Dritpakke frå Dag og Tid?
Les også
Retting
Les også
Genetisk opphav
Les også
Reinflokk i Kautokeino.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Svar til kritikarar
Les også
Vennskap og vitenskap
Les også
Uryddig framstilling
Les også
Nordsamar i Sámpi, fotograferte kring år 1900.
Foto: Granbergs Nya Aktiebolag
En annen historie
Les også
Retting
Les også
Genetisk opphav
Les også
Reinflokk i Kautokeino.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Svar til kritikarar
Les også
Vennskap og vitenskap
Les også
Uryddig framstilling
Les også
Nordsamar i Sámpi, fotograferte kring år 1900.
Foto: Granbergs Nya Aktiebolag
En annen historie
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Det er ei stund til jul. Dag og Tid har likevel pakka ein drittpakke til det samiske samfunnet. Med journalisten Morten Strøksnes som julenisse har det samiske demokratiet (Sametinget), samiske næringar (reindrifta) og den delen av det samiske samfunnet som gjev seg til kjenne som samar (sameaktivistar), fått sine pass påskrivne over tre episodar.
Væpna med omtrentlegheiter, insinuasjonar, halvsanningar og ein stor dose tendensiøs utlegging av materiale gjev Dag og Tid-nissen seg trøystig i veg. Essayforma kan vere høveleg for den typen åtak. Då kan avisa tenkje «skitt au» om vanlege forventingar som etterrettelegheit, konsistens, saklegheit og slike normer som kan kome i vegen.
Andre har alt peika på at innhaldet i Dag og Tids pakke ikkje held mål. Noko er illeluktande, og mykje har gått ut på dato.
Og eg fekk mitt pass påskrive i del tre. To synder har eg gjort.
Synd 1: Eg har peika på at NRKs podkastserie om Samenes historie som NRK annonserte skulle presentere samane sitt perspektiv, at serien nesten var heilt samefri når det gjaldt innhaldsleverandørar. Dag og Tid prøver å gjere dette til ein diskusjon om personen Einar Niemi. Dette er ein invitasjon eg tidlegare har takka nei til, og det bør ikkje vere noka overrasking at eg heller ikkje denne gongen vil bli med på den typen gjørmeklin. Eg står fast på at viss NRK annonserer noko, bør produktet innehalde det NRK har annonsert.
Synd 2: Dag og Tid nemner mitt essay i boka Catnosat. The Sámi Pavilion, Indigenous Art, Knowledge and Sovereignty. Essayet dreier seg om korleis ein kan strukturere rovkulturens møte med byttekulturen. Kva element eit slikt møte har, og korleis dramaturgien er.
Det er uklart kva som er gale med å bruke ein metafor slik eg gjer for å strukturere eit resonnement, men i Dag og Tids karakteristikk av meg som «sameaktivist» ligg det tydelegvis eit forsøk på «fy-fy» konnotasjon der. Intensjonen er sikkert ikkje å gjere meg glad, likevel blir eg det. Med smil om munn lovar eg hermed å halde fram med å vere irriterrande synleg og syndig for det blikket som Dag og Tid anlegg.
Til no har eg ikkje tenkt på Dag og Tid som eit samefiendtleg medium. Tvert imot hugsar eg dei innsiktsfulle, saklege gode artiklane frå Alta-tida, og har hatt stor glede av avisa også i tida etterpå. Difor stiller eg meg spørsmålet om «tiraden» er uttrykk for eit linjeskifte og at Dag og Tid heretter må betraktast på linje med EDL – den «sameskeptiske» organisasjonen, Nordlys og dei mørkare cellene av Framstegspartiet. Er denne «pakken» eit uttrykk for at redaksjonens trollmann har vore ute, og at ein illojal læregut har kasta seg på tastaturet og ført avisa i vanry?
Dersom ikkje avisa på leiarplass er eksplisitt på kva dei står for i høve til det samiske samfunnet, er det etter denne tekstserien vanskeleg å kategorisere Dag og Tid som anna enn eit av dei samefiendtlege media i Noreg.
Ánde Somby er førsteamanuensis i juss ved UiT Noregs arktiske universitet.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Det samiske
Det er ei stund til jul. Dag og Tid har likevel pakka ein drittpakke til det samiske samfunnet. Med journalisten Morten Strøksnes som julenisse har det samiske demokratiet (Sametinget), samiske næringar (reindrifta) og den delen av det samiske samfunnet som gjev seg til kjenne som samar (sameaktivistar), fått sine pass påskrivne over tre episodar.
Væpna med omtrentlegheiter, insinuasjonar, halvsanningar og ein stor dose tendensiøs utlegging av materiale gjev Dag og Tid-nissen seg trøystig i veg. Essayforma kan vere høveleg for den typen åtak. Då kan avisa tenkje «skitt au» om vanlege forventingar som etterrettelegheit, konsistens, saklegheit og slike normer som kan kome i vegen.
Andre har alt peika på at innhaldet i Dag og Tids pakke ikkje held mål. Noko er illeluktande, og mykje har gått ut på dato.
Og eg fekk mitt pass påskrive i del tre. To synder har eg gjort.
Synd 1: Eg har peika på at NRKs podkastserie om Samenes historie som NRK annonserte skulle presentere samane sitt perspektiv, at serien nesten var heilt samefri når det gjaldt innhaldsleverandørar. Dag og Tid prøver å gjere dette til ein diskusjon om personen Einar Niemi. Dette er ein invitasjon eg tidlegare har takka nei til, og det bør ikkje vere noka overrasking at eg heller ikkje denne gongen vil bli med på den typen gjørmeklin. Eg står fast på at viss NRK annonserer noko, bør produktet innehalde det NRK har annonsert.
Synd 2: Dag og Tid nemner mitt essay i boka Catnosat. The Sámi Pavilion, Indigenous Art, Knowledge and Sovereignty. Essayet dreier seg om korleis ein kan strukturere rovkulturens møte med byttekulturen. Kva element eit slikt møte har, og korleis dramaturgien er.
Det er uklart kva som er gale med å bruke ein metafor slik eg gjer for å strukturere eit resonnement, men i Dag og Tids karakteristikk av meg som «sameaktivist» ligg det tydelegvis eit forsøk på «fy-fy» konnotasjon der. Intensjonen er sikkert ikkje å gjere meg glad, likevel blir eg det. Med smil om munn lovar eg hermed å halde fram med å vere irriterrande synleg og syndig for det blikket som Dag og Tid anlegg.
Til no har eg ikkje tenkt på Dag og Tid som eit samefiendtleg medium. Tvert imot hugsar eg dei innsiktsfulle, saklege gode artiklane frå Alta-tida, og har hatt stor glede av avisa også i tida etterpå. Difor stiller eg meg spørsmålet om «tiraden» er uttrykk for eit linjeskifte og at Dag og Tid heretter må betraktast på linje med EDL – den «sameskeptiske» organisasjonen, Nordlys og dei mørkare cellene av Framstegspartiet. Er denne «pakken» eit uttrykk for at redaksjonens trollmann har vore ute, og at ein illojal læregut har kasta seg på tastaturet og ført avisa i vanry?
Dersom ikkje avisa på leiarplass er eksplisitt på kva dei står for i høve til det samiske samfunnet, er det etter denne tekstserien vanskeleg å kategorisere Dag og Tid som anna enn eit av dei samefiendtlege media i Noreg.
Ánde Somby er førsteamanuensis i juss ved UiT Noregs arktiske universitet.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.