O’hoi!
I sjangeren «skipsreiarroman» har Henrik H. Langeland levert eit svært medrivande bidrag.
Henrik H. Langeland har skrive både romanar og sakprosa etter debuten i 2003.
Foto: Svein Finneide
Roman
Henrik H. Langeland
Makten og æren
Cappelen Damm
Det er ikkje berre berre å kome heim etter skipsreiarutdanning i utlandet, torpedering, nesten-drukning og eit opphald på sanatorium med tuberkulose. Skipsreiarsonen Herman Lauritzen frå Tønsberg får overta roret i familiebedrifta på 18-årsdagen, men før han kan ta over i praksis, må han sendast ut på kunnskapssanking. Etter tre år skal han kome tilbake og få byrje den regulerte ferda mot sjefsstolen.
Ny kurs
Det er berre det at med første verdskrigen stormande ute i verda, og med andre komplikasjonar i sving, tar det ni år før Herman vender heim. Då finn han familiegodset i forfall, personlege relasjonar og maktforhold forskovne og inngåtte avtalar brotne. Som han sjølv seier det: «Svik og dolkestøt på alle hold». Frå dette sjokkerande utgangspunktet gjer Herman sitt beste for å få drifta på rett kjøl igjen og stakar ut ny kurs med shippingerfaringa han har frå utlandet. Faren har vore pioner i overgangen frå segl til damp, sonen har festa blikket på overgangen frå damp til diesel.
Ny kurs skal det vise seg å bli i personlege tilhøve òg – direkte tam kan Herman ikkje seiast å vere, utan at eg skal gå nærmare inn på det. Spenninga i denne medrivande romanen ligg nemleg i Hermans utvikling: Kva finn han på no? Og no, då? Kva i all verda!
I tillegg er det ei spennande tid Henrik H. Langeland tar for seg i forteljinga, som er inspirert av historia til ein av landets viktigaste skipsreiarfamiliar på 1900-talet. Tittelen Makten og æren speler på Nordahl Griegs Vår ære og vår makt, og viser, som Griegs teaterstykke, konflikten mellom ein reiarstand som spekulerte i assuranseinnhåving, og den framveksande arbeidarrørsla.
«Kva finn han på no? Og no, då? Kva i all verda!»
Friskt og vakkert
Det friskaste i romanen er Langelands språk, personskildringar og dramaturgi – forteljinga osar av overskot. Ordførar Carsten H. Bruun er skildra slik: «en undersetsig mann som forsøkte å kompensere for sin vertikale utfordring med et fremskutt brystparti». Om Hermans mor, lett påsegla og overlivleg i eit selskap, heiter det: «Det var ikke bare som om hun spilte et skuespill, men som om hun spilte selve rollen som skuespiller.» Den maritime bildebruken er ivaretatt, utan å få slagside: «Onkelens oppmerksomhet seilte ut av vinduene som et skip uten ror.» «Det var et alvorlig skudd for baugen i livsgjerningen hans.»
Dei tre søskena vi blir kjende med i opningsscena, der 18-årsdagen til Herman blir feira på høgtidsamt vis, er vakkert teikna opp gjennom korleis dei spelar piano: Yngstebroren Alf hata å spele; fingrane stokka seg. Veslesøster Mathilde spelte impulsivt og improviserande. Storebror Herman spelte korrekt, «han arbeidet seg fremover takt for takt, som en dampmaskin».
Tidskoloritt
Påminninga om tida vi er i, er synleg gjennom teknologiske referansar, som nyvinningane i skipsfarten, som telegramsendingar når ein skal få kontakt med nokon ute i verda, som ein Buick på tunet, eller som Hermans overrasking over å sjå eit nymotens «telefonapparat» i heimen. Riktig kuriøst sett frå i dag er det når Herman kjem heim etter sine ni år, og set seg til å lese ein bunke «opptenningsved», altså oppsamla Tønsbergs blad, for å orientere seg om kva som har skjedd lokalt og nasjonalt mens han var borte. Han kunne ikkje ty til internett verken undervegs eller ved heimkomsten. Han kunne likevel klekke ut utspekulerte planar etter oppdateringa.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Henrik H. Langeland
Makten og æren
Cappelen Damm
Det er ikkje berre berre å kome heim etter skipsreiarutdanning i utlandet, torpedering, nesten-drukning og eit opphald på sanatorium med tuberkulose. Skipsreiarsonen Herman Lauritzen frå Tønsberg får overta roret i familiebedrifta på 18-årsdagen, men før han kan ta over i praksis, må han sendast ut på kunnskapssanking. Etter tre år skal han kome tilbake og få byrje den regulerte ferda mot sjefsstolen.
Ny kurs
Det er berre det at med første verdskrigen stormande ute i verda, og med andre komplikasjonar i sving, tar det ni år før Herman vender heim. Då finn han familiegodset i forfall, personlege relasjonar og maktforhold forskovne og inngåtte avtalar brotne. Som han sjølv seier det: «Svik og dolkestøt på alle hold». Frå dette sjokkerande utgangspunktet gjer Herman sitt beste for å få drifta på rett kjøl igjen og stakar ut ny kurs med shippingerfaringa han har frå utlandet. Faren har vore pioner i overgangen frå segl til damp, sonen har festa blikket på overgangen frå damp til diesel.
Ny kurs skal det vise seg å bli i personlege tilhøve òg – direkte tam kan Herman ikkje seiast å vere, utan at eg skal gå nærmare inn på det. Spenninga i denne medrivande romanen ligg nemleg i Hermans utvikling: Kva finn han på no? Og no, då? Kva i all verda!
I tillegg er det ei spennande tid Henrik H. Langeland tar for seg i forteljinga, som er inspirert av historia til ein av landets viktigaste skipsreiarfamiliar på 1900-talet. Tittelen Makten og æren speler på Nordahl Griegs Vår ære og vår makt, og viser, som Griegs teaterstykke, konflikten mellom ein reiarstand som spekulerte i assuranseinnhåving, og den framveksande arbeidarrørsla.
«Kva finn han på no? Og no, då? Kva i all verda!»
Friskt og vakkert
Det friskaste i romanen er Langelands språk, personskildringar og dramaturgi – forteljinga osar av overskot. Ordførar Carsten H. Bruun er skildra slik: «en undersetsig mann som forsøkte å kompensere for sin vertikale utfordring med et fremskutt brystparti». Om Hermans mor, lett påsegla og overlivleg i eit selskap, heiter det: «Det var ikke bare som om hun spilte et skuespill, men som om hun spilte selve rollen som skuespiller.» Den maritime bildebruken er ivaretatt, utan å få slagside: «Onkelens oppmerksomhet seilte ut av vinduene som et skip uten ror.» «Det var et alvorlig skudd for baugen i livsgjerningen hans.»
Dei tre søskena vi blir kjende med i opningsscena, der 18-årsdagen til Herman blir feira på høgtidsamt vis, er vakkert teikna opp gjennom korleis dei spelar piano: Yngstebroren Alf hata å spele; fingrane stokka seg. Veslesøster Mathilde spelte impulsivt og improviserande. Storebror Herman spelte korrekt, «han arbeidet seg fremover takt for takt, som en dampmaskin».
Tidskoloritt
Påminninga om tida vi er i, er synleg gjennom teknologiske referansar, som nyvinningane i skipsfarten, som telegramsendingar når ein skal få kontakt med nokon ute i verda, som ein Buick på tunet, eller som Hermans overrasking over å sjå eit nymotens «telefonapparat» i heimen. Riktig kuriøst sett frå i dag er det når Herman kjem heim etter sine ni år, og set seg til å lese ein bunke «opptenningsved», altså oppsamla Tønsbergs blad, for å orientere seg om kva som har skjedd lokalt og nasjonalt mens han var borte. Han kunne ikkje ty til internett verken undervegs eller ved heimkomsten. Han kunne likevel klekke ut utspekulerte planar etter oppdateringa.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.