Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Frank Rossavik har skrive ei rørande bok om korleis eit høyrselstap kan påverka kven du blir.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frank Rossavik er sakprosaforfattar og kommentator i Aftenposten. Like før han fylte fire år, forsvann nesten all høyrsel.

Frank Rossavik er sakprosaforfattar og kommentator i Aftenposten. Like før han fylte fire år, forsvann nesten all høyrsel.

Foto: Leikny Havik

Frank Rossavik er sakprosaforfattar og kommentator i Aftenposten. Like før han fylte fire år, forsvann nesten all høyrsel.

Frank Rossavik er sakprosaforfattar og kommentator i Aftenposten. Like før han fylte fire år, forsvann nesten all høyrsel.

Foto: Leikny Havik

5497
20241108
5497
20241108

Sakprosa

Frank Rossavik:

Hæ? Et liv som tunghørt

Vigmostad & Bjørke

Frank Rossavik er kjend som forfattar, kommentator og journalist frå aviser som Bergens Tidende, Morgenbladet og Aftenposten. No har han skrive boka Hæ? Et liv som tunghørt om å veksa opp med ei alvorleg høyrselshemming. Berre fire år gammal leid Rossavik eit alvorleg og uforklarleg høyrselstap. Foreldra vurderte om han burde byrja på ein «anstalt» for døvstumme, men valde til slutt å senda han på vanleg offentleg skule i staden. Det vart starten på eit liv der han heile tida måtte måla seg mot alle som hadde god høyrsel.

I boka stiller Rossavik spørsmål ved kva høyrselstapet kan ha betydd for den han er i dag, og korleis samfunnet omkring har handtert det. Boka er personleg, uhøgtideleg og ærleg. Gjennom historia om livet sitt reiser Rossavik eit tema av stor offentleg interesse, nemleg om diskrimineringa og stigmatiseringa av høyrselshemma. Rossavik fortel detaljert om oppveksten, om mobbinga han vart utsett for, og om utfordringar han har hatt i jobb og privatliv. Å delta i samfunnet på lik linje med andre omtaler han som «ekstremsport».

Høyreapparat

For fire år sidan fekk eg sjølv mine første høyreapparat. Sjølv om teknologien har komme langt, klarer ikkje apparata å filtrera ut skarpe lydar, klirring, gjenklang og alt som forstyrrar det eg eigentleg vil høyra. Tvert imot blir slike lydar forsterka av høyreapparat. Den viktigaste tilrettelegginga som kan gjerast, er derfor å forma ut møterom og andre lokale med god akustikk (lite gjenklang) og å installera teleslyngje.

Dessverre er trenden den motsette: glas, harde flater og mykje gjenklang. Teleslyngje manglar overalt. Då hjelper det lite å skru opp volumet. Dette har konsekvensar for nesten éin million nordmenn som slit med dårleg høyrsel og ikkje vågar seie ifrå. Kvifor blir det ikkje teke på alvor? Mange menneske blir stengde ute frå å kunna delta på ein konstruktiv måte. Sjølv har eg vore på teater utan å få med meg eitt ord av det som vart sagt, då teleslyngja var slått av.

Fordommar

Hæ? handlar om usynleggjering og fordommar mot høyrselshemma. I eit spesielt hjarteskjerande avsnitt fortel Rossavik om då han deltok i gravferda til ein nær venn, utan å kunna høyra kva som vart sagt: Teleslyngja i kapellet var slått av, sjølv om Rossavik hadde gitt beskjed på førehand. På offentlege debattmøte er gjenklangen så fæl at det kan vera svært vanskeleg for folk med høyreapparat å høyra.

Rossavik er eit døme på korleis tunghøyrde i aller høgaste grad kan berika både arbeidsplassar og samfunnsdebatt. Han har vunne prisar og har openbert ein identitet som handlar om langt meir enn høyrselstap. Men kampen for å unngå å hamna i bås har prega han. Humoren har vore ein overlevingsmekanisme.

«Jeg vil ikke la hørselstapet begrense livet», skriv han. Det vekkjer respekt og sympati. Samtidig er det noko sårt over den hardleiken forfattaren her har måtta utvisa gjennom livet. Han nemner meir enn éin gong at minnet er dårleg. Har han fortrengt vonde opplevingar? For høyreapparatet har jo avgrensa han: Rossavik fortel at han kan verka meir usosial og distansert enn han eigentleg er, spesielt i forsamlingar der det ikkje er teleslyngje, der det er dårleg akustikk og mykje gjenklang.

Han reflekterer over at høyrselstapet kan ha gjort han hardhuda: «Og ja, det finnes fordommer mot tunghørte (og mot homofile), men er det nødvendig å føle seg stigmatisert eller føle skam? Da gir man andre makt over seg.»

Slik ryggar han på mange måtar inn i problemstillinga. Gjennom heile boka blir forfattaren sliten mellom å tilpassa seg og å kjempa for rettane sine. Denne ambivalensen overfor sjølve grunntemaet gjer boka spesielt tankevekkjande. Det gir eit innblikk i sårbarheita høyrselstapet har gitt Rossavik, som han knapt synest å erkjenna sjølv – før no. Han prøver å ikkje tenkja for mykje på korleis omgivnadene avgrensar han, han ler det vekk. Ein menneskeleg reaksjon. Samtidig er det vel også slik at ikkje alle kan velja kva dei skal «kjenna» i møte med fordommar og diskriminering? Kjenslene fortel oss jo noko viktig.

Å forventa at høyrselshemma ikkje skal «kjenna seg stigmatiserte», når dei openbert blir det, er jo også ein måte å vinna makt på? Det kan vera vanskeleg nok, sjølv for godt høyrande, å ta ordet i ein debatt. At folk som høyrer dårleg, vel å ikkje gjera det, når møtet ikkje er tilrettelagt for dei, er ikkje rart.

Styrke?

Som kommentator er Rossavik analytisk og reflektert. Hæ? speglar også det. Han set spørsmålsteikn ved i kva grad høyrselshemminga har vore ein styrke eller ein veikskap for han. Han fortel korleis han har vorte flinkare til å lytta og komma nær dei han skal intervjua. Det har vore ein styrke i jobben. Analysane gjer boka rikare, men skaper også ein distanse mellom forfattaren og lesaren. Måten han prøver å markera avstand mellom kampen for rettane til høyrselshemma og det han omtalar som «identitetspolitikk» og «woke» på, synest også noko kunstig i ei bok som dette.

Men alt i alt er dette ei svært interessant bok som handlar om langt meir enn å vera høyrselshemma. På mange måtar er det ei bok om tilhøyrsel, der det å ikkje alltid høyra blir ei hindring for det å høyra til. Det er tankevekkjande lesnad, spesielt når ein veit kor lite som eigentleg skal til for å skapa nettopp tilhøyrsel for så mange, mange fleire.

Erik Martiniussen

Erik Martiniussen er forfattar og journalist.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Frank Rossavik:

Hæ? Et liv som tunghørt

Vigmostad & Bjørke

Frank Rossavik er kjend som forfattar, kommentator og journalist frå aviser som Bergens Tidende, Morgenbladet og Aftenposten. No har han skrive boka Hæ? Et liv som tunghørt om å veksa opp med ei alvorleg høyrselshemming. Berre fire år gammal leid Rossavik eit alvorleg og uforklarleg høyrselstap. Foreldra vurderte om han burde byrja på ein «anstalt» for døvstumme, men valde til slutt å senda han på vanleg offentleg skule i staden. Det vart starten på eit liv der han heile tida måtte måla seg mot alle som hadde god høyrsel.

I boka stiller Rossavik spørsmål ved kva høyrselstapet kan ha betydd for den han er i dag, og korleis samfunnet omkring har handtert det. Boka er personleg, uhøgtideleg og ærleg. Gjennom historia om livet sitt reiser Rossavik eit tema av stor offentleg interesse, nemleg om diskrimineringa og stigmatiseringa av høyrselshemma. Rossavik fortel detaljert om oppveksten, om mobbinga han vart utsett for, og om utfordringar han har hatt i jobb og privatliv. Å delta i samfunnet på lik linje med andre omtaler han som «ekstremsport».

Høyreapparat

For fire år sidan fekk eg sjølv mine første høyreapparat. Sjølv om teknologien har komme langt, klarer ikkje apparata å filtrera ut skarpe lydar, klirring, gjenklang og alt som forstyrrar det eg eigentleg vil høyra. Tvert imot blir slike lydar forsterka av høyreapparat. Den viktigaste tilrettelegginga som kan gjerast, er derfor å forma ut møterom og andre lokale med god akustikk (lite gjenklang) og å installera teleslyngje.

Dessverre er trenden den motsette: glas, harde flater og mykje gjenklang. Teleslyngje manglar overalt. Då hjelper det lite å skru opp volumet. Dette har konsekvensar for nesten éin million nordmenn som slit med dårleg høyrsel og ikkje vågar seie ifrå. Kvifor blir det ikkje teke på alvor? Mange menneske blir stengde ute frå å kunna delta på ein konstruktiv måte. Sjølv har eg vore på teater utan å få med meg eitt ord av det som vart sagt, då teleslyngja var slått av.

Fordommar

Hæ? handlar om usynleggjering og fordommar mot høyrselshemma. I eit spesielt hjarteskjerande avsnitt fortel Rossavik om då han deltok i gravferda til ein nær venn, utan å kunna høyra kva som vart sagt: Teleslyngja i kapellet var slått av, sjølv om Rossavik hadde gitt beskjed på førehand. På offentlege debattmøte er gjenklangen så fæl at det kan vera svært vanskeleg for folk med høyreapparat å høyra.

Rossavik er eit døme på korleis tunghøyrde i aller høgaste grad kan berika både arbeidsplassar og samfunnsdebatt. Han har vunne prisar og har openbert ein identitet som handlar om langt meir enn høyrselstap. Men kampen for å unngå å hamna i bås har prega han. Humoren har vore ein overlevingsmekanisme.

«Jeg vil ikke la hørselstapet begrense livet», skriv han. Det vekkjer respekt og sympati. Samtidig er det noko sårt over den hardleiken forfattaren her har måtta utvisa gjennom livet. Han nemner meir enn éin gong at minnet er dårleg. Har han fortrengt vonde opplevingar? For høyreapparatet har jo avgrensa han: Rossavik fortel at han kan verka meir usosial og distansert enn han eigentleg er, spesielt i forsamlingar der det ikkje er teleslyngje, der det er dårleg akustikk og mykje gjenklang.

Han reflekterer over at høyrselstapet kan ha gjort han hardhuda: «Og ja, det finnes fordommer mot tunghørte (og mot homofile), men er det nødvendig å føle seg stigmatisert eller føle skam? Da gir man andre makt over seg.»

Slik ryggar han på mange måtar inn i problemstillinga. Gjennom heile boka blir forfattaren sliten mellom å tilpassa seg og å kjempa for rettane sine. Denne ambivalensen overfor sjølve grunntemaet gjer boka spesielt tankevekkjande. Det gir eit innblikk i sårbarheita høyrselstapet har gitt Rossavik, som han knapt synest å erkjenna sjølv – før no. Han prøver å ikkje tenkja for mykje på korleis omgivnadene avgrensar han, han ler det vekk. Ein menneskeleg reaksjon. Samtidig er det vel også slik at ikkje alle kan velja kva dei skal «kjenna» i møte med fordommar og diskriminering? Kjenslene fortel oss jo noko viktig.

Å forventa at høyrselshemma ikkje skal «kjenna seg stigmatiserte», når dei openbert blir det, er jo også ein måte å vinna makt på? Det kan vera vanskeleg nok, sjølv for godt høyrande, å ta ordet i ein debatt. At folk som høyrer dårleg, vel å ikkje gjera det, når møtet ikkje er tilrettelagt for dei, er ikkje rart.

Styrke?

Som kommentator er Rossavik analytisk og reflektert. Hæ? speglar også det. Han set spørsmålsteikn ved i kva grad høyrselshemminga har vore ein styrke eller ein veikskap for han. Han fortel korleis han har vorte flinkare til å lytta og komma nær dei han skal intervjua. Det har vore ein styrke i jobben. Analysane gjer boka rikare, men skaper også ein distanse mellom forfattaren og lesaren. Måten han prøver å markera avstand mellom kampen for rettane til høyrselshemma og det han omtalar som «identitetspolitikk» og «woke» på, synest også noko kunstig i ei bok som dette.

Men alt i alt er dette ei svært interessant bok som handlar om langt meir enn å vera høyrselshemma. På mange måtar er det ei bok om tilhøyrsel, der det å ikkje alltid høyra blir ei hindring for det å høyra til. Det er tankevekkjande lesnad, spesielt når ein veit kor lite som eigentleg skal til for å skapa nettopp tilhøyrsel for så mange, mange fleire.

Erik Martiniussen

Erik Martiniussen er forfattar og journalist.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Opprørssoldatar ved ei brennande kiste i mausoleet til Hafez al-Assad, som styrte Syria frå 1970 til han døydde i 2000. Mausoleet til den tidlegare diktatoren står i landsbyen Qardaha i Latakia-provinsen nordvest i landet.

Foto: Aaref Watad / AFP / NTB

Samfunn

I oska etter Assad

Ikkje alle i Syria jublar over at diktaturet har falle.

Per Anders Todal
Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Ein mann trakkar på ein plakat av Bashar al-Assad i Damaskus.

Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Uviss lagnad for Syria

Det store spørsmålet no er kva som vil skje framover i Syria, etter at opposisjonen overraskande fort tok over heile det regimekontrollerte Syria nesten utan militær motstand.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Andrea Bræin Hovig og Tayo Cittadella Jacobsen i rollene som Marianne og Tor, som møtest på Nesoddferja.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Leiken kjærleik

Alle gode ting er faktisk tre, om du lurte på om trilogien til Dag Johan Haugerud held heilt til mål.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Finansminister og leiar for Senterpartiet Trygve Slagsvold Vedum på landsstyremøtet i år. Partiet har falle kraftig på dei nyaste meiningsmålingane.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

– Populisme er ikkje noko å vere redd for

Trass i dårlege meiningsmålingar har statssekretær Skjalg Fjellheim trua på at Senterpartiet har den beste politikken for Noreg.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen
Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember,  fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Lysspel på fasaden av Notre-Dame 6. desember, fem og eit halvt år etter brannen som la katedralen i ruinar.

Foto: Sarah Meyssonnier / Reuters / NTB

Feature

Frå oskehav til lysfest

PARIS: Notre-Dame kan atter bevege, forkynne og forføre.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis