JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

DiktetKunnskap

Diktet: Henrik Ibsen

Som lyrikar skreiv han dikt sporadisk gjennom heile livet, men berre éi diktsamling vart gjeven ut.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen

Foto: NRK

Foto: NRK

2551
20240614
2551
20240614

Henrik Ibsen var, som vi veit, ein stor diktar (1828–1906), som til liks med Franz Kafka og James Joyce aldri fekk Nobelprisen. Han er verdskjend som dramatikar og har skapt figurar som Hedda Gabler og Terje Vigen i tekstar anten utan enderim, eller tekstar med.

Som lyrikar skreiv han dikt sporadisk gjennom heile livet, men berre éi diktsamling vart gjeven ut: Digte, som kom i 1871. Vigdis Ystad gav i 1991 ut ei større og fyllestgjerande utgåve: Dikt av Henrik Ibsen, som Bokklubbens Lyrikkvenner stod for. Det er ho som har valt ut dagens tekst, henta frå slutten av Peer Gynt.

For all del finst det dikt av Ibsen som er vortne allment kjende: «Borte!», med slutt­strofa «Det var en fest kun, –/ før natten den sorte;/ hun var en gjest kun, –/ og nu er hun borte.» Og livsprogrammet til diktaren: «Å leve er – krig med trolle/ i hjertets og hjernens hvelv./ Å dikte, – det er å holde/ dommedag over seg selv.» Eller Henrik Ibsens eige resymé: «Mot snelandets hytter/ fra solstrandens kratt/ red hjemløs en rytter/ hver eneste natt –//Nyss steg han av hesten,/ fant åpen hver dør –/ kunne hjemløse gjesten/ kanskje kommet litt før?»

Om dagens tekst står det at Peer «kaster sin hatt på veien og river seg i håret. Efterhånden faller der en stillhet over ham.» Ein les sjølvinnsikta til Peer som svar på Knappestøyparens: «Du var nu etlet til en blinkende knapp/ på verdensvesten; men hempen glapp;/ og derfor skal du i vrakgods-­kassen».

Ingen lesande nordmann stiller seg likegyldig til Ibsen. Trass i imponerande stykke som Gengangere (1871) og Vild­anden (1884) – det er Peer Gynt (1867) vi ikkje kan klara oss utan, hans einaste stykke med shakespearske kvalitetar.

Jan Erik Vold

Så usigelig fattig kan en sjel da gå
tilbake til intet i det tåkete grå.
Du deilige jord, vær ikke vred
at jeg trampet ditt gress til ingen nytte.
Du deilige sol, du har sløset med
dine lysende stenk i en folketom hytte.
Der satt ingen der inne å varme og stemme; –
eieren, sier de, var aldri hjemme.
Deilige sol og deilige jord,
I var dumme at I bar og lyste for min mor.
Ånden er karrig og naturen ødsel.
Det er dyrt å bøte med livet for sin fødsel. –
Jeg vil oppad, høyt, på den bratteste tinde;
jeg vil ennu en gang se solen rinne,
stirre meg trett på det lovede land,
se å få snedyngen over meg kavet;
de kan skrive derover: «her er ingen begravet»;
og bakefter, – siden –! La det gå som det kan.

Henrik Ibsen

(Frå Peer Gynt, akt 5)

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Henrik Ibsen var, som vi veit, ein stor diktar (1828–1906), som til liks med Franz Kafka og James Joyce aldri fekk Nobelprisen. Han er verdskjend som dramatikar og har skapt figurar som Hedda Gabler og Terje Vigen i tekstar anten utan enderim, eller tekstar med.

Som lyrikar skreiv han dikt sporadisk gjennom heile livet, men berre éi diktsamling vart gjeven ut: Digte, som kom i 1871. Vigdis Ystad gav i 1991 ut ei større og fyllestgjerande utgåve: Dikt av Henrik Ibsen, som Bokklubbens Lyrikkvenner stod for. Det er ho som har valt ut dagens tekst, henta frå slutten av Peer Gynt.

For all del finst det dikt av Ibsen som er vortne allment kjende: «Borte!», med slutt­strofa «Det var en fest kun, –/ før natten den sorte;/ hun var en gjest kun, –/ og nu er hun borte.» Og livsprogrammet til diktaren: «Å leve er – krig med trolle/ i hjertets og hjernens hvelv./ Å dikte, – det er å holde/ dommedag over seg selv.» Eller Henrik Ibsens eige resymé: «Mot snelandets hytter/ fra solstrandens kratt/ red hjemløs en rytter/ hver eneste natt –//Nyss steg han av hesten,/ fant åpen hver dør –/ kunne hjemløse gjesten/ kanskje kommet litt før?»

Om dagens tekst står det at Peer «kaster sin hatt på veien og river seg i håret. Efterhånden faller der en stillhet over ham.» Ein les sjølvinnsikta til Peer som svar på Knappestøyparens: «Du var nu etlet til en blinkende knapp/ på verdensvesten; men hempen glapp;/ og derfor skal du i vrakgods-­kassen».

Ingen lesande nordmann stiller seg likegyldig til Ibsen. Trass i imponerande stykke som Gengangere (1871) og Vild­anden (1884) – det er Peer Gynt (1867) vi ikkje kan klara oss utan, hans einaste stykke med shakespearske kvalitetar.

Jan Erik Vold

Så usigelig fattig kan en sjel da gå
tilbake til intet i det tåkete grå.
Du deilige jord, vær ikke vred
at jeg trampet ditt gress til ingen nytte.
Du deilige sol, du har sløset med
dine lysende stenk i en folketom hytte.
Der satt ingen der inne å varme og stemme; –
eieren, sier de, var aldri hjemme.
Deilige sol og deilige jord,
I var dumme at I bar og lyste for min mor.
Ånden er karrig og naturen ødsel.
Det er dyrt å bøte med livet for sin fødsel. –
Jeg vil oppad, høyt, på den bratteste tinde;
jeg vil ennu en gang se solen rinne,
stirre meg trett på det lovede land,
se å få snedyngen over meg kavet;
de kan skrive derover: «her er ingen begravet»;
og bakefter, – siden –! La det gå som det kan.

Henrik Ibsen

(Frå Peer Gynt, akt 5)

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis