Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Komponist og matematikar

Delia Derbyshire skaper ei eventyrleg og framtidsretta lydverd.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Delia Derbyshire då ho var med i ein av mange radioverkstader i BBC.

Delia Derbyshire då ho var med i ein av mange radioverkstader i BBC.

Foto: Wikipedia

Delia Derbyshire då ho var med i ein av mange radioverkstader i BBC.

Delia Derbyshire då ho var med i ein av mange radioverkstader i BBC.

Foto: Wikipedia

3439
20180601

Bakgrunn

Tilrådd lytting:

Dr. Who-temaet

White Noise: An Electric Storm

Electrosonic

Circle Of Light (filmmusikk)

Film:

The Delian Mode (dokumentar)

3439
20180601

Bakgrunn

Tilrådd lytting:

Dr. Who-temaet

White Noise: An Electric Storm

Electrosonic

Circle Of Light (filmmusikk)

Film:

The Delian Mode (dokumentar)

Delia Derbyshire (fødd 5. mai 1937 i Coventry i England) er eit namn eg har høyrt andre musikarar referere til i ei årrekkje. Ho var komponist og matematikar, og ein av nøkkelpersonane i BBC Radio Workshop i 1960-åra. Der laga ho mellom anna klassiske vignettar og ljoddesign for ei mengd radioprogram og fjernsynsseriar, forutan å samarbeide om fleire plateutgjevingar, mellom anna det kritikarroste avantgardepopalbumet An Electric Storm med White Noise frå 1969. Ho har vore samanlikna med viktige elektroniske komponistar som Karlheiz Stockhausen og Raymond Scott, og ho vart òg hyra inn for å arbeide på prosjekt med meir eksperimentelle rockeartistar som Brian Jones (frå Rolling Stones) og Pink Floyd.

Dr. Who

Ho var sentral i utviklinga av elektronisk omarbeidde klangar, komposisjon med bruk av såkalla loops, og utstrekt bruk av effektar, mange av dei oppfatta som sjokkerande og skumle for publikum på den tida. Samstundes var ho som kvinneleg komponist motarbeidd og diskreditert i ei rekkje tilfelle – den mest kjende saka var då ho vart nekta kreditering som medkomponist på vignetten til den kjende sci-fi-serien Dr. Who.

Derbyshire vart i tillegg i starten av karrieren på slutten av 1950-åra nekta stillinga som produsent i plateselskapet Decca, slett ikkje på grunn av mangel på kunnskap og talent, men fordi selskapet ikkje gav kvinner tilgjenge til studioa sine. Heldigvis hadde ho ein urokkeleg trong til å arbeide med musikk og elektronikk, og ho fekk etter kvart byrja i eit av dei mest velutstyrte studioa i Europa, kring ljodekspertane i BBC.

Kritikk

Ho fekk etter kvart kritikk i BBC for å skapa for abstrakte og sofistikerte uttrykk, eller for å verte for bisarr og psykedelisk. Mange av ideane hennar vart difor ikkje realiserte, eller dei vart refuserte av leiinga.

Men det var nett her, i desse eksperimenta med musikk i grenseland, ho kan seiast å ha vore føre tida si, i desse utanomjordiske, vrengde klangane og futuristiske rytmane og melodiane.

Høyr til dømes på dei ljodlege kulissane på utgjevingane til White Noise, eller musikken ho laga for natur- og vitskapsprogram, så forstår ein at ein hadde å gjere med eit genuint nytenkjande menneske.

Organiske ljodar

Ho arbeidde med stor produksjon av musikk og ljoddesign fram til 1973, då ho vart frustrert over utviklinga i både musikkverda og BBC, med høgt press, kortare og kortare tidsfristar og stadig meir automatiserte elektroniske løysingar. Ho var særs oppteken av det menneskelege og organiske ved dei elektroniske ljodane og skeptisk til moderne syntheziserar. I tida etter BBC Radio Workshop slutta ho å jobba med musikk og arbeidde mellom anna på museum, i kunstgalleri og bokhandlarar fram til ho mot slutten av livet vart gjenoppdaga og dregen med på fleire musikkprosjekt med yngre utøvarar.

Seinare har ho hausta mange lovord for arbeidet sitt og fått nærast legendestatus i det moderne elektronikamusikarmiljøet. Mange musikarar frå yngre generasjonar har henta inspirasjon frå Derbyshire. Her kan eg nemne mellom andre Aphex Twin og The Chemical Brothers.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Delia Derbyshire (fødd 5. mai 1937 i Coventry i England) er eit namn eg har høyrt andre musikarar referere til i ei årrekkje. Ho var komponist og matematikar, og ein av nøkkelpersonane i BBC Radio Workshop i 1960-åra. Der laga ho mellom anna klassiske vignettar og ljoddesign for ei mengd radioprogram og fjernsynsseriar, forutan å samarbeide om fleire plateutgjevingar, mellom anna det kritikarroste avantgardepopalbumet An Electric Storm med White Noise frå 1969. Ho har vore samanlikna med viktige elektroniske komponistar som Karlheiz Stockhausen og Raymond Scott, og ho vart òg hyra inn for å arbeide på prosjekt med meir eksperimentelle rockeartistar som Brian Jones (frå Rolling Stones) og Pink Floyd.

Dr. Who

Ho var sentral i utviklinga av elektronisk omarbeidde klangar, komposisjon med bruk av såkalla loops, og utstrekt bruk av effektar, mange av dei oppfatta som sjokkerande og skumle for publikum på den tida. Samstundes var ho som kvinneleg komponist motarbeidd og diskreditert i ei rekkje tilfelle – den mest kjende saka var då ho vart nekta kreditering som medkomponist på vignetten til den kjende sci-fi-serien Dr. Who.

Derbyshire vart i tillegg i starten av karrieren på slutten av 1950-åra nekta stillinga som produsent i plateselskapet Decca, slett ikkje på grunn av mangel på kunnskap og talent, men fordi selskapet ikkje gav kvinner tilgjenge til studioa sine. Heldigvis hadde ho ein urokkeleg trong til å arbeide med musikk og elektronikk, og ho fekk etter kvart byrja i eit av dei mest velutstyrte studioa i Europa, kring ljodekspertane i BBC.

Kritikk

Ho fekk etter kvart kritikk i BBC for å skapa for abstrakte og sofistikerte uttrykk, eller for å verte for bisarr og psykedelisk. Mange av ideane hennar vart difor ikkje realiserte, eller dei vart refuserte av leiinga.

Men det var nett her, i desse eksperimenta med musikk i grenseland, ho kan seiast å ha vore føre tida si, i desse utanomjordiske, vrengde klangane og futuristiske rytmane og melodiane.

Høyr til dømes på dei ljodlege kulissane på utgjevingane til White Noise, eller musikken ho laga for natur- og vitskapsprogram, så forstår ein at ein hadde å gjere med eit genuint nytenkjande menneske.

Organiske ljodar

Ho arbeidde med stor produksjon av musikk og ljoddesign fram til 1973, då ho vart frustrert over utviklinga i både musikkverda og BBC, med høgt press, kortare og kortare tidsfristar og stadig meir automatiserte elektroniske løysingar. Ho var særs oppteken av det menneskelege og organiske ved dei elektroniske ljodane og skeptisk til moderne syntheziserar. I tida etter BBC Radio Workshop slutta ho å jobba med musikk og arbeidde mellom anna på museum, i kunstgalleri og bokhandlarar fram til ho mot slutten av livet vart gjenoppdaga og dregen med på fleire musikkprosjekt med yngre utøvarar.

Seinare har ho hausta mange lovord for arbeidet sitt og fått nærast legendestatus i det moderne elektronikamusikarmiljøet. Mange musikarar frå yngre generasjonar har henta inspirasjon frå Derbyshire. Her kan eg nemne mellom andre Aphex Twin og The Chemical Brothers.

Stein Urheim

Stein Urheim er musikar og fast skribent i Dag og Tid.

Ein forstår at ein hadde å gjere med eit genuint nytenkjande menneske.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis