Rett og slett retorikk
Boka lukkast godt med å vise kor direkte klassisk retorikk kan vere til nytte for alle som talar og skriv, høyrer og les.
Gjert Vestrheim er professor i gresk ved Universitetet i Bergen, der han òg underviser i retorikk.
Foto: Universitetet i Bergen
Sakprosa
Gjert Vestrheim:
Klassisk retorikk
Dreyers forlag
Denne boka er ei innføring i den klassiske retorikkens grunnleggjande omgrep. Men målgruppa er ikkje dei som berre ønskjer kunnskap om faget. Boka vender seg til dei som vil nytte retorikken, anten dei vil tale sjølve eller dei vil lære seg å vere kritiske til andre sine taler. Og kven ønskjer ikkje å vinne diskusjonar og avrøystingar? Og å avkle ein meiningsmotstandar den retoriske bunaden?
Mange bøker tilbyr hjelp til slikt – utan det klassiske innslaget. Men Gjert Vestrheim er klassikar og ekspert på gamalgresk. Han vil bevisstgjere og dyktiggjere lesarane sine ved hjelp av teoriar og termar som i hovudsak vart utarbeidde av grekaren Aristoteles på 300-talet f.Kr. og romaren Quintilian på 100-talet e.Kr.
Godt grep
Dette grepet fungerer særs vel i denne boka. Det gode gamle retorikkfaget og det antikke «systemet» viser seg å høve rett så godt som grunnlag både for praktikaren, som sjølv vil bli ein betre talar, og for kritikaren, som helst vil gjennomskode andre. At det er slik, kjem, som Vestrheim seier, av at dei observerbare faktaa i retorikkfaget – munnleg og skriftleg språkbruk og argumentasjon i skrift og tale – er dei same no som for to tusen år sidan. I fag som astronomi, biologi og medisin, som har gjennomgått store omveltingar, ville det vere meiningslaust å skrive ei innføringsbok basert på antikke kjelder.
Boka serverer lesaren sentrale delar av den klassiske retorikken i eit nøtteskal, med rikeleg bruk av det tekniske ordtilfanget som høyrer faget til, og som vi har dels frå gresk, dels frå latin. Etter at innleiingskapittelet har gjort eit sveip gjennom heile retorikkhistoria, drøftar Vestrheim eit par grunnleggjande retoriske omgrep og
dinest dei tre klassiske talesjangrane og tre av retorikkens tradisjonelle fem «delar»: å finne, ordne og utforme stoffet.
Lett å fordøye
Hovudbolken av boka gjeld dei tre overtalingsmidla etos, patos og logos, altså dei ressursane som ligg i talaren (sjølvframstilling), i tilhøyrarane (kjenslene) og i saka sjølv (argumentasjon). Eit eige kapittel gjeld inndelinga og særleg krava til ei god «forteljing»: at ho skal vere kort, klar og truverdig. Boka tek til sist opp språk og stil. Språket skal vere korrekt, klart, «pynta» og passande. Mest handlar det her om tropar og figurar. Dette høyrest kanskje mykje ut, og ganske gresk. Det er ikkje til å kome ifrå at teksten nokre stader blir litt tett og teknisk, ikkje minst når alle tale- og tankefigurane vert presenterte og kategoriserte: frå homoioteleuton via prosopopoiia til aposiopese.
Men informasjonsmengda er lett å fordøye. Språket er klart – det skulle berre mangle i ei slik bok. Framstillinga er godt disponert og proporsjonert, med nokre overraskingar som viser Vestrheims personlege grep om stoffet. Ein har sjeldan kjensla av at dette er enda ei gjennomkøyring av velkjent stoff. Og boka lukkast godt med hovudmålet: å vise kor direkte den klassiske retorikken kan vere til nytte for alle som talar og skriv – og høyrer og les.
Lærerik
Ikkje minst kjem dette av mengda med treffande døme i boka, frå livet og frå litteraturen. Dei – og av og til Vestrheims kommentarar – gjer boka reint underhaldande. Nokre få døme er frå moderne taler (Churchill), nokre få frå antikke (Cicero, Demosthenes). Men dei aller fleste er frå vanleg daglegtale eller dagens debatt. Serleg etoskapittelet trur eg kan få mange til å tenkje nærare over korleis dei ter seg eller bør te seg når dei talar eller kommuniserer, og til å sjå nøyare på mang ein politikar og samfunnsdebattant. Gjennom heile boka kan ein lære seg gode og dårlege måtar å bruke seg sjølv og språket på.
Vi lever ikkje i det athenske demokratiet, og retorikken er ikkje berre for det tala ordet. Og slett ikkje i denne boka, som ikkje berre er for «talarar». Vestrheim lèt til og med vere å behandle to av retorikkens fem kanoniske delar: utanåtlæring og framføring. Fleire andre sider av den klassiske retorikken vert heller ikkje dekte, som statuslæra og deklamasjonsvesenet, og den retoriske pedagogikken. Og kva med etikken? Kor går grensa for kva ein kan tillate seg? Er ikkje retorikk også manipulasjon?
Men ikkje alt høyrer heime i ei innføringsbok. Vestrheim har skrive den boka han ville skrive. Det har blitt ei god bok.
Øivind Andersen
Øivind Andersen er professor emeritus i klassisk filologi ved Universitetet i Oslo.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Gjert Vestrheim:
Klassisk retorikk
Dreyers forlag
Denne boka er ei innføring i den klassiske retorikkens grunnleggjande omgrep. Men målgruppa er ikkje dei som berre ønskjer kunnskap om faget. Boka vender seg til dei som vil nytte retorikken, anten dei vil tale sjølve eller dei vil lære seg å vere kritiske til andre sine taler. Og kven ønskjer ikkje å vinne diskusjonar og avrøystingar? Og å avkle ein meiningsmotstandar den retoriske bunaden?
Mange bøker tilbyr hjelp til slikt – utan det klassiske innslaget. Men Gjert Vestrheim er klassikar og ekspert på gamalgresk. Han vil bevisstgjere og dyktiggjere lesarane sine ved hjelp av teoriar og termar som i hovudsak vart utarbeidde av grekaren Aristoteles på 300-talet f.Kr. og romaren Quintilian på 100-talet e.Kr.
Godt grep
Dette grepet fungerer særs vel i denne boka. Det gode gamle retorikkfaget og det antikke «systemet» viser seg å høve rett så godt som grunnlag både for praktikaren, som sjølv vil bli ein betre talar, og for kritikaren, som helst vil gjennomskode andre. At det er slik, kjem, som Vestrheim seier, av at dei observerbare faktaa i retorikkfaget – munnleg og skriftleg språkbruk og argumentasjon i skrift og tale – er dei same no som for to tusen år sidan. I fag som astronomi, biologi og medisin, som har gjennomgått store omveltingar, ville det vere meiningslaust å skrive ei innføringsbok basert på antikke kjelder.
Boka serverer lesaren sentrale delar av den klassiske retorikken i eit nøtteskal, med rikeleg bruk av det tekniske ordtilfanget som høyrer faget til, og som vi har dels frå gresk, dels frå latin. Etter at innleiingskapittelet har gjort eit sveip gjennom heile retorikkhistoria, drøftar Vestrheim eit par grunnleggjande retoriske omgrep og
dinest dei tre klassiske talesjangrane og tre av retorikkens tradisjonelle fem «delar»: å finne, ordne og utforme stoffet.
Lett å fordøye
Hovudbolken av boka gjeld dei tre overtalingsmidla etos, patos og logos, altså dei ressursane som ligg i talaren (sjølvframstilling), i tilhøyrarane (kjenslene) og i saka sjølv (argumentasjon). Eit eige kapittel gjeld inndelinga og særleg krava til ei god «forteljing»: at ho skal vere kort, klar og truverdig. Boka tek til sist opp språk og stil. Språket skal vere korrekt, klart, «pynta» og passande. Mest handlar det her om tropar og figurar. Dette høyrest kanskje mykje ut, og ganske gresk. Det er ikkje til å kome ifrå at teksten nokre stader blir litt tett og teknisk, ikkje minst når alle tale- og tankefigurane vert presenterte og kategoriserte: frå homoioteleuton via prosopopoiia til aposiopese.
Men informasjonsmengda er lett å fordøye. Språket er klart – det skulle berre mangle i ei slik bok. Framstillinga er godt disponert og proporsjonert, med nokre overraskingar som viser Vestrheims personlege grep om stoffet. Ein har sjeldan kjensla av at dette er enda ei gjennomkøyring av velkjent stoff. Og boka lukkast godt med hovudmålet: å vise kor direkte den klassiske retorikken kan vere til nytte for alle som talar og skriv – og høyrer og les.
Lærerik
Ikkje minst kjem dette av mengda med treffande døme i boka, frå livet og frå litteraturen. Dei – og av og til Vestrheims kommentarar – gjer boka reint underhaldande. Nokre få døme er frå moderne taler (Churchill), nokre få frå antikke (Cicero, Demosthenes). Men dei aller fleste er frå vanleg daglegtale eller dagens debatt. Serleg etoskapittelet trur eg kan få mange til å tenkje nærare over korleis dei ter seg eller bør te seg når dei talar eller kommuniserer, og til å sjå nøyare på mang ein politikar og samfunnsdebattant. Gjennom heile boka kan ein lære seg gode og dårlege måtar å bruke seg sjølv og språket på.
Vi lever ikkje i det athenske demokratiet, og retorikken er ikkje berre for det tala ordet. Og slett ikkje i denne boka, som ikkje berre er for «talarar». Vestrheim lèt til og med vere å behandle to av retorikkens fem kanoniske delar: utanåtlæring og framføring. Fleire andre sider av den klassiske retorikken vert heller ikkje dekte, som statuslæra og deklamasjonsvesenet, og den retoriske pedagogikken. Og kva med etikken? Kor går grensa for kva ein kan tillate seg? Er ikkje retorikk også manipulasjon?
Men ikkje alt høyrer heime i ei innføringsbok. Vestrheim har skrive den boka han ville skrive. Det har blitt ei god bok.
Øivind Andersen
Øivind Andersen er professor emeritus i klassisk filologi ved Universitetet i Oslo.
Vestrheims kommentarar gjer boka
reint underhaldande.
Fleire artiklar
Trea vil fortelje meg noko, skriv Ranveig Lovise Bungum.
Foto: Trond Mjøs
Kva ospa og dei andre trea kan fortelje oss
Anders Hovden.
Foto via Wikimedia Commons
Hovdens fredssalme
I 1923 sende Anders Hovden salmen «Joleklokker yver jordi» til bladet Under Kirkehvælv, der han kom på trykk same året.
I kvardagen kan det verte litt stress, til dømes får du ikkje den grøne pynten heilt perfekt. Men her er den herlege tomatsuppa mi med skrei.
Foto: Dagfinn Nordbø
Kvardagen
Det er dei det er flest av, kvardagane.
Teikning: May Linn Clement
Det skulle berre mangla
Det er nok ikkje manglande hjartelag som gjer at folk er interesserte i ord.
Språkrådet har kåra «beredskapsvenn» til årets nyord. Direktør i Språkrådet Åse Wetås seier det var eit openbert val.
Foto: Mariam Butt / NTB
Eit bilete på året som har gått
Språkdirektør Åse Wetås synest årets nyord er godt. At nye ord har stor påverknad, er fjorårets nyord, KI-generert, eit døme på.