Vi skal gjøre mye med Nav
I forrige ukes avis spør du «Kva skal me gjere med Nav?», Thomas Rosseland Wiborg-Thune. Takk for innspill! Vi trenger debatt om Nav for å kunne utvikle oss, og løse bedre det jeg også gjerne kaller problemer og svakheter i Nav i dag. Du kommer med krass kritikk av Nav, men ikke alt du skriver stemmer.
At Navs bevilgninger øker, er riktig. Det skyldes i første rekke at vi blir stadig flere eldre her i landet, og dermed øker utgiftene til alderspensjon. Det stemmer også at driftsbudsjettet vårt var på godt over 13 milliarder kroner i fjor. Reelt sett har bevilgningen til Nav ligget flatt siden 2017, samtidig som en større del av budsjettet må benyttes til å håndtere kostnadene til å utvikle og forvalte digitale løsninger.
Du skriver at det mange steder i Nav er en usikkerhet for at penger som ikke blir brukt opp på driftsbudsjettet, blir brukt som argument for kutt i påfølgende års budsjettfordeling. Du mener det er «insentiv for øydsel». I likhet med andre offentlige virksomheter er vi underlagt årlige budsjetter. For å motvirke uheldige virkninger slik du beskriver, er det – som du skriver – mulig å overføre noe av ubrukte budsjettmidler fra ett år til et annet. Vi har dessuten tiltro til at våre medarbeidere bruker skattebetalernes penger hensiktsmessig. Det jeg ser når jeg reiser rundt i Nav, er mange engasjerte medarbeidere som gjerne skulle hatt flere ressurser for å hjelpe flere.
Du skriver også at antall ansatte øker hvert år. Fra 2017–2019 lå antall statlige ansatte jevnt på omkring 13.500, og så kom korona. For å få unna alle søknadene om dagpenger og for å kunne betjene folk i en situasjon der landet i lange perioder var stengt ned, måtte vi ha flere folk.
Antall ansatte er på vei nedover, men vi er fortsatt nesten 1000 flere medarbeidere enn før pandemien. Årsaken er viktig digital utvikling, i tillegg til etterslep på saksbehandling på grunn av prioriteringer vi måtte gjøre i koronaperioden.
De store digitaliseringssatsingene våre er også grunnen til at vi har en høy bruk av konsulenttjenester nå, men fram mot 2026 venter vi effektiviseringsgevinster. De siste årene har for øvrig andelen interne IT-ansatte økt betydelig.
Digital tilgang – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.