Den seigliva æresvalden

Debatten om æreskriminalitet er gamal. Framleis manglar dei heilskaplege løysingane, seier forfattaren Terje Bjøranger.

Norskirakarar og norskiranarar protesterer mot æresdrap i Noreg, 30. april 2002, i kjølvatnet av drapet på Anoose Sediq Ghulam i Kristiansund. Den gongen mente demonstrantane at norske styresmaktar var heilt passive i møte med æresrelatert kriminalitet.
Norskirakarar og norskiranarar protesterer mot æresdrap i Noreg, 30. april 2002, i kjølvatnet av drapet på Anoose Sediq Ghulam i Kristiansund. Den gongen mente demonstrantane at norske styresmaktar var heilt passive i møte med æresrelatert kriminalitet.
Publisert Sist oppdatert

Den 24. januar melde NRK at 2023 var eit rekordår for såkalla æresrelatert kriminalitet, og lanserte ein Brennpunkt-dokumentar om temaet same dag.

Dokumentaren synte vonde historier. Jenter med innvandrarbakgrunn eit, to eller tre ledd bakover i tid vert utsette for alvorlege overgrep. Trugsmål, drap, mishandling. Kjønnslemlesting og tvangsekteskap. Felles for overgrepa er at dei, ifølgje overgriparane, er naudsynte for å gjenreise familiens ære.

Spydspissen i æreskulturen er sosial kontroll, forma som vondsinna ryktespreiing. Omgrepet er uløyseleg knytt til ein streng seksualmoral. Det viktigaste er korleis jenter og kvinner representerer familien, dei ber æra til familien på skuldrene. I dei strengaste miljøa kan rykte om kontakt med motsett kjønn utan løyve vere nok til å generere represaliar.

Digital tilgang – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement