Å sjå skogen med sjel
Japanske Naomi Kawase slår saman svevande saker med svimlande stil.
Juliette Binoche (t.v.) spelar den franske skribenten Jeanne som reiser til Japan saman med assistenten sin.
Foto: AS Fidalgo
Drama
Regi: Naomi Kawase
Reisen til Yoshino (orig.tit.: Vision)
Med: Juliette Binoche, Masatoshi Nagase
I den vakre, skogkledde Nara-regionen i Japan held einstøingen Satoshi (Nagase) til. Han har selskap av ein hund og treffer stundom ei finurleg eldre kvinne med kunnskap om urter og eit slags klarsyn. Dit kjem den franske skribenten Jeanne (Binoche) og assistenten hennar på jakt etter ei sjeldan plante med særeigne evner. Satoshi syner sunn skepsis, men Jeanne kjem nærare på han etter kvart.
Tidsånda
Den røynde regissøren Naomi Kawase hadde sist film på kino i 2016 med Under kirsebærtrærne, ein søt film som viser kjærleik til japanske tradisjonar. Ho blir gjerne skulda for å vere sentimental, og slik kritikk kan råke Reisen til Yoshino også. Tårer trillar titt og ofte utan openberre årsaker hjå Jeanne. Ei tapt tid med sterkare band til naturen og det åndelege står sentralt. Tematikken er godt planta i sjangeren Cartman frå South Park kalla «a bunch of tree-hugging hippie crap». Ikkje at det er noko gale med det.
Endetidsteikn og klarsyn er kombinert i svevande sjelelege skildringar som ikkje følger tradisjonelle tidsliner. Jeanne seier at framtid, fortid og notid sklir over i kvarandre, og ho feller ei tåre med tanke på djupna av tusen år med japansk historie. Stundom kan publikum tvile på kva som skjer kva tid med kven. Tider smelter saman, og andlet viklar seg inn, så vi blir like tapt i omsetjing som dei to hovudfigurane kan bli mellom japansk, engelsk og fransk.
Sterk svai
Dei to berande stjernene spelar grådig godt. Masatoshi Nagase er enormt fin og får mykje ut av små fakter og djupe blikk. Juliette Binoche er alltid ein fryd å sjå. Ofte siktar kamera mot himmelen mellom vaiande tretoppar. Elles glir blikket over frodig skog som blir endå vakrare når hausten set inn. Lyden av skogen gjennomsyrar filmen. Vinden riv i knakande tre. Insekt og fuglar skapar klang. Lyddesignen er knallsterk. Det estetiske løfter det kanskje kvasiesoteriske. Røynda bøyer seg i fantasifull utforsking av japansk mystikk.
Den endelege dommen over denne filmen kjem ikkje på ein dag. Kven veit. Kanskje fell eg ned på at han er full av fjas, men det var ei rik oppleving å sjå han på stort lerret med solid lydbilete.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Drama
Regi: Naomi Kawase
Reisen til Yoshino (orig.tit.: Vision)
Med: Juliette Binoche, Masatoshi Nagase
I den vakre, skogkledde Nara-regionen i Japan held einstøingen Satoshi (Nagase) til. Han har selskap av ein hund og treffer stundom ei finurleg eldre kvinne med kunnskap om urter og eit slags klarsyn. Dit kjem den franske skribenten Jeanne (Binoche) og assistenten hennar på jakt etter ei sjeldan plante med særeigne evner. Satoshi syner sunn skepsis, men Jeanne kjem nærare på han etter kvart.
Tidsånda
Den røynde regissøren Naomi Kawase hadde sist film på kino i 2016 med Under kirsebærtrærne, ein søt film som viser kjærleik til japanske tradisjonar. Ho blir gjerne skulda for å vere sentimental, og slik kritikk kan råke Reisen til Yoshino også. Tårer trillar titt og ofte utan openberre årsaker hjå Jeanne. Ei tapt tid med sterkare band til naturen og det åndelege står sentralt. Tematikken er godt planta i sjangeren Cartman frå South Park kalla «a bunch of tree-hugging hippie crap». Ikkje at det er noko gale med det.
Endetidsteikn og klarsyn er kombinert i svevande sjelelege skildringar som ikkje følger tradisjonelle tidsliner. Jeanne seier at framtid, fortid og notid sklir over i kvarandre, og ho feller ei tåre med tanke på djupna av tusen år med japansk historie. Stundom kan publikum tvile på kva som skjer kva tid med kven. Tider smelter saman, og andlet viklar seg inn, så vi blir like tapt i omsetjing som dei to hovudfigurane kan bli mellom japansk, engelsk og fransk.
Sterk svai
Dei to berande stjernene spelar grådig godt. Masatoshi Nagase er enormt fin og får mykje ut av små fakter og djupe blikk. Juliette Binoche er alltid ein fryd å sjå. Ofte siktar kamera mot himmelen mellom vaiande tretoppar. Elles glir blikket over frodig skog som blir endå vakrare når hausten set inn. Lyden av skogen gjennomsyrar filmen. Vinden riv i knakande tre. Insekt og fuglar skapar klang. Lyddesignen er knallsterk. Det estetiske løfter det kanskje kvasiesoteriske. Røynda bøyer seg i fantasifull utforsking av japansk mystikk.
Den endelege dommen over denne filmen kjem ikkje på ein dag. Kven veit. Kanskje fell eg ned på at han er full av fjas, men det var ei rik oppleving å sjå han på stort lerret med solid lydbilete.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Dei to berande stjernene spelar
grådig godt.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.