Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Rogaland Teater, Teaterhallen
Regissør: Kjetil Bang-Hansen
Esau og Jakob
Bibelske soger bearbeidde av Svein Tindberg
Scenografi og kostyme: Milja Salovaara
Lyd/lys: Marius Podolski
Ein kan tenkje at regissør Kjetil Bang-Hansen og skodespelar Svein Tindberg har fortalt det som er å fortelje frå Bibelen, etter at dei sidan 1995 har framført Markusevangeliet, Apostlenes gjerninger og Abrahams barn for fulle teaterhus. Er det ikkje nok no?
Faktisk ikkje. I Esau og Jakob greier Tindberg på rørande vis å få glimt frå ein barndom på sommarferie hos tante og onkel i Horten til å gå i dialog med maktkampen mellom tvillingane Esau og Jakob for fire tusen år sidan. Regissør Bang-Hansen syter for at dei bibelske historiene vert saumlaust kommenterte av Tindbergs kloke refleksjonar om konfliktar i dag, på individuelt og internasjonalt nivå. Stykket kjennest djupt eksistensielt og nærgåande.
Enkel scenografi
Scenografien til Milja Salovaara er stilrein: På golvet ligg eit handvove teppe, medan eit liknande teppe tener som bakvegg. To krakkar, ein skodespelar og eit bladlaust tre. I greinene heng bilete av Abraham og Sara, Isak og Rebekka, og etterkomarane deira. Det er eit pedagogisk grep for at vi ikkje skal gå surr i namna. Men bileta er for små til at dei blir noko meir enn vakre oppheng.
Tindberg held likevel god orden på kva som skjedde med Esau og Jakob, formødrer og forfedrar, og levandegjer på framifrå vis kjenslene deira. Alt då tvillingane låg i magen til Rebekka, slost dei. Når ho ber Gud om råd, er svaret at det bur to folkeslag i morslivet hennar. Dei skal skiljast før fødselen, og den eine skal bli sterkare enn den andre. Konfliktane i Midtausten trer fram, då som no.
Finst tilgjeving?
Stykket handlar om sjalusi og maktkamp mellom brør gjennom mange tiår. Veslebroren Jakob er ein sleiping som lurar til seg førstefødselsretten frå Esau og velsigninga frå faren Isak. Den eldste skal seinare verte stamfar til ørkenfolket edomittane, medan Jakob blir den tredje patriarken til israelittane.
Tindberg og Bang-Hansen har skapt ein imponerande vev. I eit klimaks løfter dei fram den mest gåtefulle historia: den om lurendreieren Jakob som ei natt slåst med ein ukjend mann og nektar å gje seg før den ukjende – Gud sjølv – velsignar han. Og den umåteleg vakre scena der Esau tilgjev veslebroren det vonde han har gjort. «Finst tilgjeving? Finst nåde?» spør Tindberg. Spørsmåla dirrar på teaterscenen når dagens konflikt i Midtausten heng der som eit vondt bakteppe.
Kristin Aalen
Kristin Aalen er teaterkritikar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Rogaland Teater, Teaterhallen
Regissør: Kjetil Bang-Hansen
Esau og Jakob
Bibelske soger bearbeidde av Svein Tindberg
Scenografi og kostyme: Milja Salovaara
Lyd/lys: Marius Podolski
Ein kan tenkje at regissør Kjetil Bang-Hansen og skodespelar Svein Tindberg har fortalt det som er å fortelje frå Bibelen, etter at dei sidan 1995 har framført Markusevangeliet, Apostlenes gjerninger og Abrahams barn for fulle teaterhus. Er det ikkje nok no?
Faktisk ikkje. I Esau og Jakob greier Tindberg på rørande vis å få glimt frå ein barndom på sommarferie hos tante og onkel i Horten til å gå i dialog med maktkampen mellom tvillingane Esau og Jakob for fire tusen år sidan. Regissør Bang-Hansen syter for at dei bibelske historiene vert saumlaust kommenterte av Tindbergs kloke refleksjonar om konfliktar i dag, på individuelt og internasjonalt nivå. Stykket kjennest djupt eksistensielt og nærgåande.
Enkel scenografi
Scenografien til Milja Salovaara er stilrein: På golvet ligg eit handvove teppe, medan eit liknande teppe tener som bakvegg. To krakkar, ein skodespelar og eit bladlaust tre. I greinene heng bilete av Abraham og Sara, Isak og Rebekka, og etterkomarane deira. Det er eit pedagogisk grep for at vi ikkje skal gå surr i namna. Men bileta er for små til at dei blir noko meir enn vakre oppheng.
Tindberg held likevel god orden på kva som skjedde med Esau og Jakob, formødrer og forfedrar, og levandegjer på framifrå vis kjenslene deira. Alt då tvillingane låg i magen til Rebekka, slost dei. Når ho ber Gud om råd, er svaret at det bur to folkeslag i morslivet hennar. Dei skal skiljast før fødselen, og den eine skal bli sterkare enn den andre. Konfliktane i Midtausten trer fram, då som no.
Finst tilgjeving?
Stykket handlar om sjalusi og maktkamp mellom brør gjennom mange tiår. Veslebroren Jakob er ein sleiping som lurar til seg førstefødselsretten frå Esau og velsigninga frå faren Isak. Den eldste skal seinare verte stamfar til ørkenfolket edomittane, medan Jakob blir den tredje patriarken til israelittane.
Tindberg og Bang-Hansen har skapt ein imponerande vev. I eit klimaks løfter dei fram den mest gåtefulle historia: den om lurendreieren Jakob som ei natt slåst med ein ukjend mann og nektar å gje seg før den ukjende – Gud sjølv – velsignar han. Og den umåteleg vakre scena der Esau tilgjev veslebroren det vonde han har gjort. «Finst tilgjeving? Finst nåde?» spør Tindberg. Spørsmåla dirrar på teaterscenen når dagens konflikt i Midtausten heng der som eit vondt bakteppe.
Kristin Aalen
Kristin Aalen er teaterkritikar.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.