«Han har ikkje berre skifta namn fleire gonger, men også skifta kjønn og identitet»
Madame Nielsen går til kjensgjerningane om sitt eige liv og farens død og sit tilbake med ein rest som ikkje går opp.
Madame Nielsen har ein lang forfattarskap bak seg, først under namnet Claus Beck-Nielsen.
Foto: Pelikanen Forlag
Roman
Madame Nielsen:
Kvartett til tidens ende
I. Kjensgjerninger
II. Min fars død
Omsett av Knut Johansen
Pelikanen Forlag
Å skrive under psevdonym er eit nokså vanleg grep i litteraturen frå langt tilbake, men ingen har trekt dette lenger enn danske Claus Beck-Nielsen (f. 1963), som i dag skriv under namnet Madame Nielsen. Han har ikkje berre skifta namn fleire gonger, men også skifta kjønn og identitet. Han opptrer no offentleg som kvinne etter at Claus Beck-Nielsen blei erklært død og gravlagd i 2001. Forfattarskapen vidare blir forvalta av institusjonen Das Beckwerk.
Denne iscenesetjinga av seg sjølv har forfattaren drive med i fleire tiår med ulike identitetar som glir inn og ut av ein performativ biografisme, der fiksjon og fakta blir blanda i forfattarens eigen fantasi og slik framstår som ei utvida forståing av det verkelege.
Pelikanen Forlag i Stavanger har fanga opp dette forfattarskapet og gir no ut Kvartett til tidens ende, fire romanar samla i to band, det første rett før jul, det andre i februar 2024. Frå før har Pelikanen mellom 2015 og 2021 gitt ut fem romanar av Madame Nielsen, mens Forlaget Oktober i 2006 gav ut den posthume biografien Claus Beck-Nielsen 1963–2001, skriven av Helge Bille, som igjen er eit psevdonym brukt av Claus Beck-Nielsen.
Reine fakta
Utgangspunktet for Kvartett til tidens ende er at forfattaren, eg-forteljaren, har nådd eit punkt der hans eller hennar liv er i hendene til andre: «Man har ikke lenger kontroll over sin egen biografi.» Som motvekt vil forteljaren «skrive denne boken, som utelukkende skal bestå av kjensgjerninger om mitt liv og dermed meg selv», og første bok i kvartetten har tittelen Kjensgjerninger. Kjennsgjerningane er reine fakta, dokument, adresser, årstal, rekneskapar, alt som lèt seg etterprøve og kontrollere, mens alt anna «kan bare være løgn». Eller verre: «autofiksjon».
Likevel er det noko som ikkje kan klassifiserast som kjensgjerningar, og her viser forteljaren til mormora, som døydde 28. november 1989, og morfaren, som døydde «nyttårsnatt 1989, sikkert av sorg eller tomheten hun hadde etterlatt seg, men det er ingen kjensgjerning, sorgen er bare en formodning, tomhetens poesi».
«Madame Nielsen rettar blikket mot faren og prøver å forstå kven han var, ut frå dei vala han gjorde.»
Det useielege
Min fars død er skriven i lys av denne «tomhetens poesi», og reint konkret handlar det om farens dødsleie i desember 2019. Madame Nielsen bur i Berlin, besøker faren på sjukehuset i Odense, men reiser fort tilbake for å skrive i håp om å redde livet hans «over i skriftens evighet», som det står på omslagets bakside.
Madame Nielsen rettar blikket mot faren og prøver å forstå kven han var, ut frå dei vala han gjorde i yrkeslivet og som pensjonist, og ho ser ein mann som søkte det trygge i form av materiell velstand og besteborgarleg livsstil, der det overflatiske og konforme blir sjølve essensen, stikk imot hennar eigne val. Derfor oppstod det ein avstand mellom dei som hadde med «det usigelige» å gjere, ein slags «sjenanse og verdighet», for å ty til Dag Solstad.
Kanskje var dei for like, for når forteljaren innimellom reiser til familiens sommarhus på Nordvest-Jylland for å skrive, kler han eller ho seg i kleda til faren, og med hendene i lommene står forfattaren framfor vindauget og ser ut over havet slik faren alltid gjorde. Det er eit vakkert bilete på «det usigelige».
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er fast
bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Madame Nielsen:
Kvartett til tidens ende
I. Kjensgjerninger
II. Min fars død
Omsett av Knut Johansen
Pelikanen Forlag
Å skrive under psevdonym er eit nokså vanleg grep i litteraturen frå langt tilbake, men ingen har trekt dette lenger enn danske Claus Beck-Nielsen (f. 1963), som i dag skriv under namnet Madame Nielsen. Han har ikkje berre skifta namn fleire gonger, men også skifta kjønn og identitet. Han opptrer no offentleg som kvinne etter at Claus Beck-Nielsen blei erklært død og gravlagd i 2001. Forfattarskapen vidare blir forvalta av institusjonen Das Beckwerk.
Denne iscenesetjinga av seg sjølv har forfattaren drive med i fleire tiår med ulike identitetar som glir inn og ut av ein performativ biografisme, der fiksjon og fakta blir blanda i forfattarens eigen fantasi og slik framstår som ei utvida forståing av det verkelege.
Pelikanen Forlag i Stavanger har fanga opp dette forfattarskapet og gir no ut Kvartett til tidens ende, fire romanar samla i to band, det første rett før jul, det andre i februar 2024. Frå før har Pelikanen mellom 2015 og 2021 gitt ut fem romanar av Madame Nielsen, mens Forlaget Oktober i 2006 gav ut den posthume biografien Claus Beck-Nielsen 1963–2001, skriven av Helge Bille, som igjen er eit psevdonym brukt av Claus Beck-Nielsen.
Reine fakta
Utgangspunktet for Kvartett til tidens ende er at forfattaren, eg-forteljaren, har nådd eit punkt der hans eller hennar liv er i hendene til andre: «Man har ikke lenger kontroll over sin egen biografi.» Som motvekt vil forteljaren «skrive denne boken, som utelukkende skal bestå av kjensgjerninger om mitt liv og dermed meg selv», og første bok i kvartetten har tittelen Kjensgjerninger. Kjennsgjerningane er reine fakta, dokument, adresser, årstal, rekneskapar, alt som lèt seg etterprøve og kontrollere, mens alt anna «kan bare være løgn». Eller verre: «autofiksjon».
Likevel er det noko som ikkje kan klassifiserast som kjensgjerningar, og her viser forteljaren til mormora, som døydde 28. november 1989, og morfaren, som døydde «nyttårsnatt 1989, sikkert av sorg eller tomheten hun hadde etterlatt seg, men det er ingen kjensgjerning, sorgen er bare en formodning, tomhetens poesi».
«Madame Nielsen rettar blikket mot faren og prøver å forstå kven han var, ut frå dei vala han gjorde.»
Det useielege
Min fars død er skriven i lys av denne «tomhetens poesi», og reint konkret handlar det om farens dødsleie i desember 2019. Madame Nielsen bur i Berlin, besøker faren på sjukehuset i Odense, men reiser fort tilbake for å skrive i håp om å redde livet hans «over i skriftens evighet», som det står på omslagets bakside.
Madame Nielsen rettar blikket mot faren og prøver å forstå kven han var, ut frå dei vala han gjorde i yrkeslivet og som pensjonist, og ho ser ein mann som søkte det trygge i form av materiell velstand og besteborgarleg livsstil, der det overflatiske og konforme blir sjølve essensen, stikk imot hennar eigne val. Derfor oppstod det ein avstand mellom dei som hadde med «det usigelige» å gjere, ein slags «sjenanse og verdighet», for å ty til Dag Solstad.
Kanskje var dei for like, for når forteljaren innimellom reiser til familiens sommarhus på Nordvest-Jylland for å skrive, kler han eller ho seg i kleda til faren, og med hendene i lommene står forfattaren framfor vindauget og ser ut over havet slik faren alltid gjorde. Det er eit vakkert bilete på «det usigelige».
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er fast
bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.