Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

3559
20250103
3559
20250103

Roman

Eivind Riise Hauge:

Halvard Borges forbrytelser

Vigmostad & Bjørke

Med lov skal land byggjast og ikkje med ulov øydast, men alle lover er i grunnen påfunn, og trass i gode intensjonar råkar dei oss ulikt. Det er noko av det den nye romanen til Eivind Riise Hauge handlar om.

Ein stad i vedvarande bergensk uvêr overtek litteraturvitaren Thomas Larsen eit forskingsprosjekt om seriekriminelle og rettsvernet deira, når tidlegare dommar, rette eller urette, har erodert bort truverdet. Ein av desse gjengangarane er Halvard Borge, også kalla Rorgen, som i byrjinga av boka ligg på Haukeland sjukehus og tenkjer tidvis klårt, men andre gonger uklårt om både det eine og det andre. Romanen vekslar deretter mellom arbeidet Thomas Hansen gjer for å finna ut i kva grad Rorgen har fått rettvis handsaming, og episodar i sinnet til Rorgen sjølv, der han tenkjer interessant om mykje og mangt.

Stereotypiar og terapi

Tidleg i boka, medan Thomas er i kontakt med mellom andre ein storrøykjande professor «hev vore» frå Karmøy og ein kamerat som heiter Kjetil, tykkjest personane noko konstruerte, men dette er ei bok som berre veks i kvalitet under lesinga, og aller best er bolkane med Rorgen på sjukehuset, der Eivind Riise Hauge har funne fram til ein herleg rytme i den litt hissige medvitsstraumen, med passasjar krydra med nokre klyper banning, eller med den bergenske avslutninga «mann», og det gjer det heile truverdig. Halvard Borge vert ein person for oss, i kraft av det han tenkjer, og i kontrast til det me får vita at han har gjort, og truleg stadig kan få seg til å gjera.

Forfattaren har gått langt i å tildela Borge eit rikt indre liv og ein kulturell ballast som ikkje høver heilt med den stereotypien som plasserer seriekriminelle i ein taparkategori. Stundom ser ein i teksten ein motsett stereotypi, men då som tankar somme gjer seg, og ikkje noko forfattaren bryt inn med, nemleg at folk med høg utdanning ikkje har bakkekontakt. Særleg ser det ut til å gjelda i psykiatrien.

Kona – eller sambuaren – til Thomas, Laura, er psykolog og driv etter det eg forstår, ein slags åtferdsterapi, men det verkar ikkje som om ho har særleg tru på sitt eige fag, for ho ser ut til å meina at folk ikkje endrar seg, same kva ein gjer med dei. Ho har fått ein førespurnad om hjelp frå ein åtti år gammal mann med dommar bak seg for pedofili, men ho vil ikkje hjelpa han. Ho nemner dette for Thomas, og ein får ei kjensle av at ho gjerne vil få medhald i avgjerda si, men Thomas kan ikkje godta ei slik haldning. Det anar lesaren at relasjonen mellom dei to er i oppløysing, og det er skildra svært godt og på finurleg vis.

Funklande detaljar

Boka er aktuell alle stader der det finst lover, og ho er full av gode observasjonar. Her er det bipersonar som dukkar opp no og då som levande personar, og her er små, funklande detaljar som tykkjest uvesentlege i augneblinken, men som uventa får ein forklarande kontekst eller eit anna perspektiv hundre sider seinare, som eit perleforheng heime hjå mor til Rorgen, eller etternamnet Bratt. Ein lyt vera observant under lesinga og ikkje tru at eit fenomen er utan meining.

Eivind Riise Hauge har her skrive ein sterk roman som inspirerer lesaren til eigne tankar om rettsvesenet og individet, og om korleis samfunnets autoriserte forteljing om den einskilde får status som ortodoksi og justismord vert ståande av prestisjeomsyn.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Eivind Riise Hauge:

Halvard Borges forbrytelser

Vigmostad & Bjørke

Med lov skal land byggjast og ikkje med ulov øydast, men alle lover er i grunnen påfunn, og trass i gode intensjonar råkar dei oss ulikt. Det er noko av det den nye romanen til Eivind Riise Hauge handlar om.

Ein stad i vedvarande bergensk uvêr overtek litteraturvitaren Thomas Larsen eit forskingsprosjekt om seriekriminelle og rettsvernet deira, når tidlegare dommar, rette eller urette, har erodert bort truverdet. Ein av desse gjengangarane er Halvard Borge, også kalla Rorgen, som i byrjinga av boka ligg på Haukeland sjukehus og tenkjer tidvis klårt, men andre gonger uklårt om både det eine og det andre. Romanen vekslar deretter mellom arbeidet Thomas Hansen gjer for å finna ut i kva grad Rorgen har fått rettvis handsaming, og episodar i sinnet til Rorgen sjølv, der han tenkjer interessant om mykje og mangt.

Stereotypiar og terapi

Tidleg i boka, medan Thomas er i kontakt med mellom andre ein storrøykjande professor «hev vore» frå Karmøy og ein kamerat som heiter Kjetil, tykkjest personane noko konstruerte, men dette er ei bok som berre veks i kvalitet under lesinga, og aller best er bolkane med Rorgen på sjukehuset, der Eivind Riise Hauge har funne fram til ein herleg rytme i den litt hissige medvitsstraumen, med passasjar krydra med nokre klyper banning, eller med den bergenske avslutninga «mann», og det gjer det heile truverdig. Halvard Borge vert ein person for oss, i kraft av det han tenkjer, og i kontrast til det me får vita at han har gjort, og truleg stadig kan få seg til å gjera.

Forfattaren har gått langt i å tildela Borge eit rikt indre liv og ein kulturell ballast som ikkje høver heilt med den stereotypien som plasserer seriekriminelle i ein taparkategori. Stundom ser ein i teksten ein motsett stereotypi, men då som tankar somme gjer seg, og ikkje noko forfattaren bryt inn med, nemleg at folk med høg utdanning ikkje har bakkekontakt. Særleg ser det ut til å gjelda i psykiatrien.

Kona – eller sambuaren – til Thomas, Laura, er psykolog og driv etter det eg forstår, ein slags åtferdsterapi, men det verkar ikkje som om ho har særleg tru på sitt eige fag, for ho ser ut til å meina at folk ikkje endrar seg, same kva ein gjer med dei. Ho har fått ein førespurnad om hjelp frå ein åtti år gammal mann med dommar bak seg for pedofili, men ho vil ikkje hjelpa han. Ho nemner dette for Thomas, og ein får ei kjensle av at ho gjerne vil få medhald i avgjerda si, men Thomas kan ikkje godta ei slik haldning. Det anar lesaren at relasjonen mellom dei to er i oppløysing, og det er skildra svært godt og på finurleg vis.

Funklande detaljar

Boka er aktuell alle stader der det finst lover, og ho er full av gode observasjonar. Her er det bipersonar som dukkar opp no og då som levande personar, og her er små, funklande detaljar som tykkjest uvesentlege i augneblinken, men som uventa får ein forklarande kontekst eller eit anna perspektiv hundre sider seinare, som eit perleforheng heime hjå mor til Rorgen, eller etternamnet Bratt. Ein lyt vera observant under lesinga og ikkje tru at eit fenomen er utan meining.

Eivind Riise Hauge har her skrive ein sterk roman som inspirerer lesaren til eigne tankar om rettsvesenet og individet, og om korleis samfunnets autoriserte forteljing om den einskilde får status som ortodoksi og justismord vert ståande av prestisjeomsyn.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.

Foto: Eivind Senneset

BokMeldingar
Odd W. Surén

Dei førehandsdømde og samfunnet

Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.

Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.

Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.

Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters / NTB

Ordskifte
Thomas Mo Willig

Fotball og laksediplomati

Fortener Saudi-Arabia meir merksemd fordi dei skal arrangera endå eit nytt idrettsarrangement? Absolutt. Klarer NFF å endra norsk utanrikspolitikk og handels- og reisemønster med kritikken sin? Truleg ikkje.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen
Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Det virtuelle Unesco-museet for stolne kunstobjekt vil vise tredimensjonale modellar av gjenstandar som er skjulte på den illegale kunstmarknaden.

Illustrasjon: Kéré Architecture

Samfunn

Der krim møter kunst

Kulturskattar av uante verdiar er stolne og fjerna frå samfunna dei høyrer heime i. I løpet av året vil vi kunne sjå ein del av dei, i eit nytt virtuelt museum for stolne kulturminne.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis