Filosofane tenkjer
Gottfried Wilhelm Leibniz, måla av Christoph Bernhard Francke kring 1695. Leibniz (1646–1716) skal ha vore den fyrste filosofen som fann djupe parallellar mellom sjakk og språk.
Dei største tenkjarane, altså filosofane, har ein del å seia om sjakk. I haust vart eg spurd av eit verdsleiande tidsskrift om å vera fagfelle (domar) på ein artikkel om sjakk og språk skriven av ein supersmart analytisk filosof. Forfattaren diskuterte ein parallell (knytt til tvitydig tolking) mellom sjakknotasjonar og ytringar i ein dialog. Han polemiserte mot ein publikasjon frå ein annan filosof om det kvite trekket Lb5 (lauparen til b5). Dei to filosofane var samde i éi sak: Notasjonen er tvitydig av di ein ikkje veit kva for ein kvit laupar som går til b5.
Det er rett at kvit byrjar med to lauparar, men b5 er eit kvitt felt – og berre éin laupar (den på f1) kan koma til b5. Lauparen som byrjar på c1, eit svart felt, er sjølvsagt fargeblind og kan aldri gå til b5. Filosofane kunne enkelt berga diskusjonen med eit springartrekk (hesten). Kvit har to hestar som båe kan hoppa til b5, så notasjonen Sb5 kan vera tvitydig. I slike døme skriv sjakkspelarar Sdb5: Springaren som står i d-lina går til b5.
Det vert verre. Men før eg gjer filosofane til lått, vil eg presisera, som eg skreiv i fagfellevurderinga mi, at det idiotiske dømet med lauparane til b5 har ei teoretisk (men ikkje praktisk) mogleg tolking av di ein kvit bonde kan ha gått ned til eit kvitt felt på g8, e8, c8 eller a8 og omskapa seg til ein kvitfeltslaupar. Men den sære regelen ein kallar underpromotering, har ikkje filosofisk interesse.
Hovudpoenget til forfattaren var at eit sjakkparti gjennom sjakknotasjonen, som ein dialog mellom to språkbrukarar, ikkje refererer til kva som vart spela eller sagt for til dømes 20 trekk eller setningar sidan. Det er stillinga på brettet, eller konteksten her og no i språket, som avgjer alt. Dette er eit interessant poeng, men det gjeld ikkje heilt i sjakken: Ein kan berre rokera om korkje kongen eller tårnet tidlegare har flytta. Om kongen gjekk frå e1 til f1 i trekk 10, og seinare attende til e1 i trekk 15, kan ikkje kvit rokera i trekk 35. Eit anna poeng er remis ved trekkgjentaking (tre gonger same stilling) eller remis ved 50-trekksregelen (utan slag/bondetrekk). Difor må ein kjenna heile historia til partiet.
Men så det mest komiske: Forfattaren skriv at om to springarar står på same rad og i same line, må ein nytta full notasjon for å vera eintydig: Sd4-b5. Men dette er nonsens: Om to brikker står på same rad og line, er dei to den same brikka!
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dei største tenkjarane, altså filosofane, har ein del å seia om sjakk. I haust vart eg spurd av eit verdsleiande tidsskrift om å vera fagfelle (domar) på ein artikkel om sjakk og språk skriven av ein supersmart analytisk filosof. Forfattaren diskuterte ein parallell (knytt til tvitydig tolking) mellom sjakknotasjonar og ytringar i ein dialog. Han polemiserte mot ein publikasjon frå ein annan filosof om det kvite trekket Lb5 (lauparen til b5). Dei to filosofane var samde i éi sak: Notasjonen er tvitydig av di ein ikkje veit kva for ein kvit laupar som går til b5.
Det er rett at kvit byrjar med to lauparar, men b5 er eit kvitt felt – og berre éin laupar (den på f1) kan koma til b5. Lauparen som byrjar på c1, eit svart felt, er sjølvsagt fargeblind og kan aldri gå til b5. Filosofane kunne enkelt berga diskusjonen med eit springartrekk (hesten). Kvit har to hestar som båe kan hoppa til b5, så notasjonen Sb5 kan vera tvitydig. I slike døme skriv sjakkspelarar Sdb5: Springaren som står i d-lina går til b5.
Det vert verre. Men før eg gjer filosofane til lått, vil eg presisera, som eg skreiv i fagfellevurderinga mi, at det idiotiske dømet med lauparane til b5 har ei teoretisk (men ikkje praktisk) mogleg tolking av di ein kvit bonde kan ha gått ned til eit kvitt felt på g8, e8, c8 eller a8 og omskapa seg til ein kvitfeltslaupar. Men den sære regelen ein kallar underpromotering, har ikkje filosofisk interesse.
Hovudpoenget til forfattaren var at eit sjakkparti gjennom sjakknotasjonen, som ein dialog mellom to språkbrukarar, ikkje refererer til kva som vart spela eller sagt for til dømes 20 trekk eller setningar sidan. Det er stillinga på brettet, eller konteksten her og no i språket, som avgjer alt. Dette er eit interessant poeng, men det gjeld ikkje heilt i sjakken: Ein kan berre rokera om korkje kongen eller tårnet tidlegare har flytta. Om kongen gjekk frå e1 til f1 i trekk 10, og seinare attende til e1 i trekk 15, kan ikkje kvit rokera i trekk 35. Eit anna poeng er remis ved trekkgjentaking (tre gonger same stilling) eller remis ved 50-trekksregelen (utan slag/bondetrekk). Difor må ein kjenna heile historia til partiet.
Men så det mest komiske: Forfattaren skriv at om to springarar står på same rad og i same line, må ein nytta full notasjon for å vera eintydig: Sd4-b5. Men dette er nonsens: Om to brikker står på same rad og line, er dei to den same brikka!
Atle Grønn
Atle Grønn er internasjonal meister i sjakk.
Fleire artiklar
Dyrlegen kjem
Joachim Cooder er kjend som perkusjonist frå fleire utgivingar saman med opphavet, Ry Cooder.
Foto: Amanda Charchian
Motellet til drøymaren
Joachim Cooder opnar dørene til sju musikalske rom.
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»