Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Goth nyttår, folkens!

Kor skummelt kan det eigentleg bli når ein ikkje lenger trur på det overnaturlege?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.

Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.

Foto: United International Pictures

Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.

Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.

Foto: United International Pictures

3645
20250103
3645
20250103

Skrekk / Fantasy

Regi: Robert Eggers

Nosferatu

Med: Lily-Rose Depp, Nicholas Hoult, Bill Skarsgård, Willem Dafoe
Kinofilm

Wisburg i Tyskland i 1839: Det unge, nygifte paret Ellen (Depp) og Thomas (Hoult) slit med marerittet hennar og hans mangel på jobb. Når han endeleg ser ut til å få kjangs på ei fast stilling, kjem ho med eit oppdrag – til Transilvania.

Grev Orlok (Skarsgård) vil skriva under på eit skøyte til ein gamal herregard i Wisburg. Thomas erfarer kjapt at greven ikkje er heilt god. Han har ikkje gode intensjonar med den føreståande flyttinga heller.

Gjenferdsyn

Han er tilbake – fælare enn nokon gong. Det skal for så vidt ikkje så mykje til, for om du tek ein kikk på filmoriginalen, laga av F.W. Murnau i 1922, så ser Nosferatu meir tullete ut enn direkte skummel (sjølv om skodespelaren festleg nok heiter Max Schreck).

I versjonen til Werner Herzog frå 1979 spelar Klaus Kinski hovudrolla, noko som sjølvsagt gjer at Nosferatu her er ufatteleg guffen, særleg i ei blodsugande scene der han nærast diar halsen til offeret sitt.

Eg vil påstå at sjåarane har vorte nokre hakk meir kravstore det siste hundreåret, for ikkje å seia storforlangande til dei grader at spørsmålet er om me lenger lèt oss skremma av vampyrar og levande daude. Vanlege dødelege menneske og alt me er i stand til å utføra av styggedom, gjer meg langt meir redd, også overført til film. Så kan den gode gamle overnaturlege skrekkfilmen ha livets rett på kino også i dag?

«No blir det noko overkøyrt av effektar for effektane si skuld.»

Brit Aksnes om Nosferatu

Produktet

Det er ikkje berre vampyrane som har fått blod på tann, det har også produsenten A24. Ein kan nesten seia at det vesle uavhengige selskapet eigenhendig har stått for renessansen til sjangeren gotisk skrekk med nyklassikarar som The Witch (2015), Hereditary (2018), Midsommar (2019) og Saint Maud (2019), for å nemna eit par.

Fyrstnemnde The Witch var skriven og regissert av Robert Eggers, som også står for nye Nosferatu. Det subtile overnaturlege og forventninga om at kva som helst kan skje, fordi menneskesinnet får fram dei underlegaste karakterar, er no overført til langt mindre grubling: Grev Orlok er ekte, han er ikkje ein myte, og han kjem til å drepa.

Utover det at sjølve greven har gjennomgått ein transformasjon i framtoning sidan Murnau-versjonen, er det forbløffande kor godt historia har halde seg.

Stoked

Murnau bygde sjølv filmen på Bram Stokers Dracula frå 1897, men endra tittelen fordi enkja til Stoker ikkje samtykte til bruk av boka. Visstnok var det Murnau som tok inn elementet med at vampyrar ikkje toler sollys. Versjonen til Robert Eggers er trufast mot Murnau, men med eit par vriar, som karakteren Bulwer (Van Helsing i boka til Stoker), som no er den framsynte okkultfantasten professor von Franz (Dafoe). Den rolla kler historia.

Dei seksuelle over- og undertonane mellom Ellen og Nosferatu er eg meir usikker på, som jo kan bety at det fungerer... Eggers er ein kløppar på manus og har ei spesiell evne til å få skodespelarane til å gje alt. Likevel kjennest det som dette subtile som kler dei andre filmane hans, det stille, men sterke ubehaget, til dømes i The Lighthouse (2019), no blir noko overkøyrt av effektar for effektane si skuld og ei i overkant «skummel» stemme frå Nosferatu sjølv.

Og apropos effekt og myte: Knock som bit hovudet av ei due, må jo vera ei hyllest til gothrockar Ozzy Osbourne. Kanskje det oppsummerer filmen for min del – litt mykje myte og frieri til skrekksjangeren, men utan nok ubehag.

Brit Aksnes

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Skrekk / Fantasy

Regi: Robert Eggers

Nosferatu

Med: Lily-Rose Depp, Nicholas Hoult, Bill Skarsgård, Willem Dafoe
Kinofilm

Wisburg i Tyskland i 1839: Det unge, nygifte paret Ellen (Depp) og Thomas (Hoult) slit med marerittet hennar og hans mangel på jobb. Når han endeleg ser ut til å få kjangs på ei fast stilling, kjem ho med eit oppdrag – til Transilvania.

Grev Orlok (Skarsgård) vil skriva under på eit skøyte til ein gamal herregard i Wisburg. Thomas erfarer kjapt at greven ikkje er heilt god. Han har ikkje gode intensjonar med den føreståande flyttinga heller.

Gjenferdsyn

Han er tilbake – fælare enn nokon gong. Det skal for så vidt ikkje så mykje til, for om du tek ein kikk på filmoriginalen, laga av F.W. Murnau i 1922, så ser Nosferatu meir tullete ut enn direkte skummel (sjølv om skodespelaren festleg nok heiter Max Schreck).

I versjonen til Werner Herzog frå 1979 spelar Klaus Kinski hovudrolla, noko som sjølvsagt gjer at Nosferatu her er ufatteleg guffen, særleg i ei blodsugande scene der han nærast diar halsen til offeret sitt.

Eg vil påstå at sjåarane har vorte nokre hakk meir kravstore det siste hundreåret, for ikkje å seia storforlangande til dei grader at spørsmålet er om me lenger lèt oss skremma av vampyrar og levande daude. Vanlege dødelege menneske og alt me er i stand til å utføra av styggedom, gjer meg langt meir redd, også overført til film. Så kan den gode gamle overnaturlege skrekkfilmen ha livets rett på kino også i dag?

«No blir det noko overkøyrt av effektar for effektane si skuld.»

Brit Aksnes om Nosferatu

Produktet

Det er ikkje berre vampyrane som har fått blod på tann, det har også produsenten A24. Ein kan nesten seia at det vesle uavhengige selskapet eigenhendig har stått for renessansen til sjangeren gotisk skrekk med nyklassikarar som The Witch (2015), Hereditary (2018), Midsommar (2019) og Saint Maud (2019), for å nemna eit par.

Fyrstnemnde The Witch var skriven og regissert av Robert Eggers, som også står for nye Nosferatu. Det subtile overnaturlege og forventninga om at kva som helst kan skje, fordi menneskesinnet får fram dei underlegaste karakterar, er no overført til langt mindre grubling: Grev Orlok er ekte, han er ikkje ein myte, og han kjem til å drepa.

Utover det at sjølve greven har gjennomgått ein transformasjon i framtoning sidan Murnau-versjonen, er det forbløffande kor godt historia har halde seg.

Stoked

Murnau bygde sjølv filmen på Bram Stokers Dracula frå 1897, men endra tittelen fordi enkja til Stoker ikkje samtykte til bruk av boka. Visstnok var det Murnau som tok inn elementet med at vampyrar ikkje toler sollys. Versjonen til Robert Eggers er trufast mot Murnau, men med eit par vriar, som karakteren Bulwer (Van Helsing i boka til Stoker), som no er den framsynte okkultfantasten professor von Franz (Dafoe). Den rolla kler historia.

Dei seksuelle over- og undertonane mellom Ellen og Nosferatu er eg meir usikker på, som jo kan bety at det fungerer... Eggers er ein kløppar på manus og har ei spesiell evne til å få skodespelarane til å gje alt. Likevel kjennest det som dette subtile som kler dei andre filmane hans, det stille, men sterke ubehaget, til dømes i The Lighthouse (2019), no blir noko overkøyrt av effektar for effektane si skuld og ei i overkant «skummel» stemme frå Nosferatu sjølv.

Og apropos effekt og myte: Knock som bit hovudet av ei due, må jo vera ei hyllest til gothrockar Ozzy Osbourne. Kanskje det oppsummerer filmen for min del – litt mykje myte og frieri til skrekksjangeren, men utan nok ubehag.

Brit Aksnes

Emneknaggar

Fleire artiklar

Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Journalistar på konstant vakt

Den russiske eksilavisa The New Tab tilbyr vestlege medium reportasjar frå innsida av Russland. Men særs mykje blir anonymisert før det når lesaren. Vil lesaren tru på det då?

Ole Dag Kvamme
Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Soldatar frå den russiske nasjonalgarden er på veg for å hindre ein demontrasjon på Den raude plassen i Moskva.

Foto: Pavel Golovkin / AP / NTB

UtanriksSamfunn

Journalistar på konstant vakt

Den russiske eksilavisa The New Tab tilbyr vestlege medium reportasjar frå innsida av Russland. Men særs mykje blir anonymisert før det når lesaren. Vil lesaren tru på det då?

Ole Dag Kvamme
Flesteparten av dei danske jødane klarte å flykte til Sverige.

Flesteparten av dei danske jødane klarte å flykte til Sverige.

Foto: Ukjend / Nationalmuseet i Danmark

BokMeldingar
AsbjørnSvarstad

Flesk og smør i byte for danske jødar

Tyskarane trong kjøtleveransar. Var det det som redda dei danske jødane frå konsentrasjonsleirane?

Signe Førres første plate er balkaninspirert.

Signe Førres første plate er balkaninspirert.

Foto: Terje Nesthus

MusikkMeldingar
JanGranlie

Bass i norsk og balkansk landskap

Signe Førre med vener overraskar.

Ein småkriminell far og son gøymer seg på ein sommarleir for unge vaksne med nedsett funksjonsevne og gjev seg ut for å vere ein brukar og hans føresette.

Ein småkriminell far og son gøymer seg på ein sommarleir for unge vaksne med nedsett funksjonsevne og gjev seg ut for å vere ein brukar og hans føresette.

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Komedie frå gamle dagar

Hjelp, vi dreg på ferie med psykisk utviklingshemma!

Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.

Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.

Foto: Michal Walusza / Fide

KommentarSamfunn

Ingen vaksne heime

Magnus Carlsen styrer sjakkverda som han vil – på gode og dårlege dagar. Ein time inn i det nye året gav han seg sjølv eit nytt gull i VM i lynsjakk.

Atle Grønn
Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.

Magnus Carlsen og Jan Nepomnjasjtsjij i finalen i lynsjakk i New York nyttårsaftan.

Foto: Michal Walusza / Fide

KommentarSamfunn

Ingen vaksne heime

Magnus Carlsen styrer sjakkverda som han vil – på gode og dårlege dagar. Ein time inn i det nye året gav han seg sjølv eit nytt gull i VM i lynsjakk.

Atle Grønn

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis