Eit liv i lengt
Anne Rivenes skriv lågmælt og overtydande om ei som aldri slapp til.
Anne Rivenes er debutant.
Foto: Bonnier
Dikt
Anne Rivenes:
Nåden. Ormen og lammet
Bonnier
Anne Rivenes (f. 1969) frå Voss er av årets debutantar, godt vaksen. Ho er sauebonde med bakgrunn i journalistikken, og diktsamlinga Nåden. Ormen og lammet, er eit langdikt med ein episk tråd frå 1925 til 1975, delt inn i femårsbolkar. Her møter lesaren Marta som ein slags biografisk forteljar om eit liv på andre sin nåde. Dikta er laust bundne opp til ei kvinne Anne Rivenes kjende i barndommen.
Harde vilkår
Det er eit liv forankra i det gamle bondesamfunnet og i det hierarkiet som rådde der, og Marta veks opp under harde vilkår: Ho er født med hareskår og ein hofteskade, ho mistar tidleg mora, faren er ikkje der, og Marta og halvsøstera Olga blir sette bort hos nær slekt, der dei må ete nådens brød, eller Naadsensbrød, som danskane seier, og som også er tittelen på ei novelle av nobelprisvinnaren Henrik Pontoppidan (1857–1943).
Men der Pontoppidan skreiv samtidslitteratur med djup sosial indignasjon, forankra i naturalismen, skriv Rivenes med god tidsavstand til det ho formidlar, og den sosiale indignasjonen er dempa og skriven inn i religiøse tankemønster kring synd og soning, skyld og straff retta mot den einskilde, ikkje mot ein økonomisk orden som held dei svakaste nede.
Trøyst i arbeid
Likevel ser Marta sin eigen situasjon: «Dørene i vår nye heim er vrange/ å opne for oss som bur på nåde», registrerer ho alt som barn, og dørene opna seg aldri for Marta, sjølv om ho i mange og lange år var i teneste som ei slags reservekone hos ein gift bonde i bygda: «alt ditt har eg levd i/ alt ditt/ er framleis berre ditt». Ho eig ingen ting, og mot slutten kan ho gjere opp status over eige liv: «Marta/ er namnet mitt/ kva anna eig eg enn det/ ei rad attlatne dører/ eit ljosglimt og eit mektig myrkre/ alt som kunne ha vore/ og lengt/ etter nåde og fred.»
Men ho opplever også lykkelege stunder i pakt med naturen og landskapet, og ho finn kvile og trøyst i nyttig arbeid; likevel: «våre dagar smakar aude/ som nytt og gamalt korn i same brød.»
Anne Rivenes har skrive ei diktsamling som skil seg ut ved å vere både gammaldags og moderne, episk og sentrallyrisk på same tid. Eg las boka opptil fleire gonger, og eg såg nye ting kvar gong.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Anne Rivenes:
Nåden. Ormen og lammet
Bonnier
Anne Rivenes (f. 1969) frå Voss er av årets debutantar, godt vaksen. Ho er sauebonde med bakgrunn i journalistikken, og diktsamlinga Nåden. Ormen og lammet, er eit langdikt med ein episk tråd frå 1925 til 1975, delt inn i femårsbolkar. Her møter lesaren Marta som ein slags biografisk forteljar om eit liv på andre sin nåde. Dikta er laust bundne opp til ei kvinne Anne Rivenes kjende i barndommen.
Harde vilkår
Det er eit liv forankra i det gamle bondesamfunnet og i det hierarkiet som rådde der, og Marta veks opp under harde vilkår: Ho er født med hareskår og ein hofteskade, ho mistar tidleg mora, faren er ikkje der, og Marta og halvsøstera Olga blir sette bort hos nær slekt, der dei må ete nådens brød, eller Naadsensbrød, som danskane seier, og som også er tittelen på ei novelle av nobelprisvinnaren Henrik Pontoppidan (1857–1943).
Men der Pontoppidan skreiv samtidslitteratur med djup sosial indignasjon, forankra i naturalismen, skriv Rivenes med god tidsavstand til det ho formidlar, og den sosiale indignasjonen er dempa og skriven inn i religiøse tankemønster kring synd og soning, skyld og straff retta mot den einskilde, ikkje mot ein økonomisk orden som held dei svakaste nede.
Trøyst i arbeid
Likevel ser Marta sin eigen situasjon: «Dørene i vår nye heim er vrange/ å opne for oss som bur på nåde», registrerer ho alt som barn, og dørene opna seg aldri for Marta, sjølv om ho i mange og lange år var i teneste som ei slags reservekone hos ein gift bonde i bygda: «alt ditt har eg levd i/ alt ditt/ er framleis berre ditt». Ho eig ingen ting, og mot slutten kan ho gjere opp status over eige liv: «Marta/ er namnet mitt/ kva anna eig eg enn det/ ei rad attlatne dører/ eit ljosglimt og eit mektig myrkre/ alt som kunne ha vore/ og lengt/ etter nåde og fred.»
Men ho opplever også lykkelege stunder i pakt med naturen og landskapet, og ho finn kvile og trøyst i nyttig arbeid; likevel: «våre dagar smakar aude/ som nytt og gamalt korn i same brød.»
Anne Rivenes har skrive ei diktsamling som skil seg ut ved å vere både gammaldags og moderne, episk og sentrallyrisk på same tid. Eg las boka opptil fleire gonger, og eg såg nye ting kvar gong.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.