Klassisk eleganse frå Hedmark
Det finst ikkje ein keisam augneblink på desse platene.
Gamaldans
Håvard Svendsrud ensemble og trio:
Anders Sørensen – 200 år. Jubileumsalbum
Håvard Svendsrud og Bente Midtsveen, trekkspel; Arvid Engegård og Mari Lerseth, fiolin; Rolf Erik Syversen, gitar; Svein Haugen, kontrabass. Aksent
Hedmarkingen Anders Sørensen (1821–1896) var ein svært populær spelemann medan han levde, musikken hans kom ut i form av notetrykk, og dei mest kjende melodiane (til dømes «Sørensens vals») har vore i bruk like inn i vår tid. For tre år sidan gav Anders Grøthe ut ein CD med musikk av Sørensen (også på Aksent), og denne produksjonen er såleis eit framhald av dette arbeidet. Men på denne doble plata er det ytterlegare 45 melodiar som vert spelte.
Elev av Ole Bull
Sørensen var så mykje meir enn lokal dansespelemann: Han spelte valthorn i militærkorps og cello i teater- og tivoliorkester i Kristiania og København. Dessutan underviste han i fiolin og presenterte stolt seg sjølv som «elev av Ole Bull».
Dette er populærmusikk som levde parallelt med romantikken innan kunstmusikken. Såleis skulle ein kanskje tru at dette er noko avleggs. Men Svendsruds ensemble og trio gjer denne mistanken til skamme. Det finst ikkje ein keisam augneblink på desse platene, og spelet er lett, elegant og virtuost, men utan å bera preg av posering. Særleg felespelet til Arvid Engegård (som òg er ein framifrå klassisk fiolinist) er verdt å merka seg.
Musikkhistorie
Musikken er eit interessant døme på at grensene mellom «folkemusikk» og «kunstmusikk» ikkje var så absolutte på 1800-talet som dei har vore i nyare tid. Omgrepet «gamaldans» er av nyare dato, og vals, polka og andre runddansformer vart nytta av alle slags musikarar.
Og atter ein gong viser denne utgjevinga at dei fysiske formata er å føretrekka, med innhaldsrikt og velskrive teksthefte forfatta av Anders Haugen og Svendsrud sjølv.
Til saman er dette ein framifrå klingande og tekstleg presentasjon av ein viktig del av norsk musikkhistorie.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Gamaldans
Håvard Svendsrud ensemble og trio:
Anders Sørensen – 200 år. Jubileumsalbum
Håvard Svendsrud og Bente Midtsveen, trekkspel; Arvid Engegård og Mari Lerseth, fiolin; Rolf Erik Syversen, gitar; Svein Haugen, kontrabass. Aksent
Hedmarkingen Anders Sørensen (1821–1896) var ein svært populær spelemann medan han levde, musikken hans kom ut i form av notetrykk, og dei mest kjende melodiane (til dømes «Sørensens vals») har vore i bruk like inn i vår tid. For tre år sidan gav Anders Grøthe ut ein CD med musikk av Sørensen (også på Aksent), og denne produksjonen er såleis eit framhald av dette arbeidet. Men på denne doble plata er det ytterlegare 45 melodiar som vert spelte.
Elev av Ole Bull
Sørensen var så mykje meir enn lokal dansespelemann: Han spelte valthorn i militærkorps og cello i teater- og tivoliorkester i Kristiania og København. Dessutan underviste han i fiolin og presenterte stolt seg sjølv som «elev av Ole Bull».
Dette er populærmusikk som levde parallelt med romantikken innan kunstmusikken. Såleis skulle ein kanskje tru at dette er noko avleggs. Men Svendsruds ensemble og trio gjer denne mistanken til skamme. Det finst ikkje ein keisam augneblink på desse platene, og spelet er lett, elegant og virtuost, men utan å bera preg av posering. Særleg felespelet til Arvid Engegård (som òg er ein framifrå klassisk fiolinist) er verdt å merka seg.
Musikkhistorie
Musikken er eit interessant døme på at grensene mellom «folkemusikk» og «kunstmusikk» ikkje var så absolutte på 1800-talet som dei har vore i nyare tid. Omgrepet «gamaldans» er av nyare dato, og vals, polka og andre runddansformer vart nytta av alle slags musikarar.
Og atter ein gong viser denne utgjevinga at dei fysiske formata er å føretrekka, med innhaldsrikt og velskrive teksthefte forfatta av Anders Haugen og Svendsrud sjølv.
Til saman er dette ein framifrå klingande og tekstleg presentasjon av ein viktig del av norsk musikkhistorie.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Trump meiner alvor med Grønland
2024 var etter alt å døme det varmaste året som er målt på jorda. På Balkan var sommaren rekordvarm. Biletet viser ein mann som tek opp gjørme frå ein uttørka innsjø ved Melenci i Serbia 4. september.
Foto: Darko Vojinovic / AP / NTB
Temperaturrekorden frå 2023 vart ikkje ståande lenge. Klimaforskar Bjørn Samset kallar seg likevel optimist.
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen ser etter kritikkverdige forhold i norsk statsforvalting. Det aller meste meiner han fungerer godt.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Tilstandsrapport frå riksrefsaren
Gong på gong avdekkjer Riksrevisjonen feil og manglar i statsstyringa. Ifølgje riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen er det særleg eitt forhold som går att.
Jimmy Carter døydde 29. desember i fjor, 100 år gammal.
Foto: David Goldman / Ap / NTB
Ein inspirerande arv
Jimmy Carter fekk eit etterliv som menneskerettsaktivist og siviliserande moralpolitikar som ingen annan president i USA.
Regissør Robert Eggers har nytolka legenda om Dracula.
Foto: United International Pictures
Goth nyttår, folkens!
Kor skummelt kan det eigentleg bli når ein ikkje lenger trur på det overnaturlege?