Blomar og kjæledyr
Cassandra Jenkins har laga ein verdig oppfølgjar til det kritikarroste albumet frå 2021.
Cassandra Jenkins sleit seg ut på turnear i kjølvatnet av det førre albumet ho gav ut.
Foto: Pooneh Ghana
Rock
Cassandra Jenkins:
My Light, My Destroyer
Dead Oceans/Playground
Er dei første sekunda på eit album viktigare no enn nokon gong før? Det er lett å gå vidare til noko anna om ikkje det ein høyrer, i tilstrekkjeleg grad maktar å fange merksemda. Du skal likevel ha ganske knapt med tid for ikkje å la deg gripe av anslaget på My Light, My Destroyer, den nye plata til Cassandra Jenkins – i alle fall om du er av typen som prøver å få med deg kva artisten faktisk prøver å formidle, i ord og tone, og ikkje berre brukar musikk som bakgrunnslyd.
«I think you’ve mistaken my desperation for devotion», heiter det i den aller første verselina på «Devotion», over ein enkel kassegitar. Vi snakkar om ei misforståing som potensielt gjer at alt kjem skeivt ut, presist og sårt skildra av balansekunstnaren Jenkins, idet ein ståbass tek til å klatre rundt i songen, slik han i si tid gjorde det på Van Morrisons Astral Weeks (1968) – og eg er fanga.
Gløden tend att
My Light, My Destroyer er det tredje albumet til Jenkins og følgjer opp An Overview on Phenomenal Nature, ei av dei finaste platene som kom i 2021. Snart to år har gått sidan eg sist hadde gleda av å høyre henne, ein sein sommarkveld i Bergen Kunsthall i 2022.
Den førre plata gav Jenkins ein del merksemd og lét henne turnere vidt og breitt i kjølvatnet, men sleit henne også ut – ho hamna i ein situasjon der ho kjende på eit visst momentum og burde gi full gass, samstundes som ho trong ein pause.
Det er ingen god miks. Eit nytt album vart ferdigstilt, men resultatet var ikkje godt nok. Det som er att av dette materialet på My Light, My Destroyer, har gått gjennom ein vesentleg transformasjon, etter at tida fekk gå og gjere sitt, og ein glød atter vart vekt i artisten. Det skal vi vere glade for. Årets plate står støtt side om side med den som kom for tre år sidan.
Også denne gongen gjer Jenkins suggestiv, men kontrollert bruk av enigmatiske feltopptak («Shatner’s Theme») som får akkurat nok plass, inkludert ei fin stund med stjernekiking saman med mora («Betelgeuse»). Desse elementa er ikkje fikse påhitt, men tilfører albumet som heilskap ein eigen intimitet.
Eit anna markant grep på My Light, My Destroyer er at Jenkins nokre stader syng og les om kvarandre, som på «Omakase» (nøkkelsporet albumet hentar tittel frå), som også gjer flott bruk av strykarar. «Delphinium Blue», som også byggjer på ein vellukka miks av vokal, resitasjon og koring, er typisk for Jenkins’ kresne detaljrikdom, med mjukt og melodisk basspel ved Spencer Zahn, laus perkusjon ved Kosta Galanopolos og kledeleg synt ved Michael Coleman. Det er godt å vere i songen.
Kvardagserfaringar
«Delphinium Blue» hentar inspirasjon frå ei tid der Jenkins arbeidde i ein blomsterbutikk, og det er ikkje den einaste songen som tek utgangspunkt i livserfaringar rotfesta i den underlege kvardagen – «Petco» fører oss ut på vandring gjennom ein kjæledyrbutikk, med ein Jenkins som lener seg tydelegare mot eit tradisjonelt rockeuttrykk enn det vi er vande med, med sagande, elektriske riff («Clams Casino» er også eit døme på dette).
Dette tilfører My Light, My Destroyer eit litt lausare og meir variert preg enn det gjennomgåande delikate og tidvis vevre førre albumet, og det gir Jenkins høvet til å ha føtene solid planta på bakken òg, medan blikket flakkar mot stjernehimmelen og hovudet kavar med dei store spørsmåla.
For verkeleg å verdsetje musikken til Cassandra Jenkins må ein prøve å få auge på det store sjølv den minste gesten kan romme. «Tape and Tissue», som inst inne er ein blå jazzballade, er ein av desse songane som opnar seg i noko nytt på tampen, der finstilte nyansar dreg stemninga i ei ny retning og ein skugge fell over alt. Det er elegant gjort, men fort forbi – slik det stiller seg med så mangt.
My Light, My Destroyer er ute 12. juli.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Cassandra Jenkins:
My Light, My Destroyer
Dead Oceans/Playground
Er dei første sekunda på eit album viktigare no enn nokon gong før? Det er lett å gå vidare til noko anna om ikkje det ein høyrer, i tilstrekkjeleg grad maktar å fange merksemda. Du skal likevel ha ganske knapt med tid for ikkje å la deg gripe av anslaget på My Light, My Destroyer, den nye plata til Cassandra Jenkins – i alle fall om du er av typen som prøver å få med deg kva artisten faktisk prøver å formidle, i ord og tone, og ikkje berre brukar musikk som bakgrunnslyd.
«I think you’ve mistaken my desperation for devotion», heiter det i den aller første verselina på «Devotion», over ein enkel kassegitar. Vi snakkar om ei misforståing som potensielt gjer at alt kjem skeivt ut, presist og sårt skildra av balansekunstnaren Jenkins, idet ein ståbass tek til å klatre rundt i songen, slik han i si tid gjorde det på Van Morrisons Astral Weeks (1968) – og eg er fanga.
Gløden tend att
My Light, My Destroyer er det tredje albumet til Jenkins og følgjer opp An Overview on Phenomenal Nature, ei av dei finaste platene som kom i 2021. Snart to år har gått sidan eg sist hadde gleda av å høyre henne, ein sein sommarkveld i Bergen Kunsthall i 2022.
Den førre plata gav Jenkins ein del merksemd og lét henne turnere vidt og breitt i kjølvatnet, men sleit henne også ut – ho hamna i ein situasjon der ho kjende på eit visst momentum og burde gi full gass, samstundes som ho trong ein pause.
Det er ingen god miks. Eit nytt album vart ferdigstilt, men resultatet var ikkje godt nok. Det som er att av dette materialet på My Light, My Destroyer, har gått gjennom ein vesentleg transformasjon, etter at tida fekk gå og gjere sitt, og ein glød atter vart vekt i artisten. Det skal vi vere glade for. Årets plate står støtt side om side med den som kom for tre år sidan.
Også denne gongen gjer Jenkins suggestiv, men kontrollert bruk av enigmatiske feltopptak («Shatner’s Theme») som får akkurat nok plass, inkludert ei fin stund med stjernekiking saman med mora («Betelgeuse»). Desse elementa er ikkje fikse påhitt, men tilfører albumet som heilskap ein eigen intimitet.
Eit anna markant grep på My Light, My Destroyer er at Jenkins nokre stader syng og les om kvarandre, som på «Omakase» (nøkkelsporet albumet hentar tittel frå), som også gjer flott bruk av strykarar. «Delphinium Blue», som også byggjer på ein vellukka miks av vokal, resitasjon og koring, er typisk for Jenkins’ kresne detaljrikdom, med mjukt og melodisk basspel ved Spencer Zahn, laus perkusjon ved Kosta Galanopolos og kledeleg synt ved Michael Coleman. Det er godt å vere i songen.
Kvardagserfaringar
«Delphinium Blue» hentar inspirasjon frå ei tid der Jenkins arbeidde i ein blomsterbutikk, og det er ikkje den einaste songen som tek utgangspunkt i livserfaringar rotfesta i den underlege kvardagen – «Petco» fører oss ut på vandring gjennom ein kjæledyrbutikk, med ein Jenkins som lener seg tydelegare mot eit tradisjonelt rockeuttrykk enn det vi er vande med, med sagande, elektriske riff («Clams Casino» er også eit døme på dette).
Dette tilfører My Light, My Destroyer eit litt lausare og meir variert preg enn det gjennomgåande delikate og tidvis vevre førre albumet, og det gir Jenkins høvet til å ha føtene solid planta på bakken òg, medan blikket flakkar mot stjernehimmelen og hovudet kavar med dei store spørsmåla.
For verkeleg å verdsetje musikken til Cassandra Jenkins må ein prøve å få auge på det store sjølv den minste gesten kan romme. «Tape and Tissue», som inst inne er ein blå jazzballade, er ein av desse songane som opnar seg i noko nytt på tampen, der finstilte nyansar dreg stemninga i ei ny retning og ein skugge fell over alt. Det er elegant gjort, men fort forbi – slik det stiller seg med så mangt.
My Light, My Destroyer er ute 12. juli.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar, professor ved Universitetet i Bergen, og fast musikkskribent i Dag og Tid
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.