Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeaterMeldingar

Å vilje hoppe vekk ifrå alt

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den eine (Kim Fairchild) har mista lysta til å leve. Den andre (Ingrid Unnur Giæver) strevar med å fortøye båten dei er om bord i.

Den eine (Kim Fairchild) har mista lysta til å leve. Den andre (Ingrid Unnur Giæver) strevar med å fortøye båten dei er om bord i.

Foto: Grethe Nygaard / Rogaland Teater

Den eine (Kim Fairchild) har mista lysta til å leve. Den andre (Ingrid Unnur Giæver) strevar med å fortøye båten dei er om bord i.

Den eine (Kim Fairchild) har mista lysta til å leve. Den andre (Ingrid Unnur Giæver) strevar med å fortøye båten dei er om bord i.

Foto: Grethe Nygaard / Rogaland Teater

3208
20241129
3208
20241129

Rogaland Teater, Intimscenen

Regissør: Victoria Meirik

Eg er vinden

Av Jon Fosse
Scenografi og kostyme: Anette Werenskiold
Lys: Agnethe Tellefsen
Komponist: Ingvild Langgård
Lengd: 1 time

Vår fjerde nobelprisvinnar i litteratur skreiv Eg er vinden for snart tjue år sidan i samarbeid med Festspillene i Bergen. Stykket hadde urpremiere på Nationaltheatret i 2007 og har vorte framført på fleire norske teaterscenar. Diverre blir tematikken aldri uaktuell: Det handlar om Den eine som ikkje orkar å leve lenger, og Den andre som prøver å snakke han eller henne frå å hoppe i døden.

No var eg litt upresis i resymeet av handlinga – teksten til Jon Fosse er som vanleg fleirtydig. Vi kan ikkje vere heilt sikre på om Den eine alt i starten av stykket har teke livet sitt. I så fall er resten av skodespelet ein retrospektiv samtale om korleis Den andre freista å hindre tragedien.

Kvar vår tolking

Det fine med det fleirtydige i språket til Jon Fosse er at vi som publikummarar kan ha kvar vår tolking. Regissør Victoria Meirik og dei to skodespelarane, Kim Fairchild og Ingrid Unnur Giæver, lar det vere så mykje stille mellom replikkane at ein rekk å tenkje og føle.

Eg hugsar dei eg har kjent som hamna i det eksistensielle mørket som Den eine fortel om. Eg minnest dei som kjempa til liks med Den andre for å berge eit fortvila medmenneske vekk frå stupet, bort frå det lokkande djupet. Men dei tapte. Det gjer vondt.

På Intimscenen til Rogaland Teater får vi vere i dialog med to personar som slåst kvar sin kamp: Den eine orkar ikkje å vere der ho er, men heller ikkje nokon annan stad. Den andre prøver å få henne til å sjå at livet er til for å levast. Enno er dei to menneske i same båt, ute på ei eksistensiell ferd der dei kan leggje til ved eit svaberg og ta ein ankerdram saman, ete niste og drikke litt vin. Så lenge dei snakkar saman, er det håp, tenkjer eg.

Halde fast i livet

Det uforståelege og tragiske er at samtalen ikkje maktar å halde Den eine fast i livet. Den andre blir teken med ut til havs der bølgjene går så høge at ho bønnfell Den eine om å snu. Då forstår vi at det vil gå gale. Så går det gale.

Eg er vinden er eit framifrå døme på korleis dei enkle orda til Fosse skapar det dei nemner. På teaterscenen får orda styrke frå det vi ser og høyrer. Scenograf Anette Werenskiold har laga eit rom som illuderer båten dei to er om bord i. Under skimtar vi ekte vatn, no og då glid grå skodde over den mørke vassyta. Ein bjelke blir til bergveggen på ein holme der Den andre får i oppgåve å leggje til. Det er berre så vidt ho ikkje fell i vatnet.

Den sparsame scenografien og dei enkle rørslene som Giæver utfører der ho klamrar seg til bjelken, skapar illusjonen av fortøying. Skodespelarane Fairchild og Giæver framfører replikkane i ein stillfaren spelestil, til diskret tonefølgje av Ingvild Langgård. Det heile strekar under korleis Fosse har skore orda ned til det essensielle i dette lagnadstunge dramaet. Desto sterkare blir Den andre si fortviling når røysta til Giæver går over i desperasjon mot slutten: Den eine har hoppa, og ho lèt seg ikkje redda.

Det er teater på sitt beste.

Kristin Aalen

Kristin Aalen er teaterkritikar og forfattar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Rogaland Teater, Intimscenen

Regissør: Victoria Meirik

Eg er vinden

Av Jon Fosse
Scenografi og kostyme: Anette Werenskiold
Lys: Agnethe Tellefsen
Komponist: Ingvild Langgård
Lengd: 1 time

Vår fjerde nobelprisvinnar i litteratur skreiv Eg er vinden for snart tjue år sidan i samarbeid med Festspillene i Bergen. Stykket hadde urpremiere på Nationaltheatret i 2007 og har vorte framført på fleire norske teaterscenar. Diverre blir tematikken aldri uaktuell: Det handlar om Den eine som ikkje orkar å leve lenger, og Den andre som prøver å snakke han eller henne frå å hoppe i døden.

No var eg litt upresis i resymeet av handlinga – teksten til Jon Fosse er som vanleg fleirtydig. Vi kan ikkje vere heilt sikre på om Den eine alt i starten av stykket har teke livet sitt. I så fall er resten av skodespelet ein retrospektiv samtale om korleis Den andre freista å hindre tragedien.

Kvar vår tolking

Det fine med det fleirtydige i språket til Jon Fosse er at vi som publikummarar kan ha kvar vår tolking. Regissør Victoria Meirik og dei to skodespelarane, Kim Fairchild og Ingrid Unnur Giæver, lar det vere så mykje stille mellom replikkane at ein rekk å tenkje og føle.

Eg hugsar dei eg har kjent som hamna i det eksistensielle mørket som Den eine fortel om. Eg minnest dei som kjempa til liks med Den andre for å berge eit fortvila medmenneske vekk frå stupet, bort frå det lokkande djupet. Men dei tapte. Det gjer vondt.

På Intimscenen til Rogaland Teater får vi vere i dialog med to personar som slåst kvar sin kamp: Den eine orkar ikkje å vere der ho er, men heller ikkje nokon annan stad. Den andre prøver å få henne til å sjå at livet er til for å levast. Enno er dei to menneske i same båt, ute på ei eksistensiell ferd der dei kan leggje til ved eit svaberg og ta ein ankerdram saman, ete niste og drikke litt vin. Så lenge dei snakkar saman, er det håp, tenkjer eg.

Halde fast i livet

Det uforståelege og tragiske er at samtalen ikkje maktar å halde Den eine fast i livet. Den andre blir teken med ut til havs der bølgjene går så høge at ho bønnfell Den eine om å snu. Då forstår vi at det vil gå gale. Så går det gale.

Eg er vinden er eit framifrå døme på korleis dei enkle orda til Fosse skapar det dei nemner. På teaterscenen får orda styrke frå det vi ser og høyrer. Scenograf Anette Werenskiold har laga eit rom som illuderer båten dei to er om bord i. Under skimtar vi ekte vatn, no og då glid grå skodde over den mørke vassyta. Ein bjelke blir til bergveggen på ein holme der Den andre får i oppgåve å leggje til. Det er berre så vidt ho ikkje fell i vatnet.

Den sparsame scenografien og dei enkle rørslene som Giæver utfører der ho klamrar seg til bjelken, skapar illusjonen av fortøying. Skodespelarane Fairchild og Giæver framfører replikkane i ein stillfaren spelestil, til diskret tonefølgje av Ingvild Langgård. Det heile strekar under korleis Fosse har skore orda ned til det essensielle i dette lagnadstunge dramaet. Desto sterkare blir Den andre si fortviling når røysta til Giæver går over i desperasjon mot slutten: Den eine har hoppa, og ho lèt seg ikkje redda.

Det er teater på sitt beste.

Kristin Aalen

Kristin Aalen er teaterkritikar og forfattar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Weronika Murek er dramatikar og forfattar og fekk Witold Gombrowics’ debutantpris i 2015.

Foto: Anna Rezulak

BokMeldingar

Presisjon ved surrealisme

Weronika Murek er krevjande i formspråket, men orkar ein å strekke seg litt, kan ein fort oppdage at ein har vakse ein litterær halvmeter.

Ingvild Bræin
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis