JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Stort tenkt

Fredrik Stellander Larsen er eit forteljartalent som går seg fast i det triviallitterære.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Fredrik Stellander Larsen er utdanna biletkunstnar og debuterer som romanforfattar.

Fredrik Stellander Larsen er utdanna biletkunstnar og debuterer som romanforfattar.

Foto: Agnete Brun

Fredrik Stellander Larsen er utdanna biletkunstnar og debuterer som romanforfattar.

Fredrik Stellander Larsen er utdanna biletkunstnar og debuterer som romanforfattar.

Foto: Agnete Brun

2860
20231222
2860
20231222

Roman

Fredrik Stellander Larsen:

Lev, gjenferd

Aschehoug

Fredrik Stellander Larsen (f. 1991), biletkunstnar busett i Trondheim, debuterer med ein omfangsrik «historisk» roman innanfor ei tidsramme frå 1900 til 1959, der hovudhandlinga dekker dei tre første tiåra av 1900-talet. Det er eit ambisiøst prosjekt som prøver å gjenskape «verden av i går», og samtidig skildre det tette vennskapet mellom dei to personane det heile krinsar rundt.

Vi er i det fiktive Saarenland, eit øyrike i Austersjøen og storfyrstedømme under Russland, men etter den russiske revolusjonen står landet i 1919 fram som eit sjølvstendig monarki med konge frå Danmark, ikkje så ulikt Noreg i 1905. Etter andre verdskrigen blir Saarenland innlemma i Sovjetunionen, og den fiktive historia til landet er nokså identisk med den faktiske historia til dei baltiske statane. Dermed finst det ikkje noko grunngitt poeng med å dikte opp ein øystat i det baltiske området; det verkar heller forvirrande.

Sosial avgrunn

Forteljaren Didrik Hopijoutsen, professor i musikk i London, opnar The Times 22. januar 1959 og les at det er funne ein komposisjon av den verdskjende komponisten Ulrik Pomerantsev (1899­–1927). Dette utløyser eit skred av minne frå tida då dei to vaks opp og var klassekameratar og sjelevenner i Kuningholm, hovudstaden i Saarenland. Gjennom resten av romanen blir dette vennskapet rekapitulert ned i minste detalj utan direkte å nemne kva det faktisk handla om: ei uforløyst homoerotisk tiltrekning, det som blei kalla romantisk vennskap før i tida.

Didrik kjem frå nokså vanlege kår, mens Ulrik høyrer til russisk aristokrati med røter i St. Petersburg. Det er ein sosial avgrunn mellom dei, og den klassereisa Didrik blir utfordra til å gjere ved å reise til Paris saman med den bråmodne komponisten, vegrar han seg for.

Utvendig og tillært

I staden endar han med å stifte familie, samtidig som han lever med ein lengt etter Ulrik. Det går ikkje så bra, og når Ulrik døyr på dramatisk vis, bryt han opp frå familien og slår seg ned i London, der han på romantisk vis ser for seg at Ulrik framleis finst i sidesynet som eit gjenferd.

Kva skal ein så meine om dette anna enn at det er stort tenkt, at det verkar utvendig og tillært, også gjennom ein språkleg tidskoloritt med ord som vandre, vade, skue, erindre og så vidare, at språk og innhald tidvis er klisjéfylt og trivielt, noko som gjer at lesaren aldri kjem innpå det genuine i teksten.

For det genuine finst der i form av ei evne til å dikte opp ei historie og formidle ho på ein fascinerande måte, samtidig som Fredrik Stellander Larsen også legg for dagen inngåande kunnskap om musikk og komposisjon. Da kan det berre gå betre neste gong.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Fredrik Stellander Larsen:

Lev, gjenferd

Aschehoug

Fredrik Stellander Larsen (f. 1991), biletkunstnar busett i Trondheim, debuterer med ein omfangsrik «historisk» roman innanfor ei tidsramme frå 1900 til 1959, der hovudhandlinga dekker dei tre første tiåra av 1900-talet. Det er eit ambisiøst prosjekt som prøver å gjenskape «verden av i går», og samtidig skildre det tette vennskapet mellom dei to personane det heile krinsar rundt.

Vi er i det fiktive Saarenland, eit øyrike i Austersjøen og storfyrstedømme under Russland, men etter den russiske revolusjonen står landet i 1919 fram som eit sjølvstendig monarki med konge frå Danmark, ikkje så ulikt Noreg i 1905. Etter andre verdskrigen blir Saarenland innlemma i Sovjetunionen, og den fiktive historia til landet er nokså identisk med den faktiske historia til dei baltiske statane. Dermed finst det ikkje noko grunngitt poeng med å dikte opp ein øystat i det baltiske området; det verkar heller forvirrande.

Sosial avgrunn

Forteljaren Didrik Hopijoutsen, professor i musikk i London, opnar The Times 22. januar 1959 og les at det er funne ein komposisjon av den verdskjende komponisten Ulrik Pomerantsev (1899­–1927). Dette utløyser eit skred av minne frå tida då dei to vaks opp og var klassekameratar og sjelevenner i Kuningholm, hovudstaden i Saarenland. Gjennom resten av romanen blir dette vennskapet rekapitulert ned i minste detalj utan direkte å nemne kva det faktisk handla om: ei uforløyst homoerotisk tiltrekning, det som blei kalla romantisk vennskap før i tida.

Didrik kjem frå nokså vanlege kår, mens Ulrik høyrer til russisk aristokrati med røter i St. Petersburg. Det er ein sosial avgrunn mellom dei, og den klassereisa Didrik blir utfordra til å gjere ved å reise til Paris saman med den bråmodne komponisten, vegrar han seg for.

Utvendig og tillært

I staden endar han med å stifte familie, samtidig som han lever med ein lengt etter Ulrik. Det går ikkje så bra, og når Ulrik døyr på dramatisk vis, bryt han opp frå familien og slår seg ned i London, der han på romantisk vis ser for seg at Ulrik framleis finst i sidesynet som eit gjenferd.

Kva skal ein så meine om dette anna enn at det er stort tenkt, at det verkar utvendig og tillært, også gjennom ein språkleg tidskoloritt med ord som vandre, vade, skue, erindre og så vidare, at språk og innhald tidvis er klisjéfylt og trivielt, noko som gjer at lesaren aldri kjem innpå det genuine i teksten.

For det genuine finst der i form av ei evne til å dikte opp ei historie og formidle ho på ein fascinerande måte, samtidig som Fredrik Stellander Larsen også legg for dagen inngåande kunnskap om musikk og komposisjon. Da kan det berre gå betre neste gong.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis