JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Lysskimmerskjebne

Tore Renbergs siste bok er gotisk roman og bygdesoge i eitt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tore Renberg har fått ei rekkje litterære prisar for forfattarskapen, som rommar fleire sjangrar.

Tore Renberg har fått ei rekkje litterære prisar for forfattarskapen, som rommar fleire sjangrar.

Foto: Signe Christine Urdal

Tore Renberg har fått ei rekkje litterære prisar for forfattarskapen, som rommar fleire sjangrar.

Tore Renberg har fått ei rekkje litterære prisar for forfattarskapen, som rommar fleire sjangrar.

Foto: Signe Christine Urdal

4117
20240920
4117
20240920

Roman

Tore Renberg:

Lorden

Forlaget Oktober

Den like ustopplege som uføreseielege Tore Renberg er ute med ny bok, kort tid etter den imponerande Lungeflyteprøven og sakprosaboka som følgde. At Renberg har dukka langt ned i historisk stoff dei seinaste åra, ber også Lorden preg av. Det er ein samtidsroman med sterke gotiske element, der mørke gåter frå fortida kastar tunge skuggar over handlinga på notidsplanet.

Boka er den tredje forfattaren gir ut på nynorsk, og eg vil seie med ein gong at Renbergs nynorsk er ein fryd å lese.

Vi er i ei fjellbygd ein stad i Noreg i vår eiga tid. Jon Magne Moi er nypensjonert lærar og har dermed god tid til å dyrke historieinteressa si. Han er òg glad i litteratur, især Dickens, og i Bach. Ikkje minst er han ein ihuga språknerd som kommenterer både eige og andre sitt språk på livleg og velformulert vis, i ei stor mengde fotnotar.

Det er nok ein fordel å vere interessert i språk når ein les Lorden. For min del fungerte metakommentarane utmerkt, og dei bidrar til eit veldig levande portrett av hovudpersonen. 

Den framande

Jon Magne er tett voven inn i bygda der han har levd det aller meste av livet. Samstundes er han ein figur som er litt på sida, ikkje så reint lite «aparte». Kanskje difor kjenner han på eit slektskap til mannen som har gitt romanen namn: Den mystiske engelskmannen som fekk bygd eit slott i fjellområdet som omkransar bygda ein gong på 1800-talet. Det er få kjelder om denne personen. Den pensjonerte læraren har sjølvsagt funne dei som finst, og er evig fascinert, meir enn godt er, skal det vise seg.

Slottet står framleis, men som ein søppelfylt ruin. For bygda har plassen likevel ei dragande mytisk tyding. Alle ungane i bygda har leika der, dei fleste har òg blitt skremde der – ikkje minst no som slottet blir ein åstad. 

På ein skitur til lordens slott oppdagar Jon Magne ei ung jente som ligg tilsynelatande livlaus med andletet i snøen. Det er den store barnestjerna i bygda, ei som har vunne talentkonkurransar og fått merksemd langt utanfor heimplassen. Det har vore for mykje av det gode, reflekterer Jon Magne, ho har blitt eksponert for mykje og for tidleg. Dette er eit viktig tema i romanen som nok kunne ha vore spissa endå meir. Først trur han at ho er død, men ho lever og blir liggande i koma på sjukehuset.

Digresjonar

Politiet blir kopla inn. Vi får ikkje vite mykje om arbeidet deira, men desto meir om bygdesnakket. Jon Magne oppnemner seg sjølv til etterforskar og gjer forhøyr av dei han mistenkjer. Det er her det gradvis byrjar gleppe, for romanen og for hovudpersonen. Han er ein person full av tankesprang og digresjonar, for å seie det forsiktig. Det «brusande liv» han kjenner inne i seg, tar lett overhand. Mysteriet blir gradvis sirkla inn, men med mange sidespor. For mange.

Om lag halvvegs i boka bestemmer Renberg seg for å skrive fram eit breitt bygdeportrett. Vi får servert ei stor mengde personar, mange med perifer tilknyting til krimgåta, i tillegg til ei sjalusihistorie som ikkje er så interessant. (Dessutan kan det verke som forfattaren sjølv, og forlaget, har mista oversikta når ein ganske sentral person har fått eit fødselsår som må vere heilt feil.) Sjølv om skildringane av sambygdingane sett gjennom det skeive blikket til hovudpersonen er treffande og kostelege, sklir det ut. Romanen misser retning.

«Å, min Lord!» får ein lyst til å seie, med den noko eksalterte uttrykksmåten til hovudpersonen, kvifor gjer forfattaren dette? Anslaget var jo så knakande godt! Det mørke, gåtefulle slottet, den mystiske lorden som spøkjer i ruinen av sin gamle residens – og ikkje minst i Jon Magnes sinn. Det frysande biletet av ungjenta i snøen. Alt saman fortalt i ein sikker nynorsk med sterke poetiske innslag.

I den andre delen av boka blir dette i stor grad susla vekk i alle omvegane. Styrken og nerven smuldrar opp i takt med den stakkars Jon Magnes psykiske helse, og lesaren sit att mindre begeistra enn ved starten av lesinga.  

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Tore Renberg:

Lorden

Forlaget Oktober

Den like ustopplege som uføreseielege Tore Renberg er ute med ny bok, kort tid etter den imponerande Lungeflyteprøven og sakprosaboka som følgde. At Renberg har dukka langt ned i historisk stoff dei seinaste åra, ber også Lorden preg av. Det er ein samtidsroman med sterke gotiske element, der mørke gåter frå fortida kastar tunge skuggar over handlinga på notidsplanet.

Boka er den tredje forfattaren gir ut på nynorsk, og eg vil seie med ein gong at Renbergs nynorsk er ein fryd å lese.

Vi er i ei fjellbygd ein stad i Noreg i vår eiga tid. Jon Magne Moi er nypensjonert lærar og har dermed god tid til å dyrke historieinteressa si. Han er òg glad i litteratur, især Dickens, og i Bach. Ikkje minst er han ein ihuga språknerd som kommenterer både eige og andre sitt språk på livleg og velformulert vis, i ei stor mengde fotnotar.

Det er nok ein fordel å vere interessert i språk når ein les Lorden. For min del fungerte metakommentarane utmerkt, og dei bidrar til eit veldig levande portrett av hovudpersonen. 

Den framande

Jon Magne er tett voven inn i bygda der han har levd det aller meste av livet. Samstundes er han ein figur som er litt på sida, ikkje så reint lite «aparte». Kanskje difor kjenner han på eit slektskap til mannen som har gitt romanen namn: Den mystiske engelskmannen som fekk bygd eit slott i fjellområdet som omkransar bygda ein gong på 1800-talet. Det er få kjelder om denne personen. Den pensjonerte læraren har sjølvsagt funne dei som finst, og er evig fascinert, meir enn godt er, skal det vise seg.

Slottet står framleis, men som ein søppelfylt ruin. For bygda har plassen likevel ei dragande mytisk tyding. Alle ungane i bygda har leika der, dei fleste har òg blitt skremde der – ikkje minst no som slottet blir ein åstad. 

På ein skitur til lordens slott oppdagar Jon Magne ei ung jente som ligg tilsynelatande livlaus med andletet i snøen. Det er den store barnestjerna i bygda, ei som har vunne talentkonkurransar og fått merksemd langt utanfor heimplassen. Det har vore for mykje av det gode, reflekterer Jon Magne, ho har blitt eksponert for mykje og for tidleg. Dette er eit viktig tema i romanen som nok kunne ha vore spissa endå meir. Først trur han at ho er død, men ho lever og blir liggande i koma på sjukehuset.

Digresjonar

Politiet blir kopla inn. Vi får ikkje vite mykje om arbeidet deira, men desto meir om bygdesnakket. Jon Magne oppnemner seg sjølv til etterforskar og gjer forhøyr av dei han mistenkjer. Det er her det gradvis byrjar gleppe, for romanen og for hovudpersonen. Han er ein person full av tankesprang og digresjonar, for å seie det forsiktig. Det «brusande liv» han kjenner inne i seg, tar lett overhand. Mysteriet blir gradvis sirkla inn, men med mange sidespor. For mange.

Om lag halvvegs i boka bestemmer Renberg seg for å skrive fram eit breitt bygdeportrett. Vi får servert ei stor mengde personar, mange med perifer tilknyting til krimgåta, i tillegg til ei sjalusihistorie som ikkje er så interessant. (Dessutan kan det verke som forfattaren sjølv, og forlaget, har mista oversikta når ein ganske sentral person har fått eit fødselsår som må vere heilt feil.) Sjølv om skildringane av sambygdingane sett gjennom det skeive blikket til hovudpersonen er treffande og kostelege, sklir det ut. Romanen misser retning.

«Å, min Lord!» får ein lyst til å seie, med den noko eksalterte uttrykksmåten til hovudpersonen, kvifor gjer forfattaren dette? Anslaget var jo så knakande godt! Det mørke, gåtefulle slottet, den mystiske lorden som spøkjer i ruinen av sin gamle residens – og ikkje minst i Jon Magnes sinn. Det frysande biletet av ungjenta i snøen. Alt saman fortalt i ein sikker nynorsk med sterke poetiske innslag.

I den andre delen av boka blir dette i stor grad susla vekk i alle omvegane. Styrken og nerven smuldrar opp i takt med den stakkars Jon Magnes psykiske helse, og lesaren sit att mindre begeistra enn ved starten av lesinga.  

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Foto: Geir Olsen / NTB

Ordskifte

«Eg trur ikkje 'folk flest' er klimaskeptikarar, dei er derimot sterkt imot tiltaka som vert sette inn.»

TrondSundby
Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Setten vindpark nordaust for Setskog i Akershus.

Foto: Geir Olsen / NTB

Ordskifte

«Eg trur ikkje 'folk flest' er klimaskeptikarar, dei er derimot sterkt imot tiltaka som vert sette inn.»

TrondSundby
Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Foto: Hedda Cecilie Hagen

BokMeldingar

Kielland i fyr og flamme

Erik Bjerck Hagen gjev oss eit gjensyn med heile romanuniverset til Alexander Kielland og klarer å visa fram kvalitetane.

Jan Inge Sørbø
Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Erik Bjerck Hagen er professor i allmenn litteraturvitskap ved Universitetet i Bergen.

Foto: Hedda Cecilie Hagen

BokMeldingar

Kielland i fyr og flamme

Erik Bjerck Hagen gjev oss eit gjensyn med heile romanuniverset til Alexander Kielland og klarer å visa fram kvalitetane.

Jan Inge Sørbø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis