, for det skal dei ha: Dei er godt kursa i å vera tolmodige og ikkje irritera seg så mykje over digitale undermålarar at dei fornærmar oss utdaterte. Men det er skilnad på vennleg og nyttig kundeservice.
Dette skal dei også ha: Det strøymer på meg så eg knapt kan anda med gode tilbod – og nett no, denne: «Kom hjem til en dansende Hugh Grant. Får du ekstra julestemning av å se Love Actually? Da har vi en god nyhet. Nå ligger den nemlig ute i Get nett-tv og vi spanderer! Kom hjem til en god porsjon hverdagsmagi, i årets koseligste måned.»
Men det er ikkje slik magi eg vil ha i heimen. Eg vil ha internett gjennom eit breiband som fungerer greitt. Eg vil sjå lineært TV utan å måtta styra med å manøvrera i lange og rotete menyar med ekstratilbod. Eg vil vera fri til å ta opp og lagra og spela av og spola forbi som eg vil, når eg vil; det sparer meg for mykje reklame, buljongpar og masete oppgulp. Det er den gode sida av «din nye TV-virkelighet». Film er uansett best på kino.
BYRÅSJEFEN liker ikkje at eg bruker strengt tilmålt og offentleg spalteplass til personleg klaging, og at eg blir sinna mann som legg skulda på andre for at eg kjem til kort. Det skulle ta seg ut om Forvaltninga oppførte seg slik!
Eg er samd i det, men: For det første dyrkar Spaltisten det klassiske, journalistiske jungelordet «Det er aldri så gale at det ikkje kan bli ei god historie ut av det.» For det andre prøver eg å bygga ein meir allmenn himmel over det som ergrar meg; eg prøver å gjera det til noko tidstypisk.
Digital kompetanse er plagsame greier. Me er mange som ikkje har glede av det, og som slit med å henga med. Og dei som er kompetente, ser ikkje grensene for sin eigen kompetanse: Problem som ikkje kan løysast på skjerm og over telefon, men har ein materiell komponent, er utanfor tankehorisonten.
DET ER IKKJE BERRE «uforglemmelige TV-opplevelser» me blir velsigna med i den kommersialiserte forbrukarjula som er rundt oss på alle kantar: Det skal lysa i stille grender så heller ingen avkrok er mørk. Desse versa har eg frå Julesanatoriet med Kari Slaatsveen og Ingrid Bjørnov, som har plukka dei opp frå opphavsmannen Øystein Hauge, som la dei ut på tidslina si på Facebook.
Det lyser i grelle grender
av LED-lys frå Europris
av slynger og stæsj frå Nille
der englar kjem sekkevis
Med tre tusen watt han helsar
vårt hellige himmelball
ein seks meter bleikfeit nisse
som kom og vart plastavfall
HA EIT GODT og nedgradert midtvintersblot nå som sola snur.
For julefredens skuld, og for at det skal bli same procedure, håpar eg du ikkje får ein hard pakke med Get-boks under treet.
Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
hompland@online.no
Førjulstida har vore stri. Éin dag var nettet nede og TV-en svart. Slikt skjer når det er kabelarbeid og oppgraderingar på gang. I vår digitale og mobile verd kan ein i heldige fall ty til dårlegare og dyrare naudløysingar slik at ein ikkje er heilt lamma. Så avhengige er me av å vera tilkopla.
Dagen etter var det like svart, så eg måtte til pers, ringa kundeservice og venta til platt musikk og meldingar om at eg rykte framover i køen.
Då eg fekk kontakt, tok kalamitetane til. Mannen i telefonen fann ut at det ikkje var noko gale med nettet, for på skjermen sin såg han at det ikkje var problem hos andre i strøket. Han slo fast at Get-boksen var daud og måtte bytast. Med Posten ville det ta mange dagar, men eg kunne få ein ny hos Elkjøp. Det ergra meg grovt at eg ville mista alt eg hadde lagra og sett fram til å sjå, og sjå om att, men eg innsåg at dette måtte eg bera.
DÅ EG HADDE plundra med misvisande bruksrettleiing og til slutt fått kopla alt opp att, kom det berre feilmeldingar, så det blei nye rundar med kundeservice. Dei kunne sjå på skjermane sine at eg det ikkje var min feil, slik eg frykta: Eg hadde kopla rett, men fått feil boks. Dei lova at det skulle gå bra likevel, berre systemet blei oppgradert. Det heldt me på med i fleire rundar over fleire dagar. Dei gav meg stadig nye instruksjonar; eg fekk digital angst og følte meg stadig dummare.
Dette er eit velkjent generasjonsfenomen, så eg fekk tilkalla yngre krefter. Ho har heller ikkje mellomteknikken, men er mindre hjelpelaus enn faren når det buttar mot, for gjennom digital osmose er datalogikken habitualisert. Men stadig var det like daudt og svart.
FOR Å GJERA denne klagesongen mykje kortare enn han har vore, går eg til nest siste vers. Etter ei veke dukka det opp ein fysisk montør. Han fann raskt ut at nokon hadde kutta ein kabel då dei grov i grannelaget utan å undersøka først.
Montøren spjelka kabelen, og då var nokre sorger sløkte, men siste vers varer ennå, til refrenget «Kom i gang med din nye TV-opplevelse – tilpasset en moderne hverdag». Eg har fått eit meir komplisert, ustabilt og dårlegare tilpassa tilbod, til ein høgare pris. Eg tar høgde for at eg kan ha «feilopplevd» alt dette, men uansett seier eg «faen ta alle oppgraderingar» og sluttar meg til Jan P. Syse: «Det som er i orden, skal ikke repareres.»
DET ER URETTVIST at denne klaginga har gått ut over Get, for det skal dei ha: Dei er godt kursa i å vera tolmodige og ikkje irritera seg så mykje over digitale undermålarar at dei fornærmar oss utdaterte. Men det er skilnad på vennleg og nyttig kundeservice.
Dette skal dei også ha: Det strøymer på meg så eg knapt kan anda med gode tilbod – og nett no, denne: «Kom hjem til en dansende Hugh Grant. Får du ekstra julestemning av å se Love Actually? Da har vi en god nyhet. Nå ligger den nemlig ute i Get nett-tv og vi spanderer! Kom hjem til en god porsjon hverdagsmagi, i årets koseligste måned.»
Men det er ikkje slik magi eg vil ha i heimen. Eg vil ha internett gjennom eit breiband som fungerer greitt. Eg vil sjå lineært TV utan å måtta styra med å manøvrera i lange og rotete menyar med ekstratilbod. Eg vil vera fri til å ta opp og lagra og spela av og spola forbi som eg vil, når eg vil; det sparer meg for mykje reklame, buljongpar og masete oppgulp. Det er den gode sida av «din nye TV-virkelighet». Film er uansett best på kino.
BYRÅSJEFEN liker ikkje at eg bruker strengt tilmålt og offentleg spalteplass til personleg klaging, og at eg blir sinna mann som legg skulda på andre for at eg kjem til kort. Det skulle ta seg ut om Forvaltninga oppførte seg slik!
Eg er samd i det, men: For det første dyrkar Spaltisten det klassiske, journalistiske jungelordet «Det er aldri så gale at det ikkje kan bli ei god historie ut av det.» For det andre prøver eg å bygga ein meir allmenn himmel over det som ergrar meg; eg prøver å gjera det til noko tidstypisk.
Digital kompetanse er plagsame greier. Me er mange som ikkje har glede av det, og som slit med å henga med. Og dei som er kompetente, ser ikkje grensene for sin eigen kompetanse: Problem som ikkje kan løysast på skjerm og over telefon, men har ein materiell komponent, er utanfor tankehorisonten.
DET ER IKKJE BERRE «uforglemmelige TV-opplevelser» me blir velsigna med i den kommersialiserte forbrukarjula som er rundt oss på alle kantar: Det skal lysa i stille grender så heller ingen avkrok er mørk. Desse versa har eg frå Julesanatoriet med Kari Slaatsveen og Ingrid Bjørnov, som har plukka dei opp frå opphavsmannen Øystein Hauge, som la dei ut på tidslina si på Facebook.
Det lyser i grelle grender
av LED-lys frå Europris
av slynger og stæsj frå Nille
der englar kjem sekkevis
Med tre tusen watt han helsar
vårt hellige himmelball
ein seks meter bleikfeit nisse
som kom og vart plastavfall
HA EIT GODT og nedgradert midtvintersblot nå som sola snur.
For julefredens skuld, og for at det skal bli same procedure, håpar eg du ikkje får ein hard pakke med Get-boks under treet.
Andreas Hompland er
sosiolog og skribent.
«Det er aldri så gale at det ikkje kan bli ei god historie ut av det.»
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.