Ljos og mørke
Helga Myhr søker mot meir kontemplative uttrykk.
Helga Myhr er kvedar og hardingfelespelar.
Pressefoto
Folkemusikk
Helga Myhr:
Natten veller seg ut
Motvind Records
Dette er den første soloplata til hardingfelespelaren og kvedaren Helga Myhr. Frå før vil mange kjenna henne frå Kvedarkvintetten. Men her står ho fram åleine, i veksling mellom finsleg framførte viser og religiøse folketonar og meir eksperimenterande instrumentalparti der ho, tydeleg inspirert av minimalisme og annan samtidsmusikk, byr på overtonebaserte klangflater og rytmiske slag mot gripebrettet. Dessutan syng ho samstundes som ho spelar fele. Ofte smeltar dette veldig godt saman, men av og til merkar ein at spelet spriker litt i forhold til stemninga i songtekstane. Men likevel: Det er oppløftande at nokon vidarefører denne framføringspraksisen.
Fornying
Ho er ikkje berre forvaltar av tradisjonell song, frå heimtraktene i Hallingdal, men representerer òg ein type fornying av slåttemusikken der mellom anna Nils Økland, Ole Henrik Moe, Erlend Apneseth, Anne Hytta, Rasmus Kjorstad og Hans P. Kjorstad har tilført mykje. Sistnemnde er òg mannen bak det relativt nystarta plateselskapet Motvind Records. Dei tidlegare utgjevingane har vore dominerte av improvisasjonsmusikk, noko som òg finst på denne plata. Men samstundes lovar selskapet nye utgjevingar i same lei, i og med at denne plata er den første i serien «Perspektiv på norsk folkemusikk no. 1».
Himmel og helvete
Medan mange av dei yngre folkemusikarane har søkt inspirasjon i nyare svenske, gjerne rytmisk orienterte samspelsformer og ulike typar populærmusikk, søker Helga Myhr seg mot dei meir kontemplative uttrykka innan folkemusikken. Særleg kjem dette til uttrykk gjennom dei religiøse folketonane med tekstar som spring ut av haugianismens verdsbilete, der helvetesangst og himmellengt er to sider av same sak. Kontrasten mellom ljos og mørke kjem òg til uttrykk musikalsk i samspelet og kontrastane mellom den klåre og avspente songstemma og det meir komplekse og tidvis intense felespelet.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Helga Myhr:
Natten veller seg ut
Motvind Records
Dette er den første soloplata til hardingfelespelaren og kvedaren Helga Myhr. Frå før vil mange kjenna henne frå Kvedarkvintetten. Men her står ho fram åleine, i veksling mellom finsleg framførte viser og religiøse folketonar og meir eksperimenterande instrumentalparti der ho, tydeleg inspirert av minimalisme og annan samtidsmusikk, byr på overtonebaserte klangflater og rytmiske slag mot gripebrettet. Dessutan syng ho samstundes som ho spelar fele. Ofte smeltar dette veldig godt saman, men av og til merkar ein at spelet spriker litt i forhold til stemninga i songtekstane. Men likevel: Det er oppløftande at nokon vidarefører denne framføringspraksisen.
Fornying
Ho er ikkje berre forvaltar av tradisjonell song, frå heimtraktene i Hallingdal, men representerer òg ein type fornying av slåttemusikken der mellom anna Nils Økland, Ole Henrik Moe, Erlend Apneseth, Anne Hytta, Rasmus Kjorstad og Hans P. Kjorstad har tilført mykje. Sistnemnde er òg mannen bak det relativt nystarta plateselskapet Motvind Records. Dei tidlegare utgjevingane har vore dominerte av improvisasjonsmusikk, noko som òg finst på denne plata. Men samstundes lovar selskapet nye utgjevingar i same lei, i og med at denne plata er den første i serien «Perspektiv på norsk folkemusikk no. 1».
Himmel og helvete
Medan mange av dei yngre folkemusikarane har søkt inspirasjon i nyare svenske, gjerne rytmisk orienterte samspelsformer og ulike typar populærmusikk, søker Helga Myhr seg mot dei meir kontemplative uttrykka innan folkemusikken. Særleg kjem dette til uttrykk gjennom dei religiøse folketonane med tekstar som spring ut av haugianismens verdsbilete, der helvetesangst og himmellengt er to sider av same sak. Kontrasten mellom ljos og mørke kjem òg til uttrykk musikalsk i samspelet og kontrastane mellom den klåre og avspente songstemma og det meir komplekse og tidvis intense felespelet.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.