Eit varsel om ei utvikling på avvegar
Det eineståande er at ein stortingsmann, politikar og røynd Ap-mann vandrar i byen blant folk flest og opnar auga våre.
Sakprosa
Jan Bøhler og Einar Haakaas:
Østkantfolk
Kagge Forlag
Jan Bøhler er kjend for arbeidet sitt med ungdom i drabantbyane, særleg dei med innvandrarbakgrunn, som han meiner langt på veg er fanga i eit nett som hindrar mange av dei retten til å velje eigen livsveg, kjærast og dei normene om fridom og humanisme som er ein del av vår felles arv. Difor skriv han, med hjelp av journalist og forfattar Einar Haakaas, om tvangsekteskap og mannsdominans, om familievald og ungdomsgjengar, om klankultur og ein kultur bygd på ei mistydd oppfatning av kva ære inneber. Han auser av eiga røynsle, og vandringa gjennom Groruddalen, Ellingsrud, Tøyen og Holmlia vert difor ei personleg ferd skriven med medkjensle og solidaritet.
Bøhler samtalar med ungdomane i gjengane, med ungdomsleiarane, med politiet, med fedrane, mødrene, brør og systrer av dei som anten blir ramma av vald eller sjølv utøver vald. Han vev også inn minne om eigen oppvekst, som var prega av det same samhaldet, sjenerøsiteten og pågangsmotet som eg kjenner frå min eigen barndom på Kampen i 1950-åra.
Må lære norsk
Bøhler er oppteken av det språket mange av dei lærer seg som barn, og som mange pedagogar og politikarar også har meint dei skulle ha som fyrste skulespråk, særleg i 1970- og 1980-åra, og som difor vart innført som eit kraftfullt andrespråk mange stader, mellom anna i osloskulen.
Bøhlers credo er at barn fyrst og fremst må lære seg norsk, og lære det så godt at dei meistrar det som sitt eige idiom, slik at det vert så uttrykkssterkt, nyanserik og smidig at barna ved hjelp av det kan meistre den kompliserte røyndomen som yrkeslivet og samfunnslivet i dag krev av oss alle. Språket må gi makt og sjølvstende, ikkje avmakt og framandkjensle. Difor må alle institusjonar nyttast i innlæringa av norsk: barnehagane, venekrinsen, skulen, idrettsplassen, fritidsklubbane. Dersom ikkje det skjer, vil ungdomen tileigna seg ein innskrenka og nyansefattig kode. Dei blir skuletaparar, droppar skulen, fell utanfor og driv inn i gjengane og kriminaliteten. Derfor er samværet for ikkje å seie samlivet med norsktalande så viktig.
Bøhler kjem ikkje bort frå, skriv han, at kriminaliteten blant dei unge med innvandrarbakgrunn er større enn blant ungdomen sett under eitt. Men samstundes understrekar han at det er gale å skjere alle over ein kam. Det er store forskjellar mellom dei ulike etniske gruppene, og i alle fall utgjer dei kriminelle ungdomane, også i dei mest utsette innvandrarmiljøa, berre eit lite mindretal. Dei fleste vert gagns menneske både for seg sjølve og for andre.
Men likevel er dei kriminelle gjengane i ferd med å øydeleggje livsmiljøet i enkelte bydelar. Bøhler fortel om elleveåringane som driv omkring som godt betalte tenestegutar for narkolangarane, og dermed vert freista av eit flottare liv utanfor skulen. Han skriv om ungdom som tenner på søppelkasser og kastar stein etter dei som går vakt om natta for å skape ro og tryggleik, og om mobbing og vald mot politiet. Han skriv også om dei mange bilbrannane som blussar opp tid om anna, seinast i sommar. Og ikkje minst skriv han om æresdrapa som er i ferd med å bli også ei norsk røynsle.
Med sarkasme siterer han Raymond Johansen som seier at Oslo er ein trygg by, og at det vert teikna eit altfor negativt bilete av tilhøva i byen. Han kritiserer også andre politikarar som ikkje tek gjengkriminaliteten på alvor gjennom eit meir systematisk oppgjer med organisert kriminalitet. Ein har fått dei lovparagrafar ein treng for å nedkjempe dette. Men korkje politiet eller politikarane brukar dei lovheimlane dei har fått, og kriminaliteten i nokre av bydelane våre er i ferd med å bli ein verkebyll som lammar det frie livet for mange.
Samanheng
Det mest synberre ved framstillinga er når Bøhler syner korleis tinga heng saman: overvakinga, einsrettinga i klesdrakt og livsstil, tvangsekteskapa, valden i familien, kvinneundertrykking, æresdrap, utviklinga mot organisert kriminalitet og kartell. Alt dette er ulike sider av same sak.
Det er eit mørkt bilete som vert teikna, for mørkt vil nokre seie. Likevel er vandringsmannen sjølv ein ukueleg optimist som ikkje vil slutte å brenne for ideala sine. Han fell for freistinga i slutten av boka til å sitere dei som rosar han mest. Det treng han ikkje. Dette er ei bok som står fjellstøtt gjennom den viktige bodskapen sin.
Karsten Alnæs
Karsten Alnæs er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Jan Bøhler og Einar Haakaas:
Østkantfolk
Kagge Forlag
Jan Bøhler er kjend for arbeidet sitt med ungdom i drabantbyane, særleg dei med innvandrarbakgrunn, som han meiner langt på veg er fanga i eit nett som hindrar mange av dei retten til å velje eigen livsveg, kjærast og dei normene om fridom og humanisme som er ein del av vår felles arv. Difor skriv han, med hjelp av journalist og forfattar Einar Haakaas, om tvangsekteskap og mannsdominans, om familievald og ungdomsgjengar, om klankultur og ein kultur bygd på ei mistydd oppfatning av kva ære inneber. Han auser av eiga røynsle, og vandringa gjennom Groruddalen, Ellingsrud, Tøyen og Holmlia vert difor ei personleg ferd skriven med medkjensle og solidaritet.
Bøhler samtalar med ungdomane i gjengane, med ungdomsleiarane, med politiet, med fedrane, mødrene, brør og systrer av dei som anten blir ramma av vald eller sjølv utøver vald. Han vev også inn minne om eigen oppvekst, som var prega av det same samhaldet, sjenerøsiteten og pågangsmotet som eg kjenner frå min eigen barndom på Kampen i 1950-åra.
Må lære norsk
Bøhler er oppteken av det språket mange av dei lærer seg som barn, og som mange pedagogar og politikarar også har meint dei skulle ha som fyrste skulespråk, særleg i 1970- og 1980-åra, og som difor vart innført som eit kraftfullt andrespråk mange stader, mellom anna i osloskulen.
Bøhlers credo er at barn fyrst og fremst må lære seg norsk, og lære det så godt at dei meistrar det som sitt eige idiom, slik at det vert så uttrykkssterkt, nyanserik og smidig at barna ved hjelp av det kan meistre den kompliserte røyndomen som yrkeslivet og samfunnslivet i dag krev av oss alle. Språket må gi makt og sjølvstende, ikkje avmakt og framandkjensle. Difor må alle institusjonar nyttast i innlæringa av norsk: barnehagane, venekrinsen, skulen, idrettsplassen, fritidsklubbane. Dersom ikkje det skjer, vil ungdomen tileigna seg ein innskrenka og nyansefattig kode. Dei blir skuletaparar, droppar skulen, fell utanfor og driv inn i gjengane og kriminaliteten. Derfor er samværet for ikkje å seie samlivet med norsktalande så viktig.
Bøhler kjem ikkje bort frå, skriv han, at kriminaliteten blant dei unge med innvandrarbakgrunn er større enn blant ungdomen sett under eitt. Men samstundes understrekar han at det er gale å skjere alle over ein kam. Det er store forskjellar mellom dei ulike etniske gruppene, og i alle fall utgjer dei kriminelle ungdomane, også i dei mest utsette innvandrarmiljøa, berre eit lite mindretal. Dei fleste vert gagns menneske både for seg sjølve og for andre.
Men likevel er dei kriminelle gjengane i ferd med å øydeleggje livsmiljøet i enkelte bydelar. Bøhler fortel om elleveåringane som driv omkring som godt betalte tenestegutar for narkolangarane, og dermed vert freista av eit flottare liv utanfor skulen. Han skriv om ungdom som tenner på søppelkasser og kastar stein etter dei som går vakt om natta for å skape ro og tryggleik, og om mobbing og vald mot politiet. Han skriv også om dei mange bilbrannane som blussar opp tid om anna, seinast i sommar. Og ikkje minst skriv han om æresdrapa som er i ferd med å bli også ei norsk røynsle.
Med sarkasme siterer han Raymond Johansen som seier at Oslo er ein trygg by, og at det vert teikna eit altfor negativt bilete av tilhøva i byen. Han kritiserer også andre politikarar som ikkje tek gjengkriminaliteten på alvor gjennom eit meir systematisk oppgjer med organisert kriminalitet. Ein har fått dei lovparagrafar ein treng for å nedkjempe dette. Men korkje politiet eller politikarane brukar dei lovheimlane dei har fått, og kriminaliteten i nokre av bydelane våre er i ferd med å bli ein verkebyll som lammar det frie livet for mange.
Samanheng
Det mest synberre ved framstillinga er når Bøhler syner korleis tinga heng saman: overvakinga, einsrettinga i klesdrakt og livsstil, tvangsekteskapa, valden i familien, kvinneundertrykking, æresdrap, utviklinga mot organisert kriminalitet og kartell. Alt dette er ulike sider av same sak.
Det er eit mørkt bilete som vert teikna, for mørkt vil nokre seie. Likevel er vandringsmannen sjølv ein ukueleg optimist som ikkje vil slutte å brenne for ideala sine. Han fell for freistinga i slutten av boka til å sitere dei som rosar han mest. Det treng han ikkje. Dette er ei bok som står fjellstøtt gjennom den viktige bodskapen sin.
Karsten Alnæs
Karsten Alnæs er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det er eit mørkt bilete som vert teikna, for mørkt vil nokre seie.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.