JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Frå sjakkverdaKunnskap

Filosofane tenkjer

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gottfried Wilhelm Leibniz, måla av Christoph Bernhard Francke kring 1695. Leibniz (1646–1716) skal ha vore den fyrste filosofen som fann djupe parallellar mellom sjakk og språk.

Gottfried Wilhelm Leibniz, måla av Christoph Bernhard Francke kring 1695. Leibniz (1646–1716) skal ha vore den fyrste filosofen som fann djupe parallellar mellom sjakk og språk.

Gottfried Wilhelm Leibniz, måla av Christoph Bernhard Francke kring 1695. Leibniz (1646–1716) skal ha vore den fyrste filosofen som fann djupe parallellar mellom sjakk og språk.

Gottfried Wilhelm Leibniz, måla av Christoph Bernhard Francke kring 1695. Leibniz (1646–1716) skal ha vore den fyrste filosofen som fann djupe parallellar mellom sjakk og språk.

2467
20211119
2467
20211119

Dei største tenkjarane, altså filosofane, har ein del å seia om sjakk. I haust vart eg spurd av eit verdsleiande tidsskrift om å vera fagfelle (domar) på ein artikkel om sjakk og språk skriven av ein supersmart analytisk filosof. Forfattaren diskuterte ein parallell (knytt til tvitydig tolking) mellom sjakknotasjonar og ytringar i ein dialog. Han polemiserte mot ein publikasjon frå ein annan filosof om det kvite trekket Lb5 (lauparen til b5). Dei to filosofane var samde i éi sak: Notasjonen er tvitydig av di ein ikkje veit kva for ein kvit laupar som går til b5.

Det er rett at kvit byrjar med to lauparar, men b5 er eit kvitt felt – og berre éin laupar (den på f1) kan koma til b5. Lauparen som byrjar på c1, eit svart felt, er sjølvsagt fargeblind og kan aldri gå til b5. Filosofane kunne enkelt berga diskusjonen med eit springartrekk (hesten). Kvit har to hestar som båe kan hoppa til b5, så notasjonen Sb5 kan vera tvitydig. I slike døme skriv sjakkspelarar Sdb5: Springaren som står i d-lina går til b5.

Det vert verre. Men før eg gjer filosofane til lått, vil eg presisera, som eg skreiv i fagfellevurderinga mi, at det idiotiske dømet med lauparane til b5 har ei teoretisk (men ikkje praktisk) mogleg tolking av di ein kvit bonde kan ha gått ned til eit kvitt felt på g8, e8, c8 eller a8 og omskapa seg til ein kvitfeltslaupar. Men den sære regelen ein kallar underpromotering, har ikkje filosofisk interesse.

Hovudpoenget til forfattaren var at eit sjakkparti gjennom sjakknotasjonen, som ein dialog mellom to språkbrukarar, ikkje refererer til kva som vart spela eller sagt for til dømes 20 trekk eller setningar sidan. Det er stillinga på brettet, eller konteksten her og no i språket, som avgjer alt. Dette er eit interessant poeng, men det gjeld ikkje heilt i sjakken: Ein kan berre rokera om korkje kongen eller tårnet tidlegare har flytta. Om kongen gjekk frå e1 til f1 i trekk 10, og seinare attende til e1 i trekk 15, kan ikkje kvit rokera i trekk 35. Eit anna poeng er remis ved trekkgjentaking (tre gonger same stilling) eller remis ved 50-trekksregelen (utan slag/bondetrekk). Difor må ein kjenna heile historia til partiet.

Men så det mest komiske: Forfattaren skriv at om to springarar står på same rad og i same line, må ein nytta full notasjon for å vera eintydig: Sd4-b5. Men dette er nonsens: Om to brikker står på same rad og line, er dei to den same brikka!

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dei største tenkjarane, altså filosofane, har ein del å seia om sjakk. I haust vart eg spurd av eit verdsleiande tidsskrift om å vera fagfelle (domar) på ein artikkel om sjakk og språk skriven av ein supersmart analytisk filosof. Forfattaren diskuterte ein parallell (knytt til tvitydig tolking) mellom sjakknotasjonar og ytringar i ein dialog. Han polemiserte mot ein publikasjon frå ein annan filosof om det kvite trekket Lb5 (lauparen til b5). Dei to filosofane var samde i éi sak: Notasjonen er tvitydig av di ein ikkje veit kva for ein kvit laupar som går til b5.

Det er rett at kvit byrjar med to lauparar, men b5 er eit kvitt felt – og berre éin laupar (den på f1) kan koma til b5. Lauparen som byrjar på c1, eit svart felt, er sjølvsagt fargeblind og kan aldri gå til b5. Filosofane kunne enkelt berga diskusjonen med eit springartrekk (hesten). Kvit har to hestar som båe kan hoppa til b5, så notasjonen Sb5 kan vera tvitydig. I slike døme skriv sjakkspelarar Sdb5: Springaren som står i d-lina går til b5.

Det vert verre. Men før eg gjer filosofane til lått, vil eg presisera, som eg skreiv i fagfellevurderinga mi, at det idiotiske dømet med lauparane til b5 har ei teoretisk (men ikkje praktisk) mogleg tolking av di ein kvit bonde kan ha gått ned til eit kvitt felt på g8, e8, c8 eller a8 og omskapa seg til ein kvitfeltslaupar. Men den sære regelen ein kallar underpromotering, har ikkje filosofisk interesse.

Hovudpoenget til forfattaren var at eit sjakkparti gjennom sjakknotasjonen, som ein dialog mellom to språkbrukarar, ikkje refererer til kva som vart spela eller sagt for til dømes 20 trekk eller setningar sidan. Det er stillinga på brettet, eller konteksten her og no i språket, som avgjer alt. Dette er eit interessant poeng, men det gjeld ikkje heilt i sjakken: Ein kan berre rokera om korkje kongen eller tårnet tidlegare har flytta. Om kongen gjekk frå e1 til f1 i trekk 10, og seinare attende til e1 i trekk 15, kan ikkje kvit rokera i trekk 35. Eit anna poeng er remis ved trekkgjentaking (tre gonger same stilling) eller remis ved 50-trekksregelen (utan slag/bondetrekk). Difor må ein kjenna heile historia til partiet.

Men så det mest komiske: Forfattaren skriv at om to springarar står på same rad og i same line, må ein nytta full notasjon for å vera eintydig: Sd4-b5. Men dette er nonsens: Om to brikker står på same rad og line, er dei to den same brikka!

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis