Den vitruviske mannen
I 1420-åra vart Italia råka av eit arkitekturopprør. Det teoretiske grunnlaget vart henta frå romaren Vitruv.
Leonardo da Vincis teikning av «den vitruviske mannen» er ein illustrasjon av Vitruvs utgreiing om det matematiske tilhøvet mellom kroppsdelar.
Foto via Wikimedia Commons
Sakprosa
Vitruv:
Om arkitektur
Omsett frå latin av Einar Weidemann
I serien Kanon. Antikkens litteratur på norsk
Gyldendal 2023
Opprørarane kravde at ein skulle vende attende til det formspråket romarane hadde nytta over tusen år før, i ei tid med heilt andre tekniske og sosiale føresetnader. Det var eit reaksjonært prosjekt, og det underlege er at det lukkast.
I ettertida er det kjent som den italienske renessansen, og han la grunnlaget for europeisk kunst og arkitektur dei neste fem hundre åra.
Proporsjonar
I Italia var det ikkje vanskeleg å finne førebilete for den nye arkitekturen, sidan mange romerske byggverk var så solide at dei framleis stod etter meir enn tusen år. Derimot vanta det på teoretiske verk frå romartida. Det einaste ein hadde, var Vitruv, som difor fekk ein særleg status. Med tida vart han supplert og komplettert av bøkene til renessansearkitektar som Alberti, Vignola og Palladio, men Vitruv vart ståande som arkitekturens gamle testamente. Han var ein autoritet ein ikkje kom utanom.
Difor er Vitruv viktig for å forstå arkitekturhistoria, også i vårt eige land. Når til dømes løytnant Nordahl på Voss skulle byggje seg nytt hus på garden Lekve i 1725, fann han ut at han hadde råd til ei takhøgd på 3 meter. Då måtte storstova måle 6 x 6 meter, og daglegstova 4,5 x 4, 5, fordi dei skulle ha dei rette proporsjonane mellom side og høgd, høvesvis 2:1 og 3:2.
Dette var noko alle danna folk visste, og dei visste at denne proporsjonstenkinga hadde dei frå Vitruv. Han hadde i sin tur lært ho frå Pythagoras, som hadde oppdaga at slike enkle tal låg til grunn for harmoniane i musikken.
«Det er først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig.»
Sidan vart dette gløymt, men når ein først vert merksam på det, finn ein det att i hus etter hus. Romma vart proporsjonerte med enkle forholdstal, og det same vart huset som heilskap. Venleik hadde eit matematisk grunnlag, anten det var i musikk, skulptur, måleri eller arkitektur, og dette grunnlaget kunne ein forstå ved å lese Vitruv.
Arkitekt og artillerist
Marcus Vitruvius Pollio, på norsk kjend som Vitruv, var ingeniør, arkitekt og artillerist. Han levde på Cæsars og Augustus’ tid, og han arbeidde for begge som ekspert på bygging og drift av kastemaskinar. Dette tente han gode pengar på, slik at han kunne nyte sitt otium og skrive boka som har gjort han kjend i ettertida.
Vitruv er ingen stor stilist. Han er ein teknikar som skriv ned det han kan, og det han har høyrt, og dette gjer boka til ei gullgruve av historiske opplysningar. Til dømes skriv han om korleis fargar vart framstilte, og han har eit heilt kapittel om vassforsyning. Her tilrår han vassrøyr av keramikk, mellom anna fordi «mye tyder på at bly kan være giftig». Vidare fortel han at i Georgia byggjer dei hus ved å felle heile tre som dei så legg i firkant over kvarandre på kryss og tvers. Dette er den eldste omtalen eg veit om av det vi kallar laft.
Han gjer seg også sine tankar om mykje anna, som tilhøvet mellom geografi og kultur: «Nordboerne puster inn i et tjukt og grøtete luftlag til daglig, og de nedkjøles av fuktigheten i stillestående luft, på en måte slik at deres sjelelige evner svekkes.»
Elles skriv han også om opphavet til sivilisasjonen, om toneartar, om astronomi, om kringsetjingsmaskinar og om mangelen på realisme i moderne veggmåleri.
Symmetri
Det er likevel først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig, og som han sjølv meiner er viktigast. Han slår fast at «arkitektens viktigste oppgave er å sørge for at bygningenes proporsjoner baserer seg på en gitt modulenhet». At dette vart teke på alvor, oppdagar ein når ein måler opp gamle hus med gamle mål, som fot og alen: Måla går opp i heile tal.
Det er dette Vitruv meiner med symmetri. I dag tyder ordet oftast at to sider er som spegelbilete av kvarandre, men for han innebar det at alle dimensjonar kunne målast med same eining. Symmetri la grunnlaget for eurytmi, god rytme, som vil seie at tilhøva mellom lengd, høgd og breidd kunne uttrykkast ved hjelp av dei fire første heile tala: 1, 2, 3, 4. Dette er ikkje meir mystisk enn å stemme eit musikkinstrument. Det er dei sama tala som ligg til grunn.
Einar Weidemann har gjort ein grundig jobb med omsetjing, fotnotar og innleiing, og boka kjem til å bli eit referanseverk for norske former av den klassiske arkitekturterminologien. Diverre er illustrasjonane få og små, samanlikna med det ein finn i Rowlands engelske omsetjing eller Isagers danske.
Boka hadde fortent eit heilt anna format, med store og mange illustrasjonar. Dette er sjølvsagt eit spørsmål om pris, men det er verdt å merke seg at Isagers omsetjing frå 2016 vart trykt i tre opplag på fire år. Det kan tyde på at Vitruv framleis har noko å seie oss.
Gjert Vestrheim
Gjert Vestrheim er professor i klassiske fag ved Universitetet i Bergen og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Vitruv:
Om arkitektur
Omsett frå latin av Einar Weidemann
I serien Kanon. Antikkens litteratur på norsk
Gyldendal 2023
Opprørarane kravde at ein skulle vende attende til det formspråket romarane hadde nytta over tusen år før, i ei tid med heilt andre tekniske og sosiale føresetnader. Det var eit reaksjonært prosjekt, og det underlege er at det lukkast.
I ettertida er det kjent som den italienske renessansen, og han la grunnlaget for europeisk kunst og arkitektur dei neste fem hundre åra.
Proporsjonar
I Italia var det ikkje vanskeleg å finne førebilete for den nye arkitekturen, sidan mange romerske byggverk var så solide at dei framleis stod etter meir enn tusen år. Derimot vanta det på teoretiske verk frå romartida. Det einaste ein hadde, var Vitruv, som difor fekk ein særleg status. Med tida vart han supplert og komplettert av bøkene til renessansearkitektar som Alberti, Vignola og Palladio, men Vitruv vart ståande som arkitekturens gamle testamente. Han var ein autoritet ein ikkje kom utanom.
Difor er Vitruv viktig for å forstå arkitekturhistoria, også i vårt eige land. Når til dømes løytnant Nordahl på Voss skulle byggje seg nytt hus på garden Lekve i 1725, fann han ut at han hadde råd til ei takhøgd på 3 meter. Då måtte storstova måle 6 x 6 meter, og daglegstova 4,5 x 4, 5, fordi dei skulle ha dei rette proporsjonane mellom side og høgd, høvesvis 2:1 og 3:2.
Dette var noko alle danna folk visste, og dei visste at denne proporsjonstenkinga hadde dei frå Vitruv. Han hadde i sin tur lært ho frå Pythagoras, som hadde oppdaga at slike enkle tal låg til grunn for harmoniane i musikken.
«Det er først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig.»
Sidan vart dette gløymt, men når ein først vert merksam på det, finn ein det att i hus etter hus. Romma vart proporsjonerte med enkle forholdstal, og det same vart huset som heilskap. Venleik hadde eit matematisk grunnlag, anten det var i musikk, skulptur, måleri eller arkitektur, og dette grunnlaget kunne ein forstå ved å lese Vitruv.
Arkitekt og artillerist
Marcus Vitruvius Pollio, på norsk kjend som Vitruv, var ingeniør, arkitekt og artillerist. Han levde på Cæsars og Augustus’ tid, og han arbeidde for begge som ekspert på bygging og drift av kastemaskinar. Dette tente han gode pengar på, slik at han kunne nyte sitt otium og skrive boka som har gjort han kjend i ettertida.
Vitruv er ingen stor stilist. Han er ein teknikar som skriv ned det han kan, og det han har høyrt, og dette gjer boka til ei gullgruve av historiske opplysningar. Til dømes skriv han om korleis fargar vart framstilte, og han har eit heilt kapittel om vassforsyning. Her tilrår han vassrøyr av keramikk, mellom anna fordi «mye tyder på at bly kan være giftig». Vidare fortel han at i Georgia byggjer dei hus ved å felle heile tre som dei så legg i firkant over kvarandre på kryss og tvers. Dette er den eldste omtalen eg veit om av det vi kallar laft.
Han gjer seg også sine tankar om mykje anna, som tilhøvet mellom geografi og kultur: «Nordboerne puster inn i et tjukt og grøtete luftlag til daglig, og de nedkjøles av fuktigheten i stillestående luft, på en måte slik at deres sjelelige evner svekkes.»
Elles skriv han også om opphavet til sivilisasjonen, om toneartar, om astronomi, om kringsetjingsmaskinar og om mangelen på realisme i moderne veggmåleri.
Symmetri
Det er likevel først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig, og som han sjølv meiner er viktigast. Han slår fast at «arkitektens viktigste oppgave er å sørge for at bygningenes proporsjoner baserer seg på en gitt modulenhet». At dette vart teke på alvor, oppdagar ein når ein måler opp gamle hus med gamle mål, som fot og alen: Måla går opp i heile tal.
Det er dette Vitruv meiner med symmetri. I dag tyder ordet oftast at to sider er som spegelbilete av kvarandre, men for han innebar det at alle dimensjonar kunne målast med same eining. Symmetri la grunnlaget for eurytmi, god rytme, som vil seie at tilhøva mellom lengd, høgd og breidd kunne uttrykkast ved hjelp av dei fire første heile tala: 1, 2, 3, 4. Dette er ikkje meir mystisk enn å stemme eit musikkinstrument. Det er dei sama tala som ligg til grunn.
Einar Weidemann har gjort ein grundig jobb med omsetjing, fotnotar og innleiing, og boka kjem til å bli eit referanseverk for norske former av den klassiske arkitekturterminologien. Diverre er illustrasjonane få og små, samanlikna med det ein finn i Rowlands engelske omsetjing eller Isagers danske.
Boka hadde fortent eit heilt anna format, med store og mange illustrasjonar. Dette er sjølvsagt eit spørsmål om pris, men det er verdt å merke seg at Isagers omsetjing frå 2016 vart trykt i tre opplag på fire år. Det kan tyde på at Vitruv framleis har noko å seie oss.
Gjert Vestrheim
Gjert Vestrheim er professor i klassiske fag ved Universitetet i Bergen og fast skribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.