Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Forteljingar
Mircea Cărtărescu:
Melankolien
Omsett av Steinar Lone
Solum Bokvennen
Solum Bokvennen gav ut sju titlar av rumenske Mircea Cartarescu (f. 1956) mellom 1998 og 2011. Så blei det stille fram til i fjor, da mursteinen Solenoid kom på norsk. I år er han her igjen, med Melankolien. Alle bøkene er omsette av Steinar Lone. Han fekk nyleg Det rumenske kulturinstituttets pris for beste omsetjing i 2023. I 2008 fekk han omsetjarprisen til Norsk kritikarlag, også for ei omsetjing av Cartarescu.
«Det er eit enormt sug i denne teksten.»
Flytande draumeverd
Melankolien består av tre forteljingar ramma inn av ein prolog («Dansen») og ein epilog («Fengselet»). Melankolien er den overordna tittelen på dei tre forteljingane «Bruene», «Revene» og «Hudene». Perspektivet ligg hos ein femåring, hos ein åtteåring og hos ein femtenåring. Dei vaksne, foreldre og lærarar, er berre til stades som skuggar eller som «to vindpust som het mor og far».
Cartarescu skriv fram ei flytande draumeverd, vakker og suggererande, eventyraktig og fortryllande, magisk og mystisk, spegelvend og labyrintisk. Alt kan skje utan logiske samanhengar; det er barnet si fantasiverd Cartarescu går inn i med vidopne sansar – syn, lukt, smak, høyrsel og intuisjon formar barnets oppfatning av verda med «en dump stillhet, fra før ørene hadde dukket opp i verden». Det gir ei kjensle av einsemd og melankoli: «Det var så øde, så stille, så geometrisk melankolsk.»
Kulissane rundt desse barna er byen (Bucuresti?) med bustadblokker, fabrikkar, gateløp, gravlundar, gardsrom og opne plassar med trikkar som passerer og får murpuss til å falle og rustne låsar til å smuldre opp i eit forfall som er skildra med konkret presisjon. Ofte står eit vinterlandskap bada i månelys sentralt, vakkert, men også skremmande når fantasien tar over og regnbogen er fullt mogleg å gå på over til nabohusa.
Eksistensielt alvor
Det eksistensielle alvoret hos desse barna er bildelagt med ei kjensle av å vere fanga i ein klump med rav, umogleg å komme bort frå sjølv om ein skifter hud og henger den avlagde huda i klesskapet. Pubertet og kjønnsidentitet er også ein del av den erkjenningsprosessen ein femtenåring må igjennom.
Det er eit enormt sug i denne teksten, svimlande djup og ei forheksa stemning som tar pusten frå lesaren og får barndommen heilt nær igjen som ei magisk verd ein har forlatt, men som kan dukke opp igjen som draum og melankoli.
Mircea Cartarescu blir ofte nemnd som ein sterk og verdig kandidat til Nobels litteraturpris. Vi får vente og sjå. Etter mi meining er dette ei av dei beste bøkene denne hausten.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Forteljingar
Mircea Cărtărescu:
Melankolien
Omsett av Steinar Lone
Solum Bokvennen
Solum Bokvennen gav ut sju titlar av rumenske Mircea Cartarescu (f. 1956) mellom 1998 og 2011. Så blei det stille fram til i fjor, da mursteinen Solenoid kom på norsk. I år er han her igjen, med Melankolien. Alle bøkene er omsette av Steinar Lone. Han fekk nyleg Det rumenske kulturinstituttets pris for beste omsetjing i 2023. I 2008 fekk han omsetjarprisen til Norsk kritikarlag, også for ei omsetjing av Cartarescu.
«Det er eit enormt sug i denne teksten.»
Flytande draumeverd
Melankolien består av tre forteljingar ramma inn av ein prolog («Dansen») og ein epilog («Fengselet»). Melankolien er den overordna tittelen på dei tre forteljingane «Bruene», «Revene» og «Hudene». Perspektivet ligg hos ein femåring, hos ein åtteåring og hos ein femtenåring. Dei vaksne, foreldre og lærarar, er berre til stades som skuggar eller som «to vindpust som het mor og far».
Cartarescu skriv fram ei flytande draumeverd, vakker og suggererande, eventyraktig og fortryllande, magisk og mystisk, spegelvend og labyrintisk. Alt kan skje utan logiske samanhengar; det er barnet si fantasiverd Cartarescu går inn i med vidopne sansar – syn, lukt, smak, høyrsel og intuisjon formar barnets oppfatning av verda med «en dump stillhet, fra før ørene hadde dukket opp i verden». Det gir ei kjensle av einsemd og melankoli: «Det var så øde, så stille, så geometrisk melankolsk.»
Kulissane rundt desse barna er byen (Bucuresti?) med bustadblokker, fabrikkar, gateløp, gravlundar, gardsrom og opne plassar med trikkar som passerer og får murpuss til å falle og rustne låsar til å smuldre opp i eit forfall som er skildra med konkret presisjon. Ofte står eit vinterlandskap bada i månelys sentralt, vakkert, men også skremmande når fantasien tar over og regnbogen er fullt mogleg å gå på over til nabohusa.
Eksistensielt alvor
Det eksistensielle alvoret hos desse barna er bildelagt med ei kjensle av å vere fanga i ein klump med rav, umogleg å komme bort frå sjølv om ein skifter hud og henger den avlagde huda i klesskapet. Pubertet og kjønnsidentitet er også ein del av den erkjenningsprosessen ein femtenåring må igjennom.
Det er eit enormt sug i denne teksten, svimlande djup og ei forheksa stemning som tar pusten frå lesaren og får barndommen heilt nær igjen som ei magisk verd ein har forlatt, men som kan dukke opp igjen som draum og melankoli.
Mircea Cartarescu blir ofte nemnd som ein sterk og verdig kandidat til Nobels litteraturpris. Vi får vente og sjå. Etter mi meining er dette ei av dei beste bøkene denne hausten.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?