Musikk

Virtuos obo

To innspelingar med musikk frå reisedagbøkene til Dreyer-brørne.

Markusplassen i Venezia, måla av Giovanni Antonio Canal (1697–1768), kalla «Canaletto».
Publisert Sist oppdatert

Domenico Maria Dreyer (1701–1735) var eit nytt namn for meg. Han voks opp med tysk far i Firenze, og hadde ein yngre bror, Giovanni Filippo Maria Dreyer, som var kastrert, noko som gjorde at han aldri kom i stemmeskiftet og song sopran livet ut.

Hoffkapell og operahus over heile Europa betalte store summar for kastratar i kyrkje- og operamusikken, litt som dei store fotballklubbane handlar med stjernespelarar i dag. Dreyer junior gjorde det då òg godt som operasongar og -impresario, både i Tyskland, i sentraleuropeiske byar, og så langt unna som Russland. Med seg på reisene hadde han alltid storebroren Domenico Maria, som var oboist.

Ved tsarhoffet

Operametropolen Venezia var dåtidas største marknadsplass for kastratar. Dit blei Domenico Maria Dreyer send på oppdrag av den russiske tsaren for å finna gåverike kastratsongarar til hoffet i St. Petersburg. Dreyer-brørne var tilsette ved tsarhoffet i åra kring 1730, og det var der eldstebroren brått døydde «på grunn av ei ulukkeleg hending» i 1735, 34 år gammal. Kastratbroren vende då straks attende til heimbyen og gjekk i kloster.

Ingen hadde vel høyrt gjete Domenico Maria Dreyer om det ikkje var for manuskriptet som for nokre år sidan blei oppdaga i Nasjonalbiblioteket i Paris, Sonate da Camera à Oboè solo. Det inneheld seks obosonatar av Dreyer, som er uvanleg virtuose for si tid. I tillegg finst der to blokkfløytesonatar etter han.

Obo versus fløyte

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement