«Terrenget er ein intens og fasinerande roman, klaustrofobisk i grunnstemninga.»
Vegard Sæteren debuterte som lyrikar i 2017 og har skrive tre romanar etter det.
Foto: Heide Furre
Roman
Vegard Sæteren:
Terrenget
Flamme Forlag
Vegard Sæteren er ein av fleire yngre forfattarar som har etablert seg på dei små forlaga, i dette tilfellet Flamme Forlag, eit underbruk av Cappelen Damm. Han er fødd i 1982, frå Oslo, og debuterte med diktsamlinga Håndbok for flyktninger i 2017. Seinare har han gitt ut tre romanar, den siste, Terrenget, ganske nyleg.
Eg kjente ikkje forfattarskapet før eg las og melde den førre romanen hans, Jeg vil ikke reddes (2022). Eg må innrømme at eg blei djupt imponert over den konsekvensen og det tragikomiske alvoret han nærma seg dei eksistensielle grunnvilkåra med for det livet vi er dømte til å leve.
Terrenget følgjer det same sporet, men denne gongen sentrert kring eit persongalleri av skadeskotne eksistensar som leitar etter ei meining der meining ikkje finst, og det fører dei ut i ei vandring mot eit udefinert mål som skal frelse dei på eit vis.
Ironisk skråblikk
Den diffuse agitatoren Oggy etablerer «Kolonnen», der ein kan melde seg til ein marsj mot nord, kanskje som klimaflyktningar, og Uri, Sara og Edwin blir med som skiftande forteljarstemmer under marsjen. Dei kjenner kvarandre frå før, og dei held saman til det siste, også etter at alt har gått ad undas, Oggy er død, og håpet om å overleve er det siste dei har.
Det heile er utan tid og geografi sjølv om det er referansar til storbyliv og ei slags kulisse av drabantby, utan at det er mogleg å plassere handlinga anna enn som eit indre landskap, slik Samuel Beckett stadig vende tilbake til, og tanken går mot Mens vi venter på Godot, ventinga på ein frelsar som kanskje ikkje finst anna enn som fantasi.
Vandringa mot nord går gjennom eit veglaust og ulendt terreng utan spor av menneskeleg verksemd eller sivilisasjon. I starten er flokken på rundt femti, likt kledde, likt utstyrte, stilte opp på militært vis og med Oggy fremst under slagordet «Fake it till you make it». Alt her anar ein Sæterens ironiske skråblikk, og enda tydelegare blir det når dei startar marsjen med å synge «Barn av regnbuen».
Intens og fasinerande
Dette komiske og parodiske blikket blir også retta mot forteljarstemmene Uri, Sara og Edwin, for det er ikkje måte på kva for eksistensielle meiningstap dei har opplevd før dei slutta seg til Kolonnen: einsemd, isolasjon, utanforskap komprimert som: «Vi prøver febrilsk å finne mening i det vi er født inn i. Men verden er iskald. Grusom og kynisk.»
Så endar dei i eit terreng utan kart, og det kompasset Uri hadde, slenger han frå seg. Dei er utan digitale hjelpemiddel, klokka har stansa, dagane flyt i hop, dei går tomme for mat og vatn, dei er underlagde ein totalt likesæl natur som ikkje lar seg diktere av menneske. Om dei kjem seg tilbake til sivilisasjonen, må lesaren sjølv finne ut av.
Terrenget er ein intens og fasinerande roman, klaustrofobisk i grunnstemninga, men også med ein oppløftande og makaber humor oppi alt elendet, for eksempel når Uri svelgjer ein slipt glasbit som han drit ut igjen og puttar i munnen på nytt.
Terrenget er ein annleis roman som fortener å bli løfta fram.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Vegard Sæteren:
Terrenget
Flamme Forlag
Vegard Sæteren er ein av fleire yngre forfattarar som har etablert seg på dei små forlaga, i dette tilfellet Flamme Forlag, eit underbruk av Cappelen Damm. Han er fødd i 1982, frå Oslo, og debuterte med diktsamlinga Håndbok for flyktninger i 2017. Seinare har han gitt ut tre romanar, den siste, Terrenget, ganske nyleg.
Eg kjente ikkje forfattarskapet før eg las og melde den førre romanen hans, Jeg vil ikke reddes (2022). Eg må innrømme at eg blei djupt imponert over den konsekvensen og det tragikomiske alvoret han nærma seg dei eksistensielle grunnvilkåra med for det livet vi er dømte til å leve.
Terrenget følgjer det same sporet, men denne gongen sentrert kring eit persongalleri av skadeskotne eksistensar som leitar etter ei meining der meining ikkje finst, og det fører dei ut i ei vandring mot eit udefinert mål som skal frelse dei på eit vis.
Ironisk skråblikk
Den diffuse agitatoren Oggy etablerer «Kolonnen», der ein kan melde seg til ein marsj mot nord, kanskje som klimaflyktningar, og Uri, Sara og Edwin blir med som skiftande forteljarstemmer under marsjen. Dei kjenner kvarandre frå før, og dei held saman til det siste, også etter at alt har gått ad undas, Oggy er død, og håpet om å overleve er det siste dei har.
Det heile er utan tid og geografi sjølv om det er referansar til storbyliv og ei slags kulisse av drabantby, utan at det er mogleg å plassere handlinga anna enn som eit indre landskap, slik Samuel Beckett stadig vende tilbake til, og tanken går mot Mens vi venter på Godot, ventinga på ein frelsar som kanskje ikkje finst anna enn som fantasi.
Vandringa mot nord går gjennom eit veglaust og ulendt terreng utan spor av menneskeleg verksemd eller sivilisasjon. I starten er flokken på rundt femti, likt kledde, likt utstyrte, stilte opp på militært vis og med Oggy fremst under slagordet «Fake it till you make it». Alt her anar ein Sæterens ironiske skråblikk, og enda tydelegare blir det når dei startar marsjen med å synge «Barn av regnbuen».
Intens og fasinerande
Dette komiske og parodiske blikket blir også retta mot forteljarstemmene Uri, Sara og Edwin, for det er ikkje måte på kva for eksistensielle meiningstap dei har opplevd før dei slutta seg til Kolonnen: einsemd, isolasjon, utanforskap komprimert som: «Vi prøver febrilsk å finne mening i det vi er født inn i. Men verden er iskald. Grusom og kynisk.»
Så endar dei i eit terreng utan kart, og det kompasset Uri hadde, slenger han frå seg. Dei er utan digitale hjelpemiddel, klokka har stansa, dagane flyt i hop, dei går tomme for mat og vatn, dei er underlagde ein totalt likesæl natur som ikkje lar seg diktere av menneske. Om dei kjem seg tilbake til sivilisasjonen, må lesaren sjølv finne ut av.
Terrenget er ein intens og fasinerande roman, klaustrofobisk i grunnstemninga, men også med ein oppløftande og makaber humor oppi alt elendet, for eksempel når Uri svelgjer ein slipt glasbit som han drit ut igjen og puttar i munnen på nytt.
Terrenget er ein annleis roman som fortener å bli løfta fram.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Donald Trump talar til tilhengarane i Traverse i Michigan 25. oktober.
Foto: Jim Watson / AFP / NTB
Trump ord for ord
Kva seier Trump på folkemøta? For å få eit inntrykk av kva han vil formidla til møtelyden, trykkjer vi den første delen av talen han heldt i vippestaten Michigan førre helg.
President Joe Biden og visepresident Kamala Harris i august 2023. Den økonomiske politikken deira bidrog til å få ned arbeidsløysa, men inflasjonen som tok av i 2022, gjorde større inntrykk.
Foto: Evan Vucci / AP / NTB
Harris blir heimsøkt av inflasjonen
Kanskje vart presidentvalet i USA 2024 avgjort ved bensinpumpene og i matbutikkane.
Dei troll-liknande skapningane ser ut til gradvis å oppdage både seg sjølv og kvarandre, etter å ha klatra ut av pelsen til ein svær, sovande katt.
Alle foto: Øystein Haara / Carte Blanche
I oppsettinga Retro katt kunne samarbeidet med Carte Blanche ha vore endå ei oppskrift på suksess.
«Moren» utanfor Munchmuseet.
Foto: Heiko Junge / NTB
«Kva slags motiv hadde Emin for å støype ein salbar skulptur i bronse i tre utgåver under konkurransen?»
Hans Rotmo var ein flåkjefta rabulist og provokatør, skriv Audun Skjervøy.
Hans Rotmo (1948–2024)
«Det er eit før og eit etter Vømmøl Spellmannslag.»