Kva vil vi med norskfaget?
Skulen
Debatten om norskfaget i skulen held fram, og bra er det, for forslaga med dei såkalla kjerneelementa verkar ikkje lovande. Det har komme mykje kritikk av manglande djupn innanfor både språk- og litteraturdelen i forslaga. Eitt er sikkert alle samde om: Faget kan ikkje femne om «alt». Kva skal det innehalde?
Det kan synast som litteraturhistoria, språkhistoria og grammatikken er dei mest sentrale områda for somme av kritikarane, såleis for Kjetil Dokset i siste nummer av Dag og Tid. Ja, desse emna er relevante og dessutan greie å eksaminere i – men utgjer dei sjølve kjernen i faget? Trass alle veikskapar har «fagfornyinga» synt fram nokre vesentleg sider ved faget, nemleg tekststudium og kommunikasjon. Det kritikkverdige er den einsidige satsinga på desse emna og den svake faglege forankringa. Alt av tekst og kommunikasjon frå notida blir eigenleg vurdert som interessant, ikkje minst alt som er eigenprodusert (!) – bort med «det gamle»!
Andsynes denne snevre, notidsorienterte tekst- og kommunikasjonstenkinga vil mange meine at ein treng både ei tydeleg fagleg forankring og ein historisk dimensjon for å gjere faget meiningsfylt, forståeleg og motiverande. For elevane er det til dømes meir givande å studere korleis språket har utvikla seg over tid, enn å setje seg inn i nyare, men no utdaterte rettskrivingsreformer som «fagfornyarane» vil prioritere. Like eins er det truleg meir spennande med ein frisk tekst av Snorre, Petter Dass eller Wergeland enn med mang ein moderne tekst. Ein god Wergeland-tekst er verdslitteratur av høg klasse! Ein må også vakte seg for å tru at klassiske norskspråklege tekstar verkar ekskluderande på den store og veksande gruppa av elevar som i dag har annan etnisk bakgrunn enn den norske. Tvert om er det den norskspråklege kulturen som er den felles referanseramma for alle, på tvers av det store mangfaldet – ja, her finn vi kanskje den viktigaste arenaen for integrering. Eit poeng må då vere å gjere elevane i stand til å lese tekstar av ymse slag gjennom auka språkleg innsikt.
Kva skal då faget innehalde?
At elevane må få god trening i munnleg og skriftleg kommunikasjon, er innlysande. Denne treninga bør vere konsentrert om aktivitetar som er knytte til fagets eigenart, altså den norskfaglege konteksten.
Skal elevane få reelt utbytte av tekstar av ulike slag, må språkopplæringa få ein brei plass, med perspektiv på både notid og fortid, høvesvis grammatikk og språkhistorie, men med bruk av praktiske døme heile vegen. Litteraturhistoria er ein kulturhistorisk disiplin som òg må ha ein viss plass, men denne må vere klart underordna sjølve tekststudiet. Dei litteraturhistoriske oversiktene er av svært varierande kvalitet. Nokre er for abstrakte og generaliserande, haldne i ein sakleg, men turr stil, og verkar lite inspirerande. Dei oversiktene kan i verste fall sperre for den gode leseopplevinga. Andre er langt betre og kan ha ein pedagogisk funksjon – men dei bør i alle høve ikkje vere hovudsaka. Dei er og blir sekundære, mens det primære jo er dei einskilde tekstane. Gode litterære tekstar er utømmelege kjelder til kunnskap og refleksjon, på tvers av tid og rom, og dei må ha førsteprioritet. Om ein set av nok tid, vil ein sjå at desse tekstane lever!
Dersom norskfaget skal henge saman og verke meiningsfylt i vår tid, må det handle om både kommunikasjon og kultur, knytt til norsk språk og litteratur. Om dei ulike emna blir bundne tettare saman, blir faget i tillegg overkommeleg.
Thomas Klevmark er lektor i den vidaregåande skulen.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Skulen
Debatten om norskfaget i skulen held fram, og bra er det, for forslaga med dei såkalla kjerneelementa verkar ikkje lovande. Det har komme mykje kritikk av manglande djupn innanfor både språk- og litteraturdelen i forslaga. Eitt er sikkert alle samde om: Faget kan ikkje femne om «alt». Kva skal det innehalde?
Det kan synast som litteraturhistoria, språkhistoria og grammatikken er dei mest sentrale områda for somme av kritikarane, såleis for Kjetil Dokset i siste nummer av Dag og Tid. Ja, desse emna er relevante og dessutan greie å eksaminere i – men utgjer dei sjølve kjernen i faget? Trass alle veikskapar har «fagfornyinga» synt fram nokre vesentleg sider ved faget, nemleg tekststudium og kommunikasjon. Det kritikkverdige er den einsidige satsinga på desse emna og den svake faglege forankringa. Alt av tekst og kommunikasjon frå notida blir eigenleg vurdert som interessant, ikkje minst alt som er eigenprodusert (!) – bort med «det gamle»!
Andsynes denne snevre, notidsorienterte tekst- og kommunikasjonstenkinga vil mange meine at ein treng både ei tydeleg fagleg forankring og ein historisk dimensjon for å gjere faget meiningsfylt, forståeleg og motiverande. For elevane er det til dømes meir givande å studere korleis språket har utvikla seg over tid, enn å setje seg inn i nyare, men no utdaterte rettskrivingsreformer som «fagfornyarane» vil prioritere. Like eins er det truleg meir spennande med ein frisk tekst av Snorre, Petter Dass eller Wergeland enn med mang ein moderne tekst. Ein god Wergeland-tekst er verdslitteratur av høg klasse! Ein må også vakte seg for å tru at klassiske norskspråklege tekstar verkar ekskluderande på den store og veksande gruppa av elevar som i dag har annan etnisk bakgrunn enn den norske. Tvert om er det den norskspråklege kulturen som er den felles referanseramma for alle, på tvers av det store mangfaldet – ja, her finn vi kanskje den viktigaste arenaen for integrering. Eit poeng må då vere å gjere elevane i stand til å lese tekstar av ymse slag gjennom auka språkleg innsikt.
Kva skal då faget innehalde?
At elevane må få god trening i munnleg og skriftleg kommunikasjon, er innlysande. Denne treninga bør vere konsentrert om aktivitetar som er knytte til fagets eigenart, altså den norskfaglege konteksten.
Skal elevane få reelt utbytte av tekstar av ulike slag, må språkopplæringa få ein brei plass, med perspektiv på både notid og fortid, høvesvis grammatikk og språkhistorie, men med bruk av praktiske døme heile vegen. Litteraturhistoria er ein kulturhistorisk disiplin som òg må ha ein viss plass, men denne må vere klart underordna sjølve tekststudiet. Dei litteraturhistoriske oversiktene er av svært varierande kvalitet. Nokre er for abstrakte og generaliserande, haldne i ein sakleg, men turr stil, og verkar lite inspirerande. Dei oversiktene kan i verste fall sperre for den gode leseopplevinga. Andre er langt betre og kan ha ein pedagogisk funksjon – men dei bør i alle høve ikkje vere hovudsaka. Dei er og blir sekundære, mens det primære jo er dei einskilde tekstane. Gode litterære tekstar er utømmelege kjelder til kunnskap og refleksjon, på tvers av tid og rom, og dei må ha førsteprioritet. Om ein set av nok tid, vil ein sjå at desse tekstane lever!
Dersom norskfaget skal henge saman og verke meiningsfylt i vår tid, må det handle om både kommunikasjon og kultur, knytt til norsk språk og litteratur. Om dei ulike emna blir bundne tettare saman, blir faget i tillegg overkommeleg.
Thomas Klevmark er lektor i den vidaregåande skulen.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.