JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

TeknologiFeature

Attende til framtida

Det gjer ingenting at noko er gamalt, så lenge det verkar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hjå Glomma industrier har dei orden i sysakene.

Hjå Glomma industrier har dei orden i sysakene.

Foto: Per Thorvaldsen

Hjå Glomma industrier har dei orden i sysakene.

Hjå Glomma industrier har dei orden i sysakene.

Foto: Per Thorvaldsen

4637
20241025
4637
20241025

Eg står på baksida av eit industriområde på Årnes. Google Maps har ført meg hit. Eg leitar fortvilt etter Glomma industrier. Websida deira såg fantastisk ut, og det var også tilbodet me fekk for å trekkja om alle møblane me har i selskapslokalet. Har me vorte lurte?

Plutseleg ser eg ei lita dør i ein stor port og ovanfor den eit lite skilt som fortel meg at me har kome rett. Innsida er eit syn for gudar. Hundrevis av møblar som anten er ferdige eller skal få sitt møte med møbeltapetseraren. Dette er ikkje noka «mann og kone-bedrift». Her ville Adam Smith ha gråte av glede av effektiviteten som arbeidsdelinga gjev.

«Bror min, som var yrkesmilitær, lærte meg ein gong for lenge sidan: 'Don’t expect, inspect.'»

Det tek til med at nokon tek stoff og gamal stopping av møblane. Med utgangspunkt i dei gamle stoffbitane vert det laga nye. Og midt i rommet står Jørund Skjalg Svendsen og svarar på kvifor Glomma industrier er så konkurransedyktig på pris: ein kuttemaskin frå Lectra. Han ser ut som ein gedigen skrivar, men har knivar i staden for penn. Jørund fortel at kuttemaskinen er meir enn tjue år gamal og kosta nokre millionar i byrjinga av dette hundreåret. Eg gløymer fullstendig kvifor me kom.

Heldigvis er Ingebjørg med, og ho vel ein strålande farge i gudbrandsdalsstoff medan eg peprar Jørund med spørsmål. Då eg er fargeblind, er jo ikkje fargar mitt departement. Jørund startar forklaringa med å hefta stoffbitar på ei tavle han har spraya med lim. Så held han ei digitaliseringsmus i neven og markerer ei rad med punkt langs stoffranda. Det held med eit par punkt, så fyller datamaskinen ut resten. Eg ser bort på datamaskinen og vert nostalgisk. Programmet har eit herleg brukargrensesnitt med store knappar og gilde fargar i ekte Windows 2000-stil. Det gjer ingenting at noko er gamalt, så lenge det verkar.

Stoffkuttaren frå Lectra skjer stoffet raskt og effektivt på same tid, slik at alt materialet vert nytta.

Stoffkuttaren frå Lectra skjer stoffet raskt og effektivt på same tid, slik at alt materialet vert nytta.

Foto: Per Thorvaldsen

Så går Jørund og eg bort mot kuttemaskinen. Der er det ein ny datamaskin som sorterer bitane slik at ein får optimal utnytting av stoffet. Jørund trykkjer på ein knapp, og opp sprett det eit speedometer. Etter få sekund er bitane klare til å verta skorne ut på best mogleg måte. Jørund kan òg gå inn og endra korleis bitane ligg, dersom det er ønskeleg eller naudsynt.

Så tek me ein titt på kuttaren, og Jørund forklarer.

– I bandet som trekkjer stoffet, er det ei rekkje små hòl der luft vert sogen ut og skapar undertrykk under stoffet, slik at det held seg på plass. For å sørgja for at det vert betre vakuum, er det lagt plastfolie over. Bandet går så framover og trekkjer stoff med seg. Kuttaren kan røra seg både i X- og Y-retning og dimed skjera både rett og i bogar.

Ingenting er så kjekt som å sjå andre arbeida. Samspelet mellom menneske og maskin her er førebiletleg. Kuttaren utnyttar stoffet maksimalt, og Jørund plukkar av bitar etter som dei kjem farande mot han. Saman har dei full kontroll på prosessen. 

Når eg ser kor fort det går, lurar eg på om me har betalt for mykje. Vel, det er mykje att å gjera. Bak meg sit ei rad med damer og syr saman bitane, og etterpå skal møblane monterast med stopping og stoff. Eg vil ikkje uroa Jørund meir, han har litt igjen å gjera før helga kjem. Då produktiviteten er så høg hjå Glomma industrier, startar helga kl. 12.30 på fredagen. Det er det eg kallar ein god arbeidsgjevar.

Med industrisymaskinen Dürkopp Adler går syinga snøgt unna for Berit Øverby.

Med industrisymaskinen Dürkopp Adler går syinga snøgt unna for Berit Øverby.

Foto: Per Thorvaldsen

Eg tek på meg rolla som QA-mann. Eg ser meg rundt og vert imponert over kvaliteten på dei restaurerte møblane. Her er det gjensyn med gilde stolar og sofaer frå ei svunnen tid. Diverre skal dei tilbake til Telenor eller andre store kundar. Elles hadde eg kjøpt eit par på flekken. Eg er glad i kvardagsdesign.

Eg går attende til stoffavdelinga. Der står Rozmana Ahmani frå Glomma industrier saman med Ingebjørg. Dei har vorte einige om ein kraftig raudfarge. Den fargen vil passa aldeles utmerkt til dei slanke teakmøblane våre.

Eg kjenner ei djup kjensle av tillit når me går ut. Bror min, som var yrkesmilitær, lærte meg ein gong for lenge sidan: «Don’t expect, inspect.» Eg kjenner meg trygg på at me får noko me kan ha glede av i mange år.

Det er berre å stiga inn i 1963. No er møblane vortne som nye og klare for seksti år til.

Det er berre å stiga inn i 1963. No er møblane vortne som nye og klare for seksti år til.

Foto: Ingebjørg Tilseth

Eg ser bort på bilen som skal taka oss heim. Ingebjørg sin strokne Volvo 850 1996-modell. Uvisst av kva grunn kjem eg til å tenkja på Oswald Spengler og boka Mennesket og teknikken (Cappelen Damm 1987): «Ingeniøren er i all stillhet industriens herre og dens skjebne. Han tenker seg de muligheter som maskinen virkeliggjør.» 

Ingebjørg dinglar med nyklane. Eg skal få køyra. Me vel nokre svingete vegar heim. Det er ingenting i vegen med oss gamle maskinar eller ingeniørar. Kvalitet går aldri av moten.

Per Thorvaldsen

pth@hvl.no

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Eg står på baksida av eit industriområde på Årnes. Google Maps har ført meg hit. Eg leitar fortvilt etter Glomma industrier. Websida deira såg fantastisk ut, og det var også tilbodet me fekk for å trekkja om alle møblane me har i selskapslokalet. Har me vorte lurte?

Plutseleg ser eg ei lita dør i ein stor port og ovanfor den eit lite skilt som fortel meg at me har kome rett. Innsida er eit syn for gudar. Hundrevis av møblar som anten er ferdige eller skal få sitt møte med møbeltapetseraren. Dette er ikkje noka «mann og kone-bedrift». Her ville Adam Smith ha gråte av glede av effektiviteten som arbeidsdelinga gjev.

«Bror min, som var yrkesmilitær, lærte meg ein gong for lenge sidan: 'Don’t expect, inspect.'»

Det tek til med at nokon tek stoff og gamal stopping av møblane. Med utgangspunkt i dei gamle stoffbitane vert det laga nye. Og midt i rommet står Jørund Skjalg Svendsen og svarar på kvifor Glomma industrier er så konkurransedyktig på pris: ein kuttemaskin frå Lectra. Han ser ut som ein gedigen skrivar, men har knivar i staden for penn. Jørund fortel at kuttemaskinen er meir enn tjue år gamal og kosta nokre millionar i byrjinga av dette hundreåret. Eg gløymer fullstendig kvifor me kom.

Heldigvis er Ingebjørg med, og ho vel ein strålande farge i gudbrandsdalsstoff medan eg peprar Jørund med spørsmål. Då eg er fargeblind, er jo ikkje fargar mitt departement. Jørund startar forklaringa med å hefta stoffbitar på ei tavle han har spraya med lim. Så held han ei digitaliseringsmus i neven og markerer ei rad med punkt langs stoffranda. Det held med eit par punkt, så fyller datamaskinen ut resten. Eg ser bort på datamaskinen og vert nostalgisk. Programmet har eit herleg brukargrensesnitt med store knappar og gilde fargar i ekte Windows 2000-stil. Det gjer ingenting at noko er gamalt, så lenge det verkar.

Stoffkuttaren frå Lectra skjer stoffet raskt og effektivt på same tid, slik at alt materialet vert nytta.

Stoffkuttaren frå Lectra skjer stoffet raskt og effektivt på same tid, slik at alt materialet vert nytta.

Foto: Per Thorvaldsen

Så går Jørund og eg bort mot kuttemaskinen. Der er det ein ny datamaskin som sorterer bitane slik at ein får optimal utnytting av stoffet. Jørund trykkjer på ein knapp, og opp sprett det eit speedometer. Etter få sekund er bitane klare til å verta skorne ut på best mogleg måte. Jørund kan òg gå inn og endra korleis bitane ligg, dersom det er ønskeleg eller naudsynt.

Så tek me ein titt på kuttaren, og Jørund forklarer.

– I bandet som trekkjer stoffet, er det ei rekkje små hòl der luft vert sogen ut og skapar undertrykk under stoffet, slik at det held seg på plass. For å sørgja for at det vert betre vakuum, er det lagt plastfolie over. Bandet går så framover og trekkjer stoff med seg. Kuttaren kan røra seg både i X- og Y-retning og dimed skjera både rett og i bogar.

Ingenting er så kjekt som å sjå andre arbeida. Samspelet mellom menneske og maskin her er førebiletleg. Kuttaren utnyttar stoffet maksimalt, og Jørund plukkar av bitar etter som dei kjem farande mot han. Saman har dei full kontroll på prosessen. 

Når eg ser kor fort det går, lurar eg på om me har betalt for mykje. Vel, det er mykje att å gjera. Bak meg sit ei rad med damer og syr saman bitane, og etterpå skal møblane monterast med stopping og stoff. Eg vil ikkje uroa Jørund meir, han har litt igjen å gjera før helga kjem. Då produktiviteten er så høg hjå Glomma industrier, startar helga kl. 12.30 på fredagen. Det er det eg kallar ein god arbeidsgjevar.

Med industrisymaskinen Dürkopp Adler går syinga snøgt unna for Berit Øverby.

Med industrisymaskinen Dürkopp Adler går syinga snøgt unna for Berit Øverby.

Foto: Per Thorvaldsen

Eg tek på meg rolla som QA-mann. Eg ser meg rundt og vert imponert over kvaliteten på dei restaurerte møblane. Her er det gjensyn med gilde stolar og sofaer frå ei svunnen tid. Diverre skal dei tilbake til Telenor eller andre store kundar. Elles hadde eg kjøpt eit par på flekken. Eg er glad i kvardagsdesign.

Eg går attende til stoffavdelinga. Der står Rozmana Ahmani frå Glomma industrier saman med Ingebjørg. Dei har vorte einige om ein kraftig raudfarge. Den fargen vil passa aldeles utmerkt til dei slanke teakmøblane våre.

Eg kjenner ei djup kjensle av tillit når me går ut. Bror min, som var yrkesmilitær, lærte meg ein gong for lenge sidan: «Don’t expect, inspect.» Eg kjenner meg trygg på at me får noko me kan ha glede av i mange år.

Det er berre å stiga inn i 1963. No er møblane vortne som nye og klare for seksti år til.

Det er berre å stiga inn i 1963. No er møblane vortne som nye og klare for seksti år til.

Foto: Ingebjørg Tilseth

Eg ser bort på bilen som skal taka oss heim. Ingebjørg sin strokne Volvo 850 1996-modell. Uvisst av kva grunn kjem eg til å tenkja på Oswald Spengler og boka Mennesket og teknikken (Cappelen Damm 1987): «Ingeniøren er i all stillhet industriens herre og dens skjebne. Han tenker seg de muligheter som maskinen virkeliggjør.» 

Ingebjørg dinglar med nyklane. Eg skal få køyra. Me vel nokre svingete vegar heim. Det er ingenting i vegen med oss gamle maskinar eller ingeniørar. Kvalitet går aldri av moten.

Per Thorvaldsen

pth@hvl.no

Emneknaggar

Fleire artiklar

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh
Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Propaganda på agendaen

Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Fredsavtale med biverknader

Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.

I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes
I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis