Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

MusikkMeldingar

Mellom verder

Carl Friedrich Abel var den siste store viola da gamba-virtuosen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Carl Friedrich Abel (1723–1787). Utsnitt av måleri av Thomas Gainsborough frå 1777.

Carl Friedrich Abel (1723–1787). Utsnitt av måleri av Thomas Gainsborough frå 1777.

Carl Friedrich Abel (1723–1787). Utsnitt av måleri av Thomas Gainsborough frå 1777.

Carl Friedrich Abel (1723–1787). Utsnitt av måleri av Thomas Gainsborough frå 1777.

3019
20241220
3019
20241220

CD

Carl Friedrich Abel:

Between Two Worlds

La Spagna baroque orchestra; viola da gamba, cello og leiing: Alejandro Marías. Brilliant 2024

Carl Friedrich Abel står i ei underleg musikkhistorisk særstilling, for instrumentet han trakterte, peikar bakover i utviklinga, medan musikken han komponerte, peikar framover. Han var den siste store virtuosen på viola da gamba, eit strykeinstrument som til liks med celloen blir halde mellom knea, men er annleis stemt og har fleire strenger. Gamben er eit typisk 1600-talsinstrument og var i tida då Abel gjorde karriere, eit anakronistisk særsyn i konsertsalen.

Som komponist, derimot, tok Abel i bruk dei nyaste musikkformene og -sjangrane i samtida. Han bidrog i utviklinga av den klassiske symfonien og var mellom dei fyrste som skreiv for strykekvartett. Den pur unge W.A. Mozart, som vitja Abel i London, nytta hans symfoniar som mønster for sine eigne.

Bach-samarbeid

På bakgrunn av dette er det me skal skjøna Between Two Worlds (les: mellom barokken og klassisismen), som er tittelen på albumet der La Spagna baroque orchestra spelar seks Abel-verk under leiing av den gambespelande spanjolen Alejandro Marías. Han har også skrive omslagsessayet til plata, som gjev eit fint riss av Abels skifterike liv.

Han kom til verda i Köthen i 1723 som son av gambevirtuosen Christian Ferdinand Abel. Denne var musikar i hoffkapellet i Köthen, der J.S. Bach var kapellmeister. Etter tilråding frå Bach fekk den unge Abel seg stilling ved hoffet i Dresden, men flytte som fylgje av sjuårskrigen til London i 1759. Saman med Bach-sonen Johann Christian Bach starta han der konsertserien «Bach–Abel Concerts» i bydelen Soho – dei fyrste abonnementskonsertane i engelsk historie. I London døydde han i 1787, utarma og alkoholisert.

Framoverlent

Fleire av stykka på plata hadde truleg premiere i samband med desse abonnementskonsertane. Symfoni i C-dur, op. 10 nr. 4, er det mest moderne for si tid. Den fyrige fyrstesatsen «Presto» opnar med eit orkestralt motto i form av kraftige tutti-akkordar, som blir vidareførte med elegante melodiar i strykarane, drivne framover av ei trommeaktig bassline. La Spagna baroque orchestra musiserer her lett og framoverlent, nett slik denne musikken bør spelast.

Den einaste arien på plata, «Frena le belle lagrime», er underleg, for det tek uvanleg lang tid før sopransolisten Jone Martínez kjem inn, akkompagnert av sologamben. Samspelet mellom gambe og sopran er vakkert, sjølv om den gutesopranaktige klangen til Martínez er litt for skrinn i høve til lyden av orkesteret.

Av solokonsertane bør Konsert for viola da gamba og orkester i A-dur nemnast, eitt av fleire verk som her er spelte inn for fyrste gong. Marías presterer bra som gambesolist, men eg tykkjer orkesteret syner vel lite initiativ i for- og mellomspela, noko som svekkjer kontrastane.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Carl Friedrich Abel:

Between Two Worlds

La Spagna baroque orchestra; viola da gamba, cello og leiing: Alejandro Marías. Brilliant 2024

Carl Friedrich Abel står i ei underleg musikkhistorisk særstilling, for instrumentet han trakterte, peikar bakover i utviklinga, medan musikken han komponerte, peikar framover. Han var den siste store virtuosen på viola da gamba, eit strykeinstrument som til liks med celloen blir halde mellom knea, men er annleis stemt og har fleire strenger. Gamben er eit typisk 1600-talsinstrument og var i tida då Abel gjorde karriere, eit anakronistisk særsyn i konsertsalen.

Som komponist, derimot, tok Abel i bruk dei nyaste musikkformene og -sjangrane i samtida. Han bidrog i utviklinga av den klassiske symfonien og var mellom dei fyrste som skreiv for strykekvartett. Den pur unge W.A. Mozart, som vitja Abel i London, nytta hans symfoniar som mønster for sine eigne.

Bach-samarbeid

På bakgrunn av dette er det me skal skjøna Between Two Worlds (les: mellom barokken og klassisismen), som er tittelen på albumet der La Spagna baroque orchestra spelar seks Abel-verk under leiing av den gambespelande spanjolen Alejandro Marías. Han har også skrive omslagsessayet til plata, som gjev eit fint riss av Abels skifterike liv.

Han kom til verda i Köthen i 1723 som son av gambevirtuosen Christian Ferdinand Abel. Denne var musikar i hoffkapellet i Köthen, der J.S. Bach var kapellmeister. Etter tilråding frå Bach fekk den unge Abel seg stilling ved hoffet i Dresden, men flytte som fylgje av sjuårskrigen til London i 1759. Saman med Bach-sonen Johann Christian Bach starta han der konsertserien «Bach–Abel Concerts» i bydelen Soho – dei fyrste abonnementskonsertane i engelsk historie. I London døydde han i 1787, utarma og alkoholisert.

Framoverlent

Fleire av stykka på plata hadde truleg premiere i samband med desse abonnementskonsertane. Symfoni i C-dur, op. 10 nr. 4, er det mest moderne for si tid. Den fyrige fyrstesatsen «Presto» opnar med eit orkestralt motto i form av kraftige tutti-akkordar, som blir vidareførte med elegante melodiar i strykarane, drivne framover av ei trommeaktig bassline. La Spagna baroque orchestra musiserer her lett og framoverlent, nett slik denne musikken bør spelast.

Den einaste arien på plata, «Frena le belle lagrime», er underleg, for det tek uvanleg lang tid før sopransolisten Jone Martínez kjem inn, akkompagnert av sologamben. Samspelet mellom gambe og sopran er vakkert, sjølv om den gutesopranaktige klangen til Martínez er litt for skrinn i høve til lyden av orkesteret.

Av solokonsertane bør Konsert for viola da gamba og orkester i A-dur nemnast, eitt av fleire verk som her er spelte inn for fyrste gong. Marías presterer bra som gambesolist, men eg tykkjer orkesteret syner vel lite initiativ i for- og mellomspela, noko som svekkjer kontrastane.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis