Inga grå mus
Må alle setje pris på rosa ballongar og pent danderte iskaker?
Kamilla Danielsen har gått på forfattarstudiet i Bø. No debuterer ho med ein roman.
foto: Anna-Julie Granberg
Roman
Kamilla Danielsen:
Diskomus på venteværelset
Tiden
Eivor er 34 år, singel, og bur åleine. Ho er utanfor i vennegjengen. Ho har ein midlertidig jobb som ho er heilt uinteressert i å utføre. Ifølge ho sjølv er ho vanskeleg å like, og derfor havarerer alle kjærleiksforhold. Herfrå går det berre nedover.
Ein kunne tru dette var ein sørgjeleg roman, men det er han ikkje, sjølv om han er både livstrøytt og sår. Først og fremst er forteljinga morosam og freidig. Portrettet av Eivor er ein treffande studie av kor tyngande det kan vere å skulle leve opp til forventningane rundt seg.
Kva er eigentleg livet?
Eivor gruar seg til å gå i bursdagsfeiring til venninna Ulla, og med god grunn, skal det vise seg – sett frå hennar perspektiv, vel å merke. Lesaren er alt informert om Eivors vrangvilje mot å tvihalde på ein vennegjeng i vaksen alder. Dei hadde lite til felles i skuletida og endå mindre no. Likevel held dei fram med å samlast eit par gongar i året.
Dei andre venninnene er i forhold, er gravide og snakkar om trivielle ting som interesserer Eivor midt på ryggen. Settinga er heller ikkje etter Eivors smak: «Det henger rosa ballonger langs veggene og på hver tallerken ligger det en hjemmesydd vimpel. På bordet rett foran meg står en stor tolags iskake som Ulla bare har slengt sammen.» Posisjonen til Eivor er tydeleg i denne setninga: «Skål da, sier jeg til ingen mens jeg hever et tomt glass.»
Men i staden for å la seg oversjå som ei grå mus, svarar ho kontant på tiltale, skapar baluba og forlèt selskapet, slik ho på vegen hit har kjefta på eit framandt par på bussen til dei flytta seg i sinne.
Eivor er krakilsk, i opposisjon, verbalt skarp, innordnar seg ikkje. Men kven kan klandre ho når alt ho får høyre rundt seg, er: «Kva tid skal du få mann og barn?» Ulla har kalla leilegheita hennar for «venteværelset», jamfør tittelen; der ho bur i påvente av at det eigentlege livet skal begynne.
Fleirdimensjonalt
Debutant Kamilla Danielsen har skrive ein temperaturrik roman til forsvar for andre tilnærmingar til livet enn kanskje dei mest opplagde. Språket er dynamisk og sprekt, med enkeltformuleringar som er originale og overraskande: «Jeg setter opp håret mitt i en hestehale og tar delvis ansvar for at livet mitt har blitt som det har blitt.» Eller når Eivor lurer på om dette er mannen i livet hennar: «Er det han som skal trøste meg når foreldrene mine dør?»
Personane rundt Eivor er teikna opp med korte, men talande strekar, nok til at eg blir heilt matt, og prega, av frustrasjonen til Eivor. Det er nok ikkje tilfeldig at venninnene kring ho, som Ulla (som er saman med Ulrik) og den ufordrageleg gravide Ulrikke, blir omtala som Ullrine, Ullfitte og Ullsatan.
Hovudpersonen Eivor kjem til orde med større tyngd, sjølvsagt, og med alle sine nyansar. Ho er full av kraft, men òg fullstendig tafatt. På jobben har ho éi oppgåve: å skifte ei lyspære, men dette blir uoverkommeleg for ho. Ho er vanskeleg å like. Samstundes umogleg å ikkje vere svak for.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Kamilla Danielsen:
Diskomus på venteværelset
Tiden
Eivor er 34 år, singel, og bur åleine. Ho er utanfor i vennegjengen. Ho har ein midlertidig jobb som ho er heilt uinteressert i å utføre. Ifølge ho sjølv er ho vanskeleg å like, og derfor havarerer alle kjærleiksforhold. Herfrå går det berre nedover.
Ein kunne tru dette var ein sørgjeleg roman, men det er han ikkje, sjølv om han er både livstrøytt og sår. Først og fremst er forteljinga morosam og freidig. Portrettet av Eivor er ein treffande studie av kor tyngande det kan vere å skulle leve opp til forventningane rundt seg.
Kva er eigentleg livet?
Eivor gruar seg til å gå i bursdagsfeiring til venninna Ulla, og med god grunn, skal det vise seg – sett frå hennar perspektiv, vel å merke. Lesaren er alt informert om Eivors vrangvilje mot å tvihalde på ein vennegjeng i vaksen alder. Dei hadde lite til felles i skuletida og endå mindre no. Likevel held dei fram med å samlast eit par gongar i året.
Dei andre venninnene er i forhold, er gravide og snakkar om trivielle ting som interesserer Eivor midt på ryggen. Settinga er heller ikkje etter Eivors smak: «Det henger rosa ballonger langs veggene og på hver tallerken ligger det en hjemmesydd vimpel. På bordet rett foran meg står en stor tolags iskake som Ulla bare har slengt sammen.» Posisjonen til Eivor er tydeleg i denne setninga: «Skål da, sier jeg til ingen mens jeg hever et tomt glass.»
Men i staden for å la seg oversjå som ei grå mus, svarar ho kontant på tiltale, skapar baluba og forlèt selskapet, slik ho på vegen hit har kjefta på eit framandt par på bussen til dei flytta seg i sinne.
Eivor er krakilsk, i opposisjon, verbalt skarp, innordnar seg ikkje. Men kven kan klandre ho når alt ho får høyre rundt seg, er: «Kva tid skal du få mann og barn?» Ulla har kalla leilegheita hennar for «venteværelset», jamfør tittelen; der ho bur i påvente av at det eigentlege livet skal begynne.
Fleirdimensjonalt
Debutant Kamilla Danielsen har skrive ein temperaturrik roman til forsvar for andre tilnærmingar til livet enn kanskje dei mest opplagde. Språket er dynamisk og sprekt, med enkeltformuleringar som er originale og overraskande: «Jeg setter opp håret mitt i en hestehale og tar delvis ansvar for at livet mitt har blitt som det har blitt.» Eller når Eivor lurer på om dette er mannen i livet hennar: «Er det han som skal trøste meg når foreldrene mine dør?»
Personane rundt Eivor er teikna opp med korte, men talande strekar, nok til at eg blir heilt matt, og prega, av frustrasjonen til Eivor. Det er nok ikkje tilfeldig at venninnene kring ho, som Ulla (som er saman med Ulrik) og den ufordrageleg gravide Ulrikke, blir omtala som Ullrine, Ullfitte og Ullsatan.
Hovudpersonen Eivor kjem til orde med større tyngd, sjølvsagt, og med alle sine nyansar. Ho er full av kraft, men òg fullstendig tafatt. På jobben har ho éi oppgåve: å skifte ei lyspære, men dette blir uoverkommeleg for ho. Ho er vanskeleg å like. Samstundes umogleg å ikkje vere svak for.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.