JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Det tidlause lyset

Patrick Modiano leverer litterær kleinkunst av høg kvalitet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Patrick Modiano er romanforfattar, men har òg skrive filmmanuskript.

Patrick Modiano er romanforfattar, men har òg skrive filmmanuskript.

Foto: Cappelen Damm

Patrick Modiano er romanforfattar, men har òg skrive filmmanuskript.

Patrick Modiano er romanforfattar, men har òg skrive filmmanuskript.

Foto: Cappelen Damm

2954
20241011
2954
20241011

Roman

Patrick Modiano:

Danserinnen

Omsett av Tom Lotherington
Cappelen Damm

Det er dei som meiner at Patrick Modiano skriv den same romanen om og om igjen, med handling lagd til Paris under den tyske okkupasjonen eller til dei første tiåra etter krigen, og der målet er å gjenskape så presist som mogleg, ukronologisk etter minnet, noko som ein gong var, menneske han møtte, stemningar, samtalar, gatenettet i Paris med eit mylder av adresser, bygningar som er borte, barar og restaurantar, parkar og opne plassar.

Det er eit erindringspuslespel der det alltid manglar ei brikke eller to. Slik kjennest det å lese dei sju korte romanane av Modiano som finst på norsk, fire av dei omsette til elegant bokmål av Tom Lotherington.

«Modiano legg eit mystisk slør over handling og personar.»

Ungdom

Danserinnen kom på fransk i 2023, og romanen opnar med eit stikk til dagens masseturisme som har gjort Paris til ein framand by for dei som bur der: «Den lignet mest på en diger fornøyelsespark, eller på taxfree-området på en flyplass.»

Men eit tilfeldig møte med ein kjenning frå langt tilbake får Modiano inn på minnesporet og leitinga etter noko han sjølv var ein del av tidleg i ungdommen. Den omgangskretsen han kom inn i, var knytt til eit ballettstudio men den kjente koreografen Boris Kniaseff (1900–1975) og ei rad med kjende dansarar, namngitte, medan dansarinna som har gitt romantittelen, er utan namn. Og dette diffuse som Modiano er ein meister i å skrive fram, får lesaren til å tru at ho kan vere oppdikta, fiktiv, og plassert blant faktiske aktørar.

Modiano legg eit mystisk slør over handling og personar, men bit for bit trer det fram eit miljø av kriminelle som også dansarinna er trekt inn i gjennom sonen Pierre. Faren må stikke av, og forteljaren trer inn i rolla som ein slags reservefar, ein som legg puslespel med guten.

sjølvdisiplin

Forteljaren har litterære interesser, og tilfeldig kjem han i kontakt med Maurice Girodias (1919–1990), som driv forlaget Olympia Press. Her får han språkvaske manus og skrive til avsnitt og heile kapittel, og dette gir retning på livet hans, ei meining, slik dansarinna også finn meining og sjølvdisiplin i dansen.

«Nå skal vi få orden på alt sammen», startar Boris Kniaseff øvingstimane med, og det å tøyme det kaotiske og retningslause inn i disiplin blir det Modiano løftar fram frå sin tidlege ungdom.

Det er ei melankolsk grunnstemning gjennom romanen som gjer teksten til ein elegi over det fortidige – «tidens lys», som det står ein plass. Og dette lyset eller halvlyset, skumringslyset, diffust og tydeleg på same tid, er det berre Modiano som får fram: «et øyeblikksbilde fra fortiden som setter seg fast i erindringen som et lysglimt fra en stjerne».

For dei som ikkje veit det: Patrick Modiano fekk Nobelprisen i litteratur i 2014.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Patrick Modiano:

Danserinnen

Omsett av Tom Lotherington
Cappelen Damm

Det er dei som meiner at Patrick Modiano skriv den same romanen om og om igjen, med handling lagd til Paris under den tyske okkupasjonen eller til dei første tiåra etter krigen, og der målet er å gjenskape så presist som mogleg, ukronologisk etter minnet, noko som ein gong var, menneske han møtte, stemningar, samtalar, gatenettet i Paris med eit mylder av adresser, bygningar som er borte, barar og restaurantar, parkar og opne plassar.

Det er eit erindringspuslespel der det alltid manglar ei brikke eller to. Slik kjennest det å lese dei sju korte romanane av Modiano som finst på norsk, fire av dei omsette til elegant bokmål av Tom Lotherington.

«Modiano legg eit mystisk slør over handling og personar.»

Ungdom

Danserinnen kom på fransk i 2023, og romanen opnar med eit stikk til dagens masseturisme som har gjort Paris til ein framand by for dei som bur der: «Den lignet mest på en diger fornøyelsespark, eller på taxfree-området på en flyplass.»

Men eit tilfeldig møte med ein kjenning frå langt tilbake får Modiano inn på minnesporet og leitinga etter noko han sjølv var ein del av tidleg i ungdommen. Den omgangskretsen han kom inn i, var knytt til eit ballettstudio men den kjente koreografen Boris Kniaseff (1900–1975) og ei rad med kjende dansarar, namngitte, medan dansarinna som har gitt romantittelen, er utan namn. Og dette diffuse som Modiano er ein meister i å skrive fram, får lesaren til å tru at ho kan vere oppdikta, fiktiv, og plassert blant faktiske aktørar.

Modiano legg eit mystisk slør over handling og personar, men bit for bit trer det fram eit miljø av kriminelle som også dansarinna er trekt inn i gjennom sonen Pierre. Faren må stikke av, og forteljaren trer inn i rolla som ein slags reservefar, ein som legg puslespel med guten.

sjølvdisiplin

Forteljaren har litterære interesser, og tilfeldig kjem han i kontakt med Maurice Girodias (1919–1990), som driv forlaget Olympia Press. Her får han språkvaske manus og skrive til avsnitt og heile kapittel, og dette gir retning på livet hans, ei meining, slik dansarinna også finn meining og sjølvdisiplin i dansen.

«Nå skal vi få orden på alt sammen», startar Boris Kniaseff øvingstimane med, og det å tøyme det kaotiske og retningslause inn i disiplin blir det Modiano løftar fram frå sin tidlege ungdom.

Det er ei melankolsk grunnstemning gjennom romanen som gjer teksten til ein elegi over det fortidige – «tidens lys», som det står ein plass. Og dette lyset eller halvlyset, skumringslyset, diffust og tydeleg på same tid, er det berre Modiano som får fram: «et øyeblikksbilde fra fortiden som setter seg fast i erindringen som et lysglimt fra en stjerne».

For dei som ikkje veit det: Patrick Modiano fekk Nobelprisen i litteratur i 2014.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dokumentarfilmen følgjer Sondre Justad på ferda frå guterommet i Henningsvær til livet som popartist i Noreg.

Dokumentarfilmen følgjer Sondre Justad på ferda frå guterommet i Henningsvær til livet som popartist i Noreg.

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar

Filmen om Sondre Justad er både nordnorsk allsong og lovsong av det nordnorske.

Brit Aksnes
Dokumentarfilmen følgjer Sondre Justad på ferda frå guterommet i Henningsvær til livet som popartist i Noreg.

Dokumentarfilmen følgjer Sondre Justad på ferda frå guterommet i Henningsvær til livet som popartist i Noreg.

Foto: Ymer Media

FilmMeldingar

Filmen om Sondre Justad er både nordnorsk allsong og lovsong av det nordnorske.

Brit Aksnes
Heidi Gjermundsen Broch speler Vilde, her omgitt av dei imaginære «personane» i romanen, Rotta og Reven, spelte av høvesvis Karl-Vidar Lende og Thea Lambrechts Vaulen.

Heidi Gjermundsen Broch speler Vilde, her omgitt av dei imaginære «personane» i romanen, Rotta og Reven, spelte av høvesvis Karl-Vidar Lende og Thea Lambrechts Vaulen.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Leiken mot døden

Ei spenstig blanding av det brutale og det vakre i ei framsyning som godt kunne vore korta ned.

Jan H. Landro
Heidi Gjermundsen Broch speler Vilde, her omgitt av dei imaginære «personane» i romanen, Rotta og Reven, spelte av høvesvis Karl-Vidar Lende og Thea Lambrechts Vaulen.

Heidi Gjermundsen Broch speler Vilde, her omgitt av dei imaginære «personane» i romanen, Rotta og Reven, spelte av høvesvis Karl-Vidar Lende og Thea Lambrechts Vaulen.

Foto: Monica Tormassy

TeaterMeldingar

Leiken mot døden

Ei spenstig blanding av det brutale og det vakre i ei framsyning som godt kunne vore korta ned.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis