Heimen, før og etter
Regina Spektor slapp å betale då Gud tok henne med på bar.
Regina Spektor vaks opp i Moskva og lærte å spele klassisk piano.
Foto: Shervin Lainez
Rock
Regina Spektor:
Home, Before and After
Warner Records
Det er på veg heim ein sein kveld, forbi barane og dei nattopne kioskane, at forteljaren i «Becoming All Alone», opningssongen på Regina Spektors nye album, får ein førespurnad frå ingen ringare enn Gud, som vil ta ein øl og slå av ein prat. «And we didn’t even have to pay», heiter det vidare, «because God is God and he’s revered».
Kanskje høyrest dette rølpete ut, men det er det ikkje, altså – eg vil tvert om seie at det dreier seg om ein låt som er avvæpnande djupsindig og underfundig, og som om ikkje det er nok, er han skrudd saman på ein måte som gjer at ein berre må lytte igjen og igjen. Det vert heller ikkje verre av at Spektor porsjonerer ut nokre små orkestrale Rachmaninov-aktige dropar som passar perfekt til songens miks av eksistensielt alvor og avvæpnande humor.
Dramatisk struktur
Ein amerikansk forfattar eg kjenner, tok til å spekulere i sosiale medium om teksten er ein refleksjon over Martin Heideggers filosofi, men det skal vi la ligge her. Saka er at smakebitane som har følgt, har gjort både meg og andre berre meir og meir nyfikne på kva for slags plate Home, Before and After, som er ute i dag, er. Ein song som «Up the Mountain» liknar ei kinesisk øskje, der kvar fabel opnar seg inn i ein ny fabel – og viser korleis Spektor nærast tenkjer dramatisk struktur når ho komponerer, med folkeeventyrlege element som vert styrkte av melodi og orkestrering.
Spektor (42) er russisk-amerikansk og vaks opp i Moskva, der ho lærte å spele piano og gjorde seg kjend med både den klassiske musikktradisjonen og populærmusikken. Den jødiske familien hennar forlét Sovjetunionen i 1989, då dei reiste til Austerrike og så Italia, før dei kom til USA som flyktningar, og busette seg i bydelen Bronx i New York. Der heldt Spektor fram med å spele piano i kjellaren i den lokale synagogen, før ho tok til med studium i dette instrumentet og etter kvart i komposisjon. Sidan tidleg på 2000-talet har ho vore ein del av musikklivet i byen.
Sofistikert
Både på tidlegare plater og på den nye av året er det lett å høyre spor av alt dette, ikkje minst i pianospelet og i dei sofistikerte og intrikate låtane. Spektor kan lage ein avantgardistisk og eigenrådig pop som stadig overraskar, men ho kan også nå breitt og ha hitpotensial, som då ho laga «You’ve Got Time», tittelmelodien til Netflix-serien Orange Is the New Black (Jenji Kohan, 2013–2019). Musikken hennar trekkjer vekslar på ein heil buffé av tradisjonar og sjangrar og er både rastlaus og stringent, og tekstane har ofte litterære referansar.
Det er vanskeleg ikkje å lese tittelen Home, Before and After som ein kommentar til pandemiens før og etter. Plata vart spelt inn i ei ombygd kyrkje nord i delstaten New York i ein global unntakstilstand, og meir enn nokon gong før arbeidde artisten med songane åleine storparten av tida – orkesteret er spelt inn i Makedonia.
Men dette er songar som er sterke nok til å få nye tydingar med nye tider, og tittelen peikar også mot artistens eigen bakgrunn. «Bombing and shelters go together», heiter det i fine «What Might Have Been», som utforskar samanhengane i kontrastar og motsetnader. Låten hadde sjølvsagt eksistert lenge før Russland invaderte Ukraina, og ein opprørt Spektor kommenterte det i sosiale medium – ho høyrer til mellom dei som har besteforeldre frå begge land, og kan hugse at slektningar frå Kyiv vitja familien i Moskva. Med Home, Before and After har ho laga sitt mest ambisiøse og beste album så langt.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rock
Regina Spektor:
Home, Before and After
Warner Records
Det er på veg heim ein sein kveld, forbi barane og dei nattopne kioskane, at forteljaren i «Becoming All Alone», opningssongen på Regina Spektors nye album, får ein førespurnad frå ingen ringare enn Gud, som vil ta ein øl og slå av ein prat. «And we didn’t even have to pay», heiter det vidare, «because God is God and he’s revered».
Kanskje høyrest dette rølpete ut, men det er det ikkje, altså – eg vil tvert om seie at det dreier seg om ein låt som er avvæpnande djupsindig og underfundig, og som om ikkje det er nok, er han skrudd saman på ein måte som gjer at ein berre må lytte igjen og igjen. Det vert heller ikkje verre av at Spektor porsjonerer ut nokre små orkestrale Rachmaninov-aktige dropar som passar perfekt til songens miks av eksistensielt alvor og avvæpnande humor.
Dramatisk struktur
Ein amerikansk forfattar eg kjenner, tok til å spekulere i sosiale medium om teksten er ein refleksjon over Martin Heideggers filosofi, men det skal vi la ligge her. Saka er at smakebitane som har følgt, har gjort både meg og andre berre meir og meir nyfikne på kva for slags plate Home, Before and After, som er ute i dag, er. Ein song som «Up the Mountain» liknar ei kinesisk øskje, der kvar fabel opnar seg inn i ein ny fabel – og viser korleis Spektor nærast tenkjer dramatisk struktur når ho komponerer, med folkeeventyrlege element som vert styrkte av melodi og orkestrering.
Spektor (42) er russisk-amerikansk og vaks opp i Moskva, der ho lærte å spele piano og gjorde seg kjend med både den klassiske musikktradisjonen og populærmusikken. Den jødiske familien hennar forlét Sovjetunionen i 1989, då dei reiste til Austerrike og så Italia, før dei kom til USA som flyktningar, og busette seg i bydelen Bronx i New York. Der heldt Spektor fram med å spele piano i kjellaren i den lokale synagogen, før ho tok til med studium i dette instrumentet og etter kvart i komposisjon. Sidan tidleg på 2000-talet har ho vore ein del av musikklivet i byen.
Sofistikert
Både på tidlegare plater og på den nye av året er det lett å høyre spor av alt dette, ikkje minst i pianospelet og i dei sofistikerte og intrikate låtane. Spektor kan lage ein avantgardistisk og eigenrådig pop som stadig overraskar, men ho kan også nå breitt og ha hitpotensial, som då ho laga «You’ve Got Time», tittelmelodien til Netflix-serien Orange Is the New Black (Jenji Kohan, 2013–2019). Musikken hennar trekkjer vekslar på ein heil buffé av tradisjonar og sjangrar og er både rastlaus og stringent, og tekstane har ofte litterære referansar.
Det er vanskeleg ikkje å lese tittelen Home, Before and After som ein kommentar til pandemiens før og etter. Plata vart spelt inn i ei ombygd kyrkje nord i delstaten New York i ein global unntakstilstand, og meir enn nokon gong før arbeidde artisten med songane åleine storparten av tida – orkesteret er spelt inn i Makedonia.
Men dette er songar som er sterke nok til å få nye tydingar med nye tider, og tittelen peikar også mot artistens eigen bakgrunn. «Bombing and shelters go together», heiter det i fine «What Might Have Been», som utforskar samanhengane i kontrastar og motsetnader. Låten hadde sjølvsagt eksistert lenge før Russland invaderte Ukraina, og ein opprørt Spektor kommenterte det i sosiale medium – ho høyrer til mellom dei som har besteforeldre frå begge land, og kan hugse at slektningar frå Kyiv vitja familien i Moskva. Med Home, Before and After har ho laga sitt mest ambisiøse og beste album så langt.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.