Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Strauss til støls

Vasily Petrenko og Oslo-Filharmonien
tek oss med på topptur i Alpane.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Alpemotiv av Gustav Jahn (1879–1919), ein austerriksk målar og alpinist som omkom under tindekliving i Alpane.

Alpemotiv av Gustav Jahn (1879–1919), ein austerriksk målar og alpinist som omkom under tindekliving i Alpane.

Alpemotiv av Gustav Jahn (1879–1919), ein austerriksk målar og alpinist som omkom under tindekliving i Alpane.

Alpemotiv av Gustav Jahn (1879–1919), ein austerriksk målar og alpinist som omkom under tindekliving i Alpane.

2814
20200306
2814
20200306

CD

Richard Strauss:

Eine Alpensinfonie, Tod und Verklärung

Oslo-Filharmonien; dir.:
Vasily Petrenko. LAWO 2019

Russiske Vasily Petrenko har få månadar att som leiar for Oslo-Filharmonien. Dette albumet er det siste i CD-trilogien hans med Richard Strauss’ symfoniske dikt, eit repertoar der den tyske komponisten utnyttar det seinromantiske symfoniorkesteret til fyllest. Særleg gjeld dette Alpesymfonien, som for meg er høgdepunktet innan romantisk-symfonisk instrumenteringskunst. Å halda styr på eit så abnormt apparat med opp mot 130 musikarar krev suveren dirigentteknikk. Og det har dei fleste sjefdirigentar for store europeiske orkester. Men dei aller beste transcenderer det tekniske og tilfører musikken noko naturleg, noko leikande og – i somme tilfelle – noko sublimt.

Klangglorie

Strauss blei oppdregen i den strenge klassisk-romantiske tyske tradisjonen. Men i 1880-åra opna han seg mot retninga me kallar «den nytyske skulen», som freista å uttrykkja utanommusikalske fenomen med tonar. Det var særleg innan forma «symfonisk dikt» Strauss skaffa seg eit namn. Desse orkesterverka kunne skildra ein idé, eller dei kunne ta utgangspunkt i ei konkret handling, sjølv om dei to tinga ofte går over i kvarandre.

Eit døme på fyrstnemnde type er Tod und Verklärung, op. 24, som blei fullført i 1889. (Tittelen er vanskeleg å omsetja, men tyder noko slikt som «død og omskaping» eller «død og opphøging».) I eit brev skriv Strauss at han her presenterer «dødstimane til ein mann som hadde streva mot dei høgaste idealistiske mål». Dette er den beste av tolkingane på albumet. Oslofilharmonien spelar teknisk perfekt og med fin flyt gjennom heile det 24 minuttar lange stykket. Høgdepunktet er den klanglege strålekransen – ein evig lang C-dur-akkord – som markerer at «sjela har fare bort frå kroppen», og at det er fullført «som ikkje kunne fullførst her nede».

Til støls

Teknisk god er òg framføringa av Eine Alpensymfonie, op. 64, som er av typen som skildrar ei konkret handling, nemleg ein tur komponisten gjekk 35 år før verket blei urframført i 1915. Ferda tek til i dalbotnen medan det framleis er mørkt. Gjennom skogen, langs bekker og fossar ber det til støls, så over breen heilt til topps. Skylaget tjuknar til, torevêr bryt ut på vegen ned, og vel heime er ei ny natt atter i emning. Alt dette får Strauss fram med sin fintmerkande instrumentasjonssans.

Kva så med Petrenkos tolking? Han er ikkje alltid der, den naturlege flyten som trengst gjennom dei 22 satsavsnitta, og det er noko kantete og uforløyst over heilskapen. Dei verkeleg sublime augneblinkane ved alpenaturen får me difor aldri.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Richard Strauss:

Eine Alpensinfonie, Tod und Verklärung

Oslo-Filharmonien; dir.:
Vasily Petrenko. LAWO 2019

Russiske Vasily Petrenko har få månadar att som leiar for Oslo-Filharmonien. Dette albumet er det siste i CD-trilogien hans med Richard Strauss’ symfoniske dikt, eit repertoar der den tyske komponisten utnyttar det seinromantiske symfoniorkesteret til fyllest. Særleg gjeld dette Alpesymfonien, som for meg er høgdepunktet innan romantisk-symfonisk instrumenteringskunst. Å halda styr på eit så abnormt apparat med opp mot 130 musikarar krev suveren dirigentteknikk. Og det har dei fleste sjefdirigentar for store europeiske orkester. Men dei aller beste transcenderer det tekniske og tilfører musikken noko naturleg, noko leikande og – i somme tilfelle – noko sublimt.

Klangglorie

Strauss blei oppdregen i den strenge klassisk-romantiske tyske tradisjonen. Men i 1880-åra opna han seg mot retninga me kallar «den nytyske skulen», som freista å uttrykkja utanommusikalske fenomen med tonar. Det var særleg innan forma «symfonisk dikt» Strauss skaffa seg eit namn. Desse orkesterverka kunne skildra ein idé, eller dei kunne ta utgangspunkt i ei konkret handling, sjølv om dei to tinga ofte går over i kvarandre.

Eit døme på fyrstnemnde type er Tod und Verklärung, op. 24, som blei fullført i 1889. (Tittelen er vanskeleg å omsetja, men tyder noko slikt som «død og omskaping» eller «død og opphøging».) I eit brev skriv Strauss at han her presenterer «dødstimane til ein mann som hadde streva mot dei høgaste idealistiske mål». Dette er den beste av tolkingane på albumet. Oslofilharmonien spelar teknisk perfekt og med fin flyt gjennom heile det 24 minuttar lange stykket. Høgdepunktet er den klanglege strålekransen – ein evig lang C-dur-akkord – som markerer at «sjela har fare bort frå kroppen», og at det er fullført «som ikkje kunne fullførst her nede».

Til støls

Teknisk god er òg framføringa av Eine Alpensymfonie, op. 64, som er av typen som skildrar ei konkret handling, nemleg ein tur komponisten gjekk 35 år før verket blei urframført i 1915. Ferda tek til i dalbotnen medan det framleis er mørkt. Gjennom skogen, langs bekker og fossar ber det til støls, så over breen heilt til topps. Skylaget tjuknar til, torevêr bryt ut på vegen ned, og vel heime er ei ny natt atter i emning. Alt dette får Strauss fram med sin fintmerkande instrumentasjonssans.

Kva så med Petrenkos tolking? Han er ikkje alltid der, den naturlege flyten som trengst gjennom dei 22 satsavsnitta, og det er noko kantete og uforløyst over heilskapen. Dei verkeleg sublime augneblinkane ved alpenaturen får me difor aldri.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen
Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Henry «Tippen» Johanson reddar i kampen mot Tyskland i OL i Berlin i 1936. Då det var 2‒0 til Noreg, gjekk Hitler og følgjet hans.

Foto: arkiv / NTB

BokMeldingar

Året 1936 bak nyhenda

Ingen medvitne nordmenn tvilte på storkrig.

Aage G.Sivertsen

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

Teikning: May Linn Clement

Feature

Flyplassblues

Ingen stad kjenner eg meg så trygg som på ein flyplass.

May Linn Clement

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis