JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kultur

Musikalsk kvinneportrett

På nyåret skal Herborg Kråkevik spele Kristin Lavransdatter på Den Nationale Scene i Bergen. Det meiner ho er eit stort ansvar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
For første gong blir romanane om Kristin Lavransdatter musikal.

For første gong blir romanane om Kristin Lavransdatter musikal.

Foto: Thor Brødreskift

For første gong blir romanane om Kristin Lavransdatter musikal.

For første gong blir romanane om Kristin Lavransdatter musikal.

Foto: Thor Brødreskift

2943
20171222
2943
20171222

For første gong blir den kjende romantrilogien frå forfattaren Sigrid Undset (1882–1949) framført som musikal. Den snart hundre år gamle historia om Kristin Lavransdatter har gått inn i litteraturen som eit viktig kvinneportrett frå mellomalderen, der vi følger Kristin frå barndom til ho er gammal enke. For Kråkevik er det skummelt å skulle portrettere ei av verdas største litterære kvinner.

– Så mange ser for seg eit indre bilde av Kristin og så kjem eg… Godt eg kan syngja meg fram til eit eige bilde av henne.

– Fortel litt om kva forhold du har til henne som rollefigur.

– Kristin er ei rolle som eg kan leggje heile meg i, og kanskje nett difor fryktar eg rolla. Eg må overgi meg til historia, og akkurat no tviheld eg på det sikre og kjende i mitt eige liv. Eg fekk rolla fordi eg spelte Victoria i dramatiseringa frå Knut Hamsuns roman med same namn, og Hanna Glawari i Den glade enke, også desse av regissør Svein Sturla Hungnes. Han meiner visst at eg har eit indre trykk som han kan nytte, og det er kanskje noko i det.

– På kva måte passar historia som musikal?

– Ein musikal er avhengig av ei historie som «syng». Det må vere sterke kjensler i historia som fortener å verte gjorde om til song. Slikt er det mykje av i desse bøkene.

– Er denne musikalen annleis frå det du har gjort tidlegare?

– Nei, men ansvaret er større. Heldigvis har eg hatt kniven på strupen før, så eg kjenner att redsla og kan nytte henne til å skjerpe meg. Det går ikkje an å seie nei til ei slik rolle. For meg ville det vore heilt rart. Eg liker å utsetje meg for det som verkar umogeleg.

– Er historia om Kristin Lavransdatter like aktuell i dag?

– Ja, vi har jo dette sitatet til Undset: «Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.» Undset utforskar fleire sider ved kjærleiken: forholda mellom menneske, konsekvensane av vala våre, dragkamp og maktkamp. Eg trur det indre livet vårt er ganske likt, men det mellommenneskelege og samfunnet er sterkt endra. Kvinner og menn lever annleis saman, og dette med skam og ære har fått mindre andlet. For å forstå muslimske kulturar i dag kan historia om Kristin og faren Lavrans vere aktuell.

– Du er kjend for å skape nytt liv i klassiske låtar. Korleis vil du skape nytt liv i denne klassikaren?

– Eg skal først og fremst skape liv i rolla på scena. Om det vert så nytt, tenkjer eg ikkje så mykje på, men det må bli liv. Truverdig liv. At teateret lèt Hungnes dramatisere på nytt, med Brit Bildøen som omset teksten til nynorsk, er jo nytt, sjølv om versjonen frå Det Norske Teatret i si tid også var på nynorsk. Men det heilt nye er musikken til Julian Berntzen, som skapar ei anna stemning enn tidlegare framsyningar. Musikken fortel mykje, og det treng historia når ho skal opp frå papiret og ut på scena.

Elise Løvereide

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

For første gong blir den kjende romantrilogien frå forfattaren Sigrid Undset (1882–1949) framført som musikal. Den snart hundre år gamle historia om Kristin Lavransdatter har gått inn i litteraturen som eit viktig kvinneportrett frå mellomalderen, der vi følger Kristin frå barndom til ho er gammal enke. For Kråkevik er det skummelt å skulle portrettere ei av verdas største litterære kvinner.

– Så mange ser for seg eit indre bilde av Kristin og så kjem eg… Godt eg kan syngja meg fram til eit eige bilde av henne.

– Fortel litt om kva forhold du har til henne som rollefigur.

– Kristin er ei rolle som eg kan leggje heile meg i, og kanskje nett difor fryktar eg rolla. Eg må overgi meg til historia, og akkurat no tviheld eg på det sikre og kjende i mitt eige liv. Eg fekk rolla fordi eg spelte Victoria i dramatiseringa frå Knut Hamsuns roman med same namn, og Hanna Glawari i Den glade enke, også desse av regissør Svein Sturla Hungnes. Han meiner visst at eg har eit indre trykk som han kan nytte, og det er kanskje noko i det.

– På kva måte passar historia som musikal?

– Ein musikal er avhengig av ei historie som «syng». Det må vere sterke kjensler i historia som fortener å verte gjorde om til song. Slikt er det mykje av i desse bøkene.

– Er denne musikalen annleis frå det du har gjort tidlegare?

– Nei, men ansvaret er større. Heldigvis har eg hatt kniven på strupen før, så eg kjenner att redsla og kan nytte henne til å skjerpe meg. Det går ikkje an å seie nei til ei slik rolle. For meg ville det vore heilt rart. Eg liker å utsetje meg for det som verkar umogeleg.

– Er historia om Kristin Lavransdatter like aktuell i dag?

– Ja, vi har jo dette sitatet til Undset: «Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.» Undset utforskar fleire sider ved kjærleiken: forholda mellom menneske, konsekvensane av vala våre, dragkamp og maktkamp. Eg trur det indre livet vårt er ganske likt, men det mellommenneskelege og samfunnet er sterkt endra. Kvinner og menn lever annleis saman, og dette med skam og ære har fått mindre andlet. For å forstå muslimske kulturar i dag kan historia om Kristin og faren Lavrans vere aktuell.

– Du er kjend for å skape nytt liv i klassiske låtar. Korleis vil du skape nytt liv i denne klassikaren?

– Eg skal først og fremst skape liv i rolla på scena. Om det vert så nytt, tenkjer eg ikkje så mykje på, men det må bli liv. Truverdig liv. At teateret lèt Hungnes dramatisere på nytt, med Brit Bildøen som omset teksten til nynorsk, er jo nytt, sjølv om versjonen frå Det Norske Teatret i si tid også var på nynorsk. Men det heilt nye er musikken til Julian Berntzen, som skapar ei anna stemning enn tidlegare framsyningar. Musikken fortel mykje, og det treng historia når ho skal opp frå papiret og ut på scena.

Elise Løvereide

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis