JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

FilmMeldingar

Skjellsords år og alder

Erik Poppe har nok ein gong laga eit solid krigsdrama.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gard Bjørnstjerne Eidsvold i rolla som Vidkun Quisling.

Gard Bjørnstjerne Eidsvold i rolla som Vidkun Quisling.

Foto: SF Norge

Gard Bjørnstjerne Eidsvold i rolla som Vidkun Quisling.

Gard Bjørnstjerne Eidsvold i rolla som Vidkun Quisling.

Foto: SF Norge

3690
20240913
3690
20240913

Historisk drama

Regi: Erik Poppe

Quislings siste dager

Med: Gard Bjørnstjerne Eidsvold, Anders Danielsen LIE, Lisa Loven Kongsli, Lisa Carlehed
Kinofilm

Våren 1945: Vidkun Quisling (Eidsvold) vert ført til Møllergata fengsel i påvente av rettssaka etter at andre verdskrigen er over og rettsoppgjeret rullar opp. Det er klart for dei fleste at han ikkje kjem til å sleppa lett unna, og han får oppnemnd ein sjelesørgjar, presten Peder Olsen (Danielsen).

Det er desse samtalane, referert til i dagbøkene til Olsen og kona hans Heidi (Line Kong), som er dramatiserte i Quislings siste dager.

God og vond

Det er ikkje mange personar i verda som er så universelt lite likte at namnet deira blir eit uttrykk for handlingane dei blir hugsa for. Eg blir framleis overraska når eg høyrer engelsktalande kalla nokon ein quisling, nesten sytti år etter at han vart dømd for landssviket sitt.

Quisling har ikkje eingong stor bokstav når nokon brukar namnet som skjellsord. Og det er denne karakteren Erik Poppe har gått i over tjue år og prøvd å knekka filmkoden på. Han har sjølv uttalt at poenget ikkje er å laga noko forsvarstale for Quisling, men at også i vår samtid finst slike maktmenneske som ikkje skyr noko, og som lever med vrangførestillinga om at dei gjer det i namnet til det gode. Ein kan sånn sett raskt frikjenna Poppe for på nokon måte å vera ute etter å frikjenna Quisling.

At menneske som gjer monstrøse handlingar, framleis er menneske, med gode sider, bør me klara å ta inn over oss. Det får meg ikkje til å tenka godt om Hitler at han var glad i hunden sin, men det tvingar meg til å tenka at vondskapen går side ved side med det gode, ubehageleg som det er.

Karakterane

Erik Poppe er ikkje ukjend med krigsfilmsjangeren. Sist gong var det Kongens nei (2016), som eg skildra her i avisa som «levandegjord historie med sterke rolleprestasjonar». Det vil eg også seia om Quislings siste dager.

Gard B. Eidsvold spelar hovudrolla med stor innleving og varme, utan å sleppa av syne stormannsgalskapen og den nærast teflonaktige måten å (ikkje) driva sjølvransaking på. Ekteparet Peder og Heidi Olsen gjev ei fin sidehistorie.

Anders Danielsen Lie som presten kjennest veik og noko umotivert, men no veit eg ikkje korleis Peder Olsen eigentleg var, så kanskje Danielsens vande tilbakelente, uaffekterte stil var perfekt for rolla. Lisa Loven Kongsli, derimot, framstår med eit breitt spekter av kjensler utan å overspela.

Den mest karikerte er nok kona til Quisling, Maria. Svenske Lisa Carlehed har fått den kjipe rolla å måtta knota på både russisk og norsk, og språk er ikkje lett – det har så lett for å bli revyaktig når ein skal kasta på aksentar. Synd å seia, sidan det jo hadde vore vanskeleg å ikkje ha gjort det i dette tilfellet.

Quislings siste dager

Fascinazist

Men Maria er ein fascinerande karakter på mange måtar, til liks med Quisling sjølv. Filmen hadde ikkje teke skade av å vere strammare, men to og ein halv time er samtidig ikkje mykje å oppsummera på. Eg hugsar eg tenkte det same om Krigsseileren (2022), at filmen nesten hadde fungert betre som TV-serie.

Eg synest likevel Quislings siste dager får fram det tittelen lovar. Det skortar ikkje på filmar om andre verdskrigen, men eg synest Erik Poppe skal ha kudos for å ta tak i ein så vanskeleg skikkelse som Vidkun Quisling.

Filmen får i gang nokre tankeprosessar om kva som feilar visse statsleiarar den dag i dag, og det på ein spennande og engasjerande måte, så både samfunnsoppdrag og filmoppdrag må seiast å vera grundig innfridde.  

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast film­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Historisk drama

Regi: Erik Poppe

Quislings siste dager

Med: Gard Bjørnstjerne Eidsvold, Anders Danielsen LIE, Lisa Loven Kongsli, Lisa Carlehed
Kinofilm

Våren 1945: Vidkun Quisling (Eidsvold) vert ført til Møllergata fengsel i påvente av rettssaka etter at andre verdskrigen er over og rettsoppgjeret rullar opp. Det er klart for dei fleste at han ikkje kjem til å sleppa lett unna, og han får oppnemnd ein sjelesørgjar, presten Peder Olsen (Danielsen).

Det er desse samtalane, referert til i dagbøkene til Olsen og kona hans Heidi (Line Kong), som er dramatiserte i Quislings siste dager.

God og vond

Det er ikkje mange personar i verda som er så universelt lite likte at namnet deira blir eit uttrykk for handlingane dei blir hugsa for. Eg blir framleis overraska når eg høyrer engelsktalande kalla nokon ein quisling, nesten sytti år etter at han vart dømd for landssviket sitt.

Quisling har ikkje eingong stor bokstav når nokon brukar namnet som skjellsord. Og det er denne karakteren Erik Poppe har gått i over tjue år og prøvd å knekka filmkoden på. Han har sjølv uttalt at poenget ikkje er å laga noko forsvarstale for Quisling, men at også i vår samtid finst slike maktmenneske som ikkje skyr noko, og som lever med vrangførestillinga om at dei gjer det i namnet til det gode. Ein kan sånn sett raskt frikjenna Poppe for på nokon måte å vera ute etter å frikjenna Quisling.

At menneske som gjer monstrøse handlingar, framleis er menneske, med gode sider, bør me klara å ta inn over oss. Det får meg ikkje til å tenka godt om Hitler at han var glad i hunden sin, men det tvingar meg til å tenka at vondskapen går side ved side med det gode, ubehageleg som det er.

Karakterane

Erik Poppe er ikkje ukjend med krigsfilmsjangeren. Sist gong var det Kongens nei (2016), som eg skildra her i avisa som «levandegjord historie med sterke rolleprestasjonar». Det vil eg også seia om Quislings siste dager.

Gard B. Eidsvold spelar hovudrolla med stor innleving og varme, utan å sleppa av syne stormannsgalskapen og den nærast teflonaktige måten å (ikkje) driva sjølvransaking på. Ekteparet Peder og Heidi Olsen gjev ei fin sidehistorie.

Anders Danielsen Lie som presten kjennest veik og noko umotivert, men no veit eg ikkje korleis Peder Olsen eigentleg var, så kanskje Danielsens vande tilbakelente, uaffekterte stil var perfekt for rolla. Lisa Loven Kongsli, derimot, framstår med eit breitt spekter av kjensler utan å overspela.

Den mest karikerte er nok kona til Quisling, Maria. Svenske Lisa Carlehed har fått den kjipe rolla å måtta knota på både russisk og norsk, og språk er ikkje lett – det har så lett for å bli revyaktig når ein skal kasta på aksentar. Synd å seia, sidan det jo hadde vore vanskeleg å ikkje ha gjort det i dette tilfellet.

Quislings siste dager

Fascinazist

Men Maria er ein fascinerande karakter på mange måtar, til liks med Quisling sjølv. Filmen hadde ikkje teke skade av å vere strammare, men to og ein halv time er samtidig ikkje mykje å oppsummera på. Eg hugsar eg tenkte det same om Krigsseileren (2022), at filmen nesten hadde fungert betre som TV-serie.

Eg synest likevel Quislings siste dager får fram det tittelen lovar. Det skortar ikkje på filmar om andre verdskrigen, men eg synest Erik Poppe skal ha kudos for å ta tak i ein så vanskeleg skikkelse som Vidkun Quisling.

Filmen får i gang nokre tankeprosessar om kva som feilar visse statsleiarar den dag i dag, og det på ein spennande og engasjerande måte, så både samfunnsoppdrag og filmoppdrag må seiast å vera grundig innfridde.  

Brit Aksnes

Brit Aksnes er skribent, programskapar, kulturarbeidar og fast film­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis